Tips för Foder För häst med Knottallergi

S

sussa

Halloj, Behöver tips för vad ni som har Eksem/knottallergi hästar ger dem för foder. Alltså jag är vilsen. Just nu är det endast hö som gäller, o detta hö är väldigt bra. O lite betfor typ en näve att blanda hennes cortison i ( så att hon äter det). Men nu kommer hösten o fodervärden gav henne under året hon va utlånad, kornkross, havre o betfor. Men eftersom höet är så väldigt bra så vet i sjuttsingen nu vad jag ska ge så det ej blir för mkt protein ( stämmer det?).
Måste börja sakta om från början. Hon är promenad häst.. Tips tack :bump:

Sv: Tips för Foder För häst med Knottallergi

. Men eftersom höet är så väldigt bra så vet i sjuttsingen nu vad jag ska ge så det ej blir för mkt protein ( stämmer det?).
:

Nej det stämmer inte. En knottallergisk häst behöver skyddas mot knott, annars är den som vilken häst som helst. Men kanske extra viktigt att den inte har brist på protein och andra näringsämnen för att läka sina sår optimalt. HH

:d´Oki, men då kan hon ju stå på det hon gör på ett ungefär, men kanske kan tillsätta linfröolja nu. om inte annars vänja in henne på det redan nu till nästa vår. Hört att linfröolja är bra.

Fick uppgifter om höet, Energi är 8 MJ
Smältbart råprotein är 45 g
Alltså kan verkligen ej detta om hö. Men är det ok .
Får nog göra en ordentlig analys så jag kan kolla upp foderstat ordentligt

Det var litet låg proteinhalt för min smak! Jag skulle i första hand lägga till ngt med mer protein, t ex lusern, i st för spannmålen.

Linfröolja kan ha en lindrande effekt vid eksem om man ger en liten dos dagligen minst 3 månader före knottsäsongens start. HH

Det viktigaste är att du skyddar hästen mot knott! Börja TIDIGT på våren (så fort man kan ana att knotten kan ha kommit) med eksemtäcke som täcker hästen ordentligt.
I övrigt ska den ha en foderstat som en helt vanlig häst - med alla behov tillgodosedda och balanserna bra (t ex mellan MJ/smb rp och Ca/P). Sen finns det ju vissa tillskott som sägs vara bra att ge t ex linfröolja och det kan man ju pröva.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 609
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 440
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 622
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 355
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3