Sv: tips emottages tacksamt!!
Jag minns att du skrev om gallor i haserna i våras också. Minns du att jag skrev om min som hade liknande?
Vi har varit till veterinären och vid undersökningen tyckte vet att alla problemen (som jag berättade om, sånt som märks i vardagen) lät som *bakknä*-problem. Mycket riktigt, vid röntgen visar det sej att båda bakknäna är "trasiga" - fast riktigt VAD som är felet vet vi inte än, bara att det borde vara något antingen med menisker eller ledbrosk (eller både och). Vi ska tillbaka för ultraljud, jag får väl återkomma då. Enligt vet såg det dock ut som typisk menisk-skada. Min hästs haser ser fina ut på röntgen, men det är ju där hon har gallorna.
Är hon röntgad i bakknäna?
Att ledinflammationen fram kommer tillbaka tycker jag nog låter mest som att ORSAKEN till dem finns kvar. Vad det kan vara är ju otroligt svårt att säga, krävs ordentlig undersökning. Du kan inte be om att få bakknäna kollade när ni ska tillbaka?
Du får gärna fortsätta skriva, skönt att haserna såg bra ut iaf!
Men som sagt, om det hela uppkom efter en spark så KAN det ju ha blivit nån sorts meniskskada (eller?)?
Min häst är alltså inte halt, man hör ingen orytmik när man springer med henne rakt fram på asfalt tex. Men däremot har hon lite knepigt rörelsemönster, rör sej extremt mycket i höfterna och skruvar i bakbenen, sätter ner hovarna kraftigt intåat, tappar tårna på bakbenen just när hon ska ta upp dem när hon blir ansträngd, är lite ballförskjuten bak -högre på insidan (blir det fort efter verkning, behöver bara ta 1-2 veckor), har svårt att muskla sej i rygg och lår (dock välmusklad i övrigt och avvägd, uträknad foderstat, bra tänder, avmaskad som hon ska osv - det arbetet vi gör BORDE göra att hon musklar sej), tycker det är jobbigt när man ska kratsa bakhovarna (särskilt höger, där ser knäna värre ut), har svårt för att stretcha bakbenen. I ridningen är hon ganska "vinglig"/ostabil, har svårt att hitta sin form (KÄMPAR sej blå för att undvika att bära vikt bak och formge sej på ett vettigt sätt), lätt för att skjuta ut bogarna och överböja sej osv. Därtill har hon ju som sagt gallor i haserna som blir bättre vid lagom, lätt rörelse och massage tex - men blir sämre av stillastående alternativt lite för "mycket" rörelse (vid träningsvärk är det värst). Finns många fler saker som jag kan dra parallell till dessa bakknän, som får en förklaring iom att jag vet att bakknäna är "trasiga".
Alla dessa grejer har ju dock funnits där ända sen jag köpte henne, var snarare MYCKET värre just i början, först nu har jag fått svar på varför. Jag borde ha undersökt mer tidigare helt enkelt...
Men man lär sej av sina misstag.
Nå, detta var lite om min häst - jag tyckte som sagt att det lät lite som din där tidigare i våras. Lycka till! Och som sagt - ev borde du kanske kolla upp bakknäna med?