Tips för dressyr

C

coce91

Jag har ett sto som är 18 år i år, hon är välutbildad inom både dressyr och hoppning och är i väldigt fin form, det märks och syns verkligen inte att hon är en gammal dam. Nu funderar jag på att utveckla mig själv inom dressyren såsom att lära mig riktigt mycket samling och tramp, lite piaff/passage liknande. Hon kan riktigt mycket men pga mitt hoppintresse så har jag aldrig sätt det i fokus att få in det på mig själv.
Någon som har bra tips på hur man samlar ordentligt, bygger de rätta musklerna för dessa skolor osv? Alla tips mottages tacksamt, både vad man ska göra och inte ska göra =)

Sv: Tips för dressyr

Ta hjälp av en duktig tränare som både känner dig och hästen.På så sätt kan du få ett bra resultat och hjälp att bygga upp det bra och i rätt ordning..:)

Jo så lång har jag tänkt :) rider du själv dressyr? har du isf några bra övningar ?:)

Ja jag har sadlat om sedan ett år tbx faktiskt.:p

Har väll flera tips dock är det ju lite vilken muskulatur din häst har nu och vad den orkar med samt hur bra den sätter under sig.Men samling i framförallt galoppen,förvänd galopp och mycket backträning brukar sätta muskler.Kraften ska ju komma bakifrån med energi.

Men det jag skulle rekommendera mest är ändå samling då jag själv är väldigt förtjust i det.:cool: Tycker det hjälper mig mycket i övrigt också.Min har ju långa bakben så för honom är det svårare men ack så bra! ;)

Trevligt :) är verkligen imponerad av de som rider lite mer avancerad dressyr, ser så himla fint och harmoniskt ut, oftast :) jag tävlar endast i hoppning, förrutom ett år då jag vad med i dressyrlaget, sedan dess så har jag inte tävlat i just dressyr men jag tränar endel för en superduktig dressyrtränare. Dock har han en förmåga att ställa in titt som tätt så jag börjar bli riktigt trött på det nu :(

Hon är egentligen rätt så jämnt musklad, har tre väldigt fina gångarter och är inte svårriden alls. hon är fin att både samla och öka, den förvända galoppen funkar fint, om hon inte är brunstig för då har hon sin egen vilja och det brukar bli lite "tjejtjaffs" i ca 20-30 minuter innan hon ger upp, då funkar det supert :) sen så har hon väldigt lätt för att koncentrera sig på allt annat om vi tränar ute, så försöker att träna på den jobbigare och mer krävande delen inomhus, och det roliga t.ex. ökad trav och skänkelvisning ute på skogsvägarna =) är väldigt nöjd att hon är såpass utbildad som hon är så jag kan koncentrera mig på min egen slipning nu :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 609
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 634
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar