Tips för att kunna sitta rätt i spinnen

alazzi

Trådstartare
Jag följer tynglagen och hamnar tyvärr lätt på fel sittben i spinnen. Finns det några bra tips på hur man ska göra för att sitta kvar på det inre sittbenet i spinnen? Jag kan ju inte vara den enda som har svårt för detta? Tacksam för tips och råd?

Sv: Tips för att kunna sitta rätt i spinnen

Varför vill du sitta på det inre sittbenet i spinnen? Blir inte det lite tokigt? Eller tänker jag tokigt? :confused:

Om jag inte sitter på det inre sittbenet så får åtminstone min häst fel pivotben. Och då blir det tokigt.

Jaha. Jag är ju inte så himla haj på det dära, och jag vet inte om jag reflekterat särskilt mycket över det... Men är det regel eller undantag att sitta på inre sittbenet i spinnen?

Jag har fått lära mej att under inlärning i spinn så sitter man med kroppen kraftigt lutad åt det hållet spinnen rids och med kroppen så pass förskjuten att du kan titta neråt bakåt på pivotbenet! Då ser man oxå om pivotbenet rör sej och kan i så fall sidepassa något steg för att få pivotbenet stadigt igen. Efterhand räcker det med att sitta på inre sittben. Har funkat alldeles utmärkt :-)
Finns säkert massor med bra sätt att lära både sej och hästen att spinna men att sitta på inre sittben tror jag nästan är en regel!
Rätta mej om jag har fel!
Mvh Lena

Haha, jag var tvungen att se efter! Och ja visst självklart sitter även jag på inre sittbenet i spinnen. Måste tänkt fel, alternativt och mest troligast inte alls:) Just spinn har jag varit så bortskämd med att min häst är rätt stadig i sen innan att jag liksom aldrig behövt fundera på hur det går till. Ibland flyter han iväg lite, men då samlar vi ihop oss på en liten volt och kör igen. Nio gånger av tio blir det rätt.

Men, hmm... Ibland, om jag tar mig vatten över huvudet och spinner fortare än vad jag klarar av (hästen är grym, jag suger) så viker jag mig oavsiktligt i innersidan och då halkar över på ytter sittben och tappar balansen och allt blir pannkaka. Men då brukar jag tänka mig att jag har en påle som går från knäet och ända upp i axeln och tvingar mig att sitta rakt, dvs sitta kvar på inre sittbenet. Fungerar faktiskt! Sen vet jag inte om du gör samma misstag som jag, men det var allt jag kunde dela med mig av. Haha, jeez jag är säämst :p

Istället för att försöka sitta på inre sittbenet så försök sitta så rakt över hästan som möjligt. :) Bli så lätt att man förskjuter vikten åt fel håll om man kämpar med att sitta på ett visst sittben. Ju mer du spänner dig destu mer kommer du hamna på yttre sittbenet.

Fast jag tycker att jag sitter ganska rakt över hästen. Förutom de gånger jag inte gör det, hehe;)

Det där med att sitta på ena sittbenet har jag ju liksom aldrig tänkt på. Så jag har aldrig kämpat för att sitta kvar på det, eftersom jag aldrig ens tänkt på det. Utan snarare koncentrerat mig på att sitta rakt över. "Pålen" (brutalt ord, finns det inget bättre?) är till för att jag ska tänka att jag är lite stelopererad och inte kan vika i höfterna, dvs fortsätta sitta rakt, även när det börjar gå lite fortare.

Fast igår konstaterade jag att jag sitter på inre sittbenet i spinnen. Men om man ska göra det, om jag alltid gör det eller bara just då för att det var det jag skulle testa, det har jag ingen aning om! Men jag ska nog bara fortsätta fokusera på att sitta rakt och centrerat och inte vika i höfterna så blire nog finnemang :laugh:

KL

När vi ändå pratar spinn, hur får man upp farten? :D

Jag har ju startat mitt projekt "Ferguson, reininghästen" och tänkte börja jobba så smått med att snurra. Han kan flytta fram- och bakdel utan problem, är smidig som spagetti och sätter för det mesta under sig väldigt bra. Men han är inte direkt självgående :p
Så, några tips på hur man ska få lite mer tempo i rörelsen? Jag tror han kommer piggna till rejält bara han kommer igång och speedar lite (han var riktigt snabb igår när vi hoppade (ja, han hoppade otroligt nog!) och kunde göra vändningar i trav på ett tillfredsställande sätt).

Om han är balanserad och sätter benen rätt är det bara att kicka på lite med ytterbenet så han får upp farten. Men om han då går ur eller hamnar på fel pivotben måste du korrigera och ta om det från början igen. Rätt teknik är viktigare än fart :)

Njaaa, det är ju en fjordingponny med tillhörande temperament :D Sparkar jag på svarar han med att bli skitsur och inte göra någonting. Alternativt att öka just där och då, men vägra göra rörelsen igen...

Svaret var riktat till ts. svarade kanske på fel inlägg....

Jag har iaf lärt mig att man ska sitta rakt över hästen....=)

Haha, okaj:D Ja, samma här. Undra om det här med att sitta på inre sittbenet är en naturlig följd av att sitta rakt. Men om man sitter rakt känns det ju som man borde sitta på båda eller? Eller är det ett annat sätt att göra det? För jag har också bara lärt mig att sitta centrerat och rakt över hästen.

Njaaa, det är ju en fjordingponny med tillhörande temperament :D Sparkar jag på svarar han med att bli skitsur och inte göra någonting. Alternativt att öka just där och då, men vägra göra rörelsen igen...

Då föreslår jag att du tar en morot och håller i färdriktningen en lagom bit ifrån mulen ;)

Haha, jag har faktiskt försökt :rofl: Han började vifta med frambenen i spansk skritt :D
Ska rida lektion för Dahlgren (akademiskt) imorgon, tänkte be honom om tips för framåtbjudningen.

Han skulle bli glad i varje fall :D Han älskar havre! Men han har haft fång, så det är en delikatess han får mycket sällan.. Jäkla häst, vad ska jag ha honom till egentligen :D

Bara en "tänkatilltanke":
Tror ni ridning är så lätt så det finns ett enkelt svar;
"Sitt på inre sittbenet i spinnen."
Ni tror inte man reglerar sin sits efter hand, beroende på hästens styrkor svagheter, hästens utb. nivå, krav på hästen, mål, om du bara ska åka med på en inlärd spin eller om du ska jobba hästen för en bättre spin?!

Bara en "tänkatilltanke":
Tror ni ridning är så lätt så det finns ett enkelt svar;
"Sitt på inre sittbenet i spinnen."
Ni tror inte man reglerar sin sits efter hand, beroende på hästens styrkor svagheter, hästens utb. nivå, krav på hästen, mål, om du bara ska åka med på en inlärd spin eller om du ska jobba hästen för en bättre spin?!

Självklart inte.

Men om jag får lov att kl:a lite... Kan vi inte en gång för alla försöka reda ut min tidigare fråga som jag försökt få svar på i den här tråden (och gått och grubblat på i två dar):

SKA man sitta på inre sittbenet i spinnen eller inte?

Och isåfall... Gör man det bara i vissa lägen (beroende på utbildningsnivå eller vad det nu kan va) eller alltid? Är det en regel? Om man ber en tränare förklara spinn bör han/hon då säga: "Bla bla bla... och sitt på inre sittbenet."

Anledningen till att jag undrar är för att jag helt enkelt är nyfiken. Jag är jäkligt ny på det här med reining då det är först nu som jag har förmånen att rida en riktigt välutbildad häst och vill lära mig så mycket som möjligt.
Vi tränar alla moment och spinnen fungerar fint, förutom att det givetvis måste jobbas på för att få det att fungera ännu bättre, precis som allt annat.
Under inlärning av spinn fick jag givetvis massor med instruktioner om hur det ska göras, men aldrig har någon sagt att man ska sitta på inre sittbenet. Är det nåt min tränare inte sagt för att han inte behövt det då jag redan gjort det omedvetet eller har han inte sagt det för att det är fullkomligt betydelselöst? Jag är sjukt nyfiken! Hjälp mig med att svara på det här hörni! :)

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
835
Senast: Red_Chili
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 063
Senast: Luff
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar