Tips för att klara av att jobba dag

Lumos_Nox

Trådstartare
Jag kommer under de tunga, mörka vintermånaderna tvingas jobba mestadels dagpass och jag vet inte hur jag ska fixa det.

Älskar att jobba kväll och ha förmiddagen/dagen ledig och sen gå och jobba och vara klar med dagen och har gjort i många, många år. Det är inte ett problem med tidiga mornar, jag går vanligtvis upp halv sju-sju när jag jobbar kväll och det blir samma eller tom senare nu.
Problemet är efteråt. Min hjärna och kropp är inprogrammerade på att när man slutat jobba är dagen klar och dags att stänga av.
Men nu måste jag leva mitt liv efter och det i mörker. De få dagpass jag har nu är helt bortkastade dagar känns det som, nu ska fem av dagarna bli så här och jag har ingen aning om hur jag ska fixa det. Hästlivet och vanliga livet måste ju rulla på.

Någon som har tips?
 
Mitt standardtips: investera i en bra pannlampa och gör upp en plan för att komma ut lite helst varje kväll men annars åtminstone några dagar i veckan, t ex ett stegmål på 10 000 steg om dagen eller något annat som motiverar att komma ut i friska luften men något som ändå känns rimligt så du inte kollapsar efter två dagar.

Kombinera gärna med en intressant podd eller bra musik att lyssna på så gör det inte så mycket om det blir samma runda många gånger, vilket det ju ofta blir när man kommit hem från jobbet och har begränsat med tid. Jag vet av erfarenhet att i alla fall min ork och allmänna motivation påverkas supermycket om jag bara sätter mig och degar i soffan, jämfört med när jag ser till att komma ut regelbundet också på vinterhalvåret och kvällarna efter jobbet.

Också i hästlivet har det ingått pannlamps- och reflexrundor för mig så länge jag kan komma ihåg under vinterhalvåret, det är också en vanesak (även om jag verkar ensam om den inställningen bland övriga hästägare i trakterna).
 
Hur går det för dig?

Jag håller på bryta ihop var tredje vecka då jag jobbar 7-15.30 mån-tors och 7-19.30 fre-sön. Fattar inte hur folk orkar. Jag går upp 5 gör att hinna med mirgonbedturdn och gå en promenad med hunden, går även en promenad direkt efter jobbet för hinner jag landa i soffan är det kört. Försöker träna i början av veckan för sen är orken slut. Har ett jobb där jag sitter stenfast från början till slut så lunchpromenader och liknande går inte. Hemmet gror igen, orkar inte stå och laga mat, träffa folk osv. Enda räddningen är att jag inte längre har häst, skulle aldrig orka med det med nån form av kvalitet.
 
Ni har det gått en månad och jag har fortfarande inte lyckats få in några rutiner. Min fritid som förr gick ut på många timmar i stallet, dagsljus och massor av tid till att fixa hemma, består numera av att vara trött, seg och icke produktiv.

Lyckas på min höjd plocka lite hemma, laga mat och sen snabbfixa stallet. Allt som en zombie.
Går och lägger mig tidigare och tidigare.

Äter mer, sitter stilla mer och har därför skjutit iväg i vikt till råga på allt. Jag absolut avskyr den här vardagen. Förr var jag aktiv ifrån sju till tre, nu kanske fem till sju, sen klappar min hjärna ihop och skriker att det är kväll!

När jag pratar med andra som jobbar dag och frågar vad de gör efter jobbet verkar det som om matlagning, lite plock, nån aktivitet nån/några dagar och sen soffan är vad man gör.

Konstant besviken på mig själv som inte gör något och ångesten bara bygger.
Jag är så jäkla lat och bekväm. Räknar ner dagarna till mitt vanliga schema kommer tillbaka och jag äntligen kan nyttja mina dagar igen. Bara två månader kvar.
Bara bita ihop och tuffa på, kanske släpper det när ljuset börjar komma tillbaka.
 
Men har du tagit upp detta med din chef? Mår du så dåligt av jobbsituationen måste du ju kunna få byta tillbaka till schemat du hade innan? Kan du gå ner lite i tid de här två månaderna?
 
Men har du tagit upp detta med din chef? Mår du så dåligt av jobbsituationen måste du ju kunna få byta tillbaka till schemat du hade innan? Kan du gå ner lite i tid de här två månaderna?
Det går inte att byta schema iom att vi ändrat öppettiderna pga olika orsaker, så mina kvällspass finns inte just nu.
Jag jobbar redan mycket mindre än jag gjorde innan.
 
@Lumos_Nox Känner med dig <3 Vad skönt att det bara är två månader ändå, får du tillbaka gamla schemat efteråt? Jag blir precis som du beskriver, enda räddningen för mig nu är att jag inte har häst. Så den drabbas inte.
 
Ni har det gått en månad och jag har fortfarande inte lyckats få in några rutiner. Min fritid som förr gick ut på många timmar i stallet, dagsljus och massor av tid till att fixa hemma, består numera av att vara trött, seg och icke produktiv.

Lyckas på min höjd plocka lite hemma, laga mat och sen snabbfixa stallet. Allt som en zombie.
Går och lägger mig tidigare och tidigare.

Äter mer, sitter stilla mer och har därför skjutit iväg i vikt till råga på allt. Jag absolut avskyr den här vardagen. Förr var jag aktiv ifrån sju till tre, nu kanske fem till sju, sen klappar min hjärna ihop och skriker att det är kväll!

När jag pratar med andra som jobbar dag och frågar vad de gör efter jobbet verkar det som om matlagning, lite plock, nån aktivitet nån/några dagar och sen soffan är vad man gör.

Konstant besviken på mig själv som inte gör något och ångesten bara bygger.
Jag är så jäkla lat och bekväm. Räknar ner dagarna till mitt vanliga schema kommer tillbaka och jag äntligen kan nyttja mina dagar igen. Bara två månader kvar.
Bara bita ihop och tuffa på, kanske släpper det när ljuset börjar komma tillbaka.
Jag jobbar 8-17, hemma vid 17.30 ca. Sen åker jag t stallet vid 18.30 (äter innan o går ut med hunden) o är hemma vid 21-21.30 o går ut med hunden. Jag tränar annat 3 kvällar i veckan, från 18.30-20 så då får jag fixa stallet lite innan o sen efter träningen. Hästarna kommer in vid 20-20.30.
Så det är nog olika, men håller med också, de flesta verkar äta o sen kolla tv hela kvällarna. Då hade jag verkligen försoffat mig.
 
Jag jobbar 8-17, hemma vid 17.30 ca. Sen åker jag t stallet vid 18.30 (äter innan o går ut med hunden) o är hemma vid 21-21.30 o går ut med hunden. Jag tränar annat 3 kvällar i veckan, från 18.30-20 så då får jag fixa stallet lite innan o sen efter träningen. Hästarna kommer in vid 20-20.30.
Så det är nog olika, men håller med också, de flesta verkar äta o sen kolla tv hela kvällarna. Då hade jag verkligen försoffat mig.

Wow. Rider du och tränar häst eller vad gör du i stallet?
 
Wow. Rider du och tränar häst eller vad gör du i stallet?
Det ena stoet fick föl i somras så de är just nu på kollo så jag har bara en häst här. Men har inget eget stall utan inackorderad. Den hästen har varit dålig ett tag nu, går med gips nu så då måste jag vara där 3-4 gånger om dagen o fixa. Men annars har jag ridit, dock inte samma kvällar som andra träningen (fotboll och innebandy), det orkar jag inte.
 
Dagjobb är verkligen inte för alla. Jag hade aldrig pallat 7 - 16 eller 8 - 17 🤮
Jobbar 06.30 - 14.30 varannan vecka och det är tufft. Hemma vid 14,50, då går vi en långpromenad med hunden. Sen lagar vi mat och efter middagen sover jag oftast i soffan tills vid går och lägger oss vid 21.
Så jag har verkligen inga tips, dag är bara döden.
Älskar däremot kvällsveckorna 😍 Då har jag massa energi och hinner hur mycket som helst.
Drömmen är dock att jobba nattskift.
 
Dagjobb är verkligen inte för alla. Jag hade aldrig pallat 7 - 16 eller 8 - 17 🤮
Jobbar 06.30 - 14.30 varannan vecka och det är tufft. Hemma vid 14,50, då går vi en långpromenad med hunden. Sen lagar vi mat och efter middagen sover jag oftast i soffan tills vid går och lägger oss vid 21.
Så jag har verkligen inga tips, dag är bara döden.
Älskar däremot kvällsveckorna 😍 Då har jag massa energi och hinner hur mycket som helst.
Drömmen är dock att jobba nattskift.
Jag jobbar natt, men har bara en halvtid. Gillar också det.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 079
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 966
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 718
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 784
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp