Tips för att få hästen att gå i form

D

DLX

Någon som har några lämpligt bra (enkla?) tips om övningar för att få hästen att gå i form på vintern utan tillgång till ridhus? Mestadels blir det ridturer i skogen, men under dessa vill jag gärna kunna jobba hästen lite också så denne inte bara "lunkar på" och beter sig som en "äkta" skogsmulle. ;) Så har ni några smarta tips om hur man får hästen att gå i form/komma i form under sådana ridturer, posta era svar!! :D Allt är av intresse! ;)

Sv: Tips för att få hästen att gå i form

Jadu du rider precis som i ridhuset fast rakt fram...

Jag rider skänkelvikning, öppna, sluta, halter, övergångar precis som vanligt när jag är i skogen. Gör även volter där det går.
Sen kan man ju rida slalom mellan träden också.

jag tränar ibland mycket halter i skogen för att få hästen uppmärksam och lyssnar mer på mig, sen när den svarar bra på det gå över till halvhalt och samla ihop hästen, men jag kör mest joggningsstil, alltså längre form av samling i skogen. sen skänkelvikningar, öppna, sluta mm.

under vintern när snön kommer så är det guld värt att plumsa i snön, riktig styrketräning för hästen och det gynnar även bakbenen och ryggen vilket leder till starkare form ;)

Ja det är ju enkelt, bara att rida likadant som i ridhuset. Oftast blir väl formen aningen mer ner släppt ( i alla fall på mina hästar)
Att träna skänkelvikning på väg är absolut det bästa. Du har framåtandan (vilken tenderar att utebli på ridplan / ridhus) och dikeskanterna som stödhjälp. :)

Tack så mycket. :) Har ett ponnysto som jag rider ibland som verkligen behöver träna på halter och halvhalter i skogen. Det slog mig nu! :D Haha!

Halvblodet behöver träna på att gå ifrån dikeskanterna då hon gärna använder dessa som stöd. Hon har gått som lektionshäst förr så hon betraktar antagligen dem som ridhusväggar. Skänkelvikningar gör vi mycket. dock hon vill ogärna flytta sig från dikeskanterna, men som man säger - skam den som ger sig. :D

Du har redan fått bra tips, men jag vill också tillägga att du ska utnyttja backar om det finns.Behöver inte vara särskilt brant eller lång. Du ska inte bara stå i lätt sits på lång tygel i uppförsbacke. Rid långsam skritt eller tempoväxlingar på kort tygel men med aktiv bakdel, gör halter och igångsättningar mitt i en uppförsbacke. Jobbigt men väldigt effektivt!

På många sätt är det mycket mer givande att dressyrträna i skogen!! :bow:

Vi har många fina backar hos oss att klättra i, så tack så mycket för tipset! :)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve