Tips för häst som ofta river?

S

_smirnofff_

Alla tips på övningar osv är välkomna.

Hästen jag rider är ganska orädd och river en del ibland.

TIPS! :bump:

Sv: Tips för häst som ofta river?

Studs t.ex. får hästen att bli snabbare i frambenen. Kombinationer med något korta avstånd.

upphöjda bommar så att hästen verkligen får gå över bommarna eller ut i skogen över nedfallna träd det funkar jättebra sen som föregående sa studs.

Något jag tycker är effektivt är att använda titthinder. Små förändringar på ett hinder ger hästen ett helt nytt hinder, bara en sådan sak som att lägga en snedbom över ett räcke gör att hästen tittar till och hoppar bättre.
Som tidigar också sagts är gymnastikhoppning och travhoppning mycket bra. Tänk också på att om hästen är lite flack, försök rida lite kortare emot så att hästen är mer på bakbenen och hoppar då mer uppåt och har inte lika lättt för att riva.

För det första.
Du tränar inte på för höga hinder? Är hästen såpass musklad att den orkar över höjderna du tränar på?

Om den är det och om den bara är nonchalant.
Tejpa fast lite glitter på hindret.
Häng lite saker under bommen (självklart sånt som inte kan gå sönder)
Julklappar under bommarna är effektivt.
En s.k svensk oxer brukar få hästarna att titta till.
Studs
Korta kombinationer
Samla ihop honom riktigt innan hindret, rid i en samlad galopp. Spänn fjädern och när han ska hoppa av, behåll stödet i tygeln och tryck till rejält med skänkeln och "sprätta iväg" fjädern. Detta självklart på ganska låga hinder.
Skritthoppning

Hur kan man hoppa ett koppelräck bakofram? Ett räcke kan ju hoppas från båda håll utan problem.

Travbom som ligger nära hindret . En kompis häst hade samma problem hon tränade med det några gånger och det hjälpte verkligen. Mycket cavalleti:banana:

Att hoppa en oxen bakofram, hästen kollar då på bakbommen (den lägre) och river då oftast, efter det blir hästarna ofta mer försiktiga :) Men detta ska användas klokt, kan nämlingen räknas som en slags barrering... :crazy:

*kapar tråd*
hästen jag hoppar är jättenonchalant, trots att vi snubblat rejält över 30cm höga hinder så bryr han sig inte. hoppar jättehögt fram och släpar bak. tränat att gå över upphöjda bommar, river allt. riden mkt i skogen, DRAR benen över stock och sten.

Att hoppa en oxen bakofram, hästen kollar då på bakbommen (den lägre) och river då oftast, efter det blir hästarna ofta mer försiktiga :) Men detta ska användas klokt, kan nämlingen räknas som en slags barrering... :crazy:

Vill bara påpeka att detta är inget som vem som helst bör göra man kan skada sig riktigt illa.

Undrar också hur man hoppar ett räcke bak och fram?

Håller med om tipset med studs (gärna lite lägre och med lite tyngre bommar så dom inte följer med.)

Jag hade satt upp övningar där hästen måste tänka till.. Typ bommar framför och bakom hinder. Men på ett lagom avstånd så det inte är ngn risk att hästen trampar på dem och går omkull. Och som föregående talare sagt, inte så höga hinder - kör lite hjärngymnastik istället.

Tänk på hur du själv rider an mot hindren, se till att hästen inte rusar, tänk på sits och balans osv. Träna på låga hinder och se till att allt fungerar där! :)

Lycka till!

*kapar tråd*
hästen jag hoppar är jättenonchalant, trots att vi snubblat rejält över 30cm höga hinder så bryr han sig inte. hoppar jättehögt fram och släpar bak. tränat att gå över upphöjda bommar, river allt. riden mkt i skogen, DRAR benen över stock och sten.

Min ponny va så förut, men med supermycket dressyrträning så har hon fått styrka i bakbenen och sättersig och hoppar utan problem. Jag även hoppvila ett tag för hon lärde sig att de va bara att smälla i bommarna och skita i att lyfta på benen.
Sen gjorde jag en övning och FT landslaget gör på sina vinterträningar (johan lundin berätta) att hoppa 4-6 studs och bara ligga å rulla ca 4 gånger sen vila och ta om det detta är superbar styrcketräning. MEN hästen måste orka, man ska öka trycket med försiktighet så man inte drar på sig någon skada. Är hästen trött efter att hoppat två rundor på studsen vila då...
Lycka till

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 009
Senast: Gunnar
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka