Tips för att kunna sitta rätt i spinnen

Sv: Tips för att kunna sitta rätt i spinnen

Han skulle bli glad i varje fall :D Han älskar havre! Men han har haft fång, så det är en delikatess han får mycket sällan.. Jäkla häst, vad ska jag ha honom till egentligen :D

Äh tryck i na lite sterioder!! ;)

tyvär följer du ej tynglagen, förmodlingen rider du efter det amerikanska systemet som kräver att man avlastar den sidan av hästen ditt hästen rör sig, om duföljer tynglagen eller klassisk dressur lägger du vikten dit som hästen skall flytta sig. Jag lära mig detta av Armando Domesq i Spanien ca. 30 år sen. (en av Spaniens bästa rejonadores, tjurfäktare till häst.

*kl*

Tankte eg inte skriva nagot i traden, men nu kliade fingrarna for mkt... inte bara har Erik en mktmkt bra poang dar man forandrar sits och tryck utefter hastens kapacitet och utbildning....

det ar aven som sa att, som foregaende skrivare var inne o petade pa, olika ryttare har olika teorier om allt fran spinnen till volten inom reining.

Vissa vill att man "sitter till" pa inner sittben och lutar sig innat for att fa hasten att "fanga upp en" (inte helt olikt dressyren)

Vissa vill att man sitter pa Ytter sittben, med teorin att det hjalper innerbogen att inte "trilla ner" och hjalper till att halla hastens bogblad fria i rorelsen.

Vissa vill att man Sitter pa bada sittbenen och bara anvander ytterskankeln.

Vissa vill att man ska ha hasten latt stalld i rorelseriktningen, andra vill ha hasten sprikrak medan en tredje grupp tycker att man ska ha hasten kontrastalld.

kortfattat:

Det finns inget "ratt" eller "fel" - det finns en enorm mangd olika teorier, med andra ord finns det "funkar" och "funkar inte". Vem som har "Ratt" eller "fel" verkar snarare bero pa vad hasten i fraga blivit lard fran borjan. Om din hast ar Lard att "plocka upp dig" dvs att vikten pa inner sittben betyder ex. volt, sa bor du inte bli forvanad om ytter sittbens teorin i en spinn inte riktigt ger det resultat du vill ha. Likasa, lar du din hast att ytter sittben betyder "flytta dig at andra hallet" (principen med oppna/stangda dorrar) kommer den inte svara jattebra pa att du anvander inner sittben i en spinn.

Sen ang pivotben kan jag beratta att manga hastar som i traning, langsam, spinn anvander Fel ben flyttar over sig till Ratt ben nar man "snabbar upp" spinnen....

Det var mitt inlagg i debatten... lol

Du verkar ha bra åsikter :) Så nu har jag mer frågor! Jag har ingen som helst erfarenhet av reining och ska ta tränaren min till hjälp nästa gång jag har lektion (när det nu blir...).
Men vilket är rätt pivotben? Om vi säger att vi spinner undan vänster skänkel, vilket ben ska hästen stå på?

Du verkar ha bra åsikter :) Så nu har jag mer frågor! Jag har ingen som helst erfarenhet av reining och ska ta tränaren min till hjälp nästa gång jag har lektion (när det nu blir...).
Men vilket är rätt pivotben? Om vi säger att vi spinner undan vänster skänkel, vilket ben ska hästen stå på?

Det inre bakbenet alltså i detta fall alltså hö.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
835
Senast: Red_Chili
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 063
Senast: Luff
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar