tips emottages tacksamt!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: tips emottages tacksamt!!

Min pålla hade båda bak.

Blev sprutad med kortison och sen order av vet att skritta två veckor och sen två veckor skritt och trav.
Hade henne lindad och körde med linnement och efter dom fyra veckorna var hon frächare på böjproven än hon någonsin varit :)

Jag skulle nog skritta ett par veckor.

Kyla efteråt sedan liniment och stallbandage till natten.

När du sedan börjar "normalrida" kan du lägga kyllera efter ansträngning och liniment+stallbandage innan planerad ansträngning.

Ihärdig behandling på detta vis brukar löna sig.

Variera träningen och underlaget noga.

Försök att jobba så mycket med bärighet på bakdelen. Arbete för hand är säkert lämpligt, då slipper hästen din extra vikt. Lycka till!!

Efter att min fälttävlanshäst hade haft kotledsinflammation gjorde jag alltid så att när jag hade hoppat använde jag arnikaliniment och lindor över natten. Dagen efter hoppning fick det alltid bli promenad :)

Jag minns att du skrev om gallor i haserna i våras också. Minns du att jag skrev om min som hade liknande?

Vi har varit till veterinären och vid undersökningen tyckte vet att alla problemen (som jag berättade om, sånt som märks i vardagen) lät som *bakknä*-problem. Mycket riktigt, vid röntgen visar det sej att båda bakknäna är "trasiga" - fast riktigt VAD som är felet vet vi inte än, bara att det borde vara något antingen med menisker eller ledbrosk (eller både och). Vi ska tillbaka för ultraljud, jag får väl återkomma då. Enligt vet såg det dock ut som typisk menisk-skada. Min hästs haser ser fina ut på röntgen, men det är ju där hon har gallorna.

Är hon röntgad i bakknäna?
Att ledinflammationen fram kommer tillbaka tycker jag nog låter mest som att ORSAKEN till dem finns kvar. Vad det kan vara är ju otroligt svårt att säga, krävs ordentlig undersökning. Du kan inte be om att få bakknäna kollade när ni ska tillbaka?

Du får gärna fortsätta skriva, skönt att haserna såg bra ut iaf!
Men som sagt, om det hela uppkom efter en spark så KAN det ju ha blivit nån sorts meniskskada (eller?)?

Min häst är alltså inte halt, man hör ingen orytmik när man springer med henne rakt fram på asfalt tex. Men däremot har hon lite knepigt rörelsemönster, rör sej extremt mycket i höfterna och skruvar i bakbenen, sätter ner hovarna kraftigt intåat, tappar tårna på bakbenen just när hon ska ta upp dem när hon blir ansträngd, är lite ballförskjuten bak -högre på insidan (blir det fort efter verkning, behöver bara ta 1-2 veckor), har svårt att muskla sej i rygg och lår (dock välmusklad i övrigt och avvägd, uträknad foderstat, bra tänder, avmaskad som hon ska osv - det arbetet vi gör BORDE göra att hon musklar sej), tycker det är jobbigt när man ska kratsa bakhovarna (särskilt höger, där ser knäna värre ut), har svårt för att stretcha bakbenen. I ridningen är hon ganska "vinglig"/ostabil, har svårt att hitta sin form (KÄMPAR sej blå för att undvika att bära vikt bak och formge sej på ett vettigt sätt), lätt för att skjuta ut bogarna och överböja sej osv. Därtill har hon ju som sagt gallor i haserna som blir bättre vid lagom, lätt rörelse och massage tex - men blir sämre av stillastående alternativt lite för "mycket" rörelse (vid träningsvärk är det värst). Finns många fler saker som jag kan dra parallell till dessa bakknän, som får en förklaring iom att jag vet att bakknäna är "trasiga".
Alla dessa grejer har ju dock funnits där ända sen jag köpte henne, var snarare MYCKET värre just i början, först nu har jag fått svar på varför. Jag borde ha undersökt mer tidigare helt enkelt... :( Men man lär sej av sina misstag.

Nå, detta var lite om min häst - jag tyckte som sagt att det lät lite som din där tidigare i våras. Lycka till! Och som sagt - ev borde du kanske kolla upp bakknäna med?

Tack, alla för tipsen!!!

HAr faktiskt inte följt schemat fullt ut. Tycker oxå det lät lite mycket, hon rör sig ju io en stor hage på dagrana oxå med en kompis. Så jag tar varannan dag. Annars får hon mer ""motion" än innan...

Veterinären tycker inte man behöver kyla eller värma, ingen lindning heller men det verkar som att de flesta gör det ivarjefall.

Jag kanske lindar henne till natten...

Hej, Evis!

TAck för ditt långa svar!

Ja, du känner till mina tidigare problem i våras...
Hon är inte rtg i bakknäna men hon är genomböjd överallt och markerar ingenstans förutom båda kotor fram.
Markerade din efter böjprov?

JAg hoppas ivarjefall att hon är OK efter denna behandling. Något är dt ju hon får det av, jag har ju knappt arbetat med henne.
De problem hon har är inte hälta utan att hon går med lite förkortat steg fram, försiktigt i nerförsbackar, och i körning ngt snett åt höger. Veterinären tyckte också att hon var lite ojämn i korset, men inte mycket. Lite stelare-tog inte för sig lika mycket med hö bak i skritt som med vä bak. Men det tror jag har med sparken att göra för hon har stått för mycket och blivit stel.

Jag ska tillbaka om två veckor och då ska jag ta upp detta med bakknäna får se vad de säger.

Tack för tipset och lycka till med din kuse!!
JAg skriver in sen vad som händer!!

Jo, min markerade efter böjprov högt i högerbak. Fast det märktes egentligen inte mest som en markering (som enbart var just en markering, inga grader) utan mest som att hon började "skaka" under böjningen och krånglade lite. Hon är mycket vig så hon vek helt enkelt ihop benet mer och mer så vet kunde inte "lägga vikt" på lederna.

Märktes dock mer när vi tog ut henne och sprang på asfalten på volt efter böjningen, då det blev väldigt tydligt att hon "tappar tån" i sitt högerbak i i princip varje steg. (i ena varvet)

Markerade dock inte i vänster bak, men också där visar röntgen förändringar.

Kolla så att sadeln passar! Ta hjälp av utbildat folk och se till att den passar bra. Mitt hblsto gick med en för trång sadel och fick kotledsinfl, matten var så puckad så att hon inget fattade. Slutresultat: hästen i himlen och matte med livslång ångest...

peter_lundin skrev:
Låter mycket innan hältan är konstaterat borta.
PL

Hej. Jag håller med! Min älskling har inflammation i bakknät och vid besök på klinik fick han cortison insprutat i leden. Vår kommande 3-veckors period bestod av: v.1- 2 x 10min prom, v2- 2x 20 min prom och v3- 2x30 min prom och då leds han. Skittråkigt för både han och mej men nödvändigt! Ska tillbaka på måndag och hoppas på att han är bättre. En liten kille på nyss fyllda fyra år ska inte behöva få sånna här problem (kan tillägga att jag ägt honom i 3 mån och att jag inte ridit mer än 4 ggr). Anledningen till så lite ridning är att han trampa på sig själv och skadade sig i kronleden och fick stå i sjukhage med galoppbandage i 5 veckor :crazy:

har ni kollat så att hästen inte har något i bakbenen fick höra att ofta lider hästen av kotledsinflammationer när de försöker avlasta ett eller 2 bakben så löser man det så blir man av med kotledsinflammationen förhoppningsvis.

har ni kollat så att hästen inte har något i bakbenen fick höra att ofta lider hästen av kotledsinflammationer när de försöker avlasta ett eller 2 bakben så löser man det så blir man av med kotledsinflammationen förhoppningsvis.

:crazy: Är inte denna tråd från typ 2004? Eller läste jag helt fel?

Vem av oss är trött, du eller jag? :D

Låt oss hoppas att TS fick ordning på sin hästs ben om den nu är så gammal som jag tror.:D ;)

vi satte igång min häst som hade kot och knäledsinflamtion v.f och knäledsinflamtion v.b så här: Började skritta 15 min + 15 min promenad skrittade bara 1 månad och då hade vi kommit upp i 1 h och promenerade ca 30 min. Red då i små upp och nedförsbackar, började jobba och kräva lite av honom efter 2 veckor, började flytta för skänklar och ställa och föröska mjuka upp honom. Började nog rida på banan efter två veckor red då bara 5 min i början 1 dag i veckan ökade sedan med 5 min varje vecka och när vi kom upp i 20 min började vi rida två gg i veckan på banan.
V.5 började vi trava ca 100 m och gjorde det en vecka, ökade sedan traven lite succesivt efter hur han orkade efter att ha travat ca. 3 veckor började jobba han i traven lite . Efter ca. 8 veckor började vi lägga in galoppfattningar och travde på mer. Ökade även på banan men tog det mkt lugnare där och började trava efter ca 6-7 veckor...

Vår veterinär tyckte att han skulle börja trava efter 2 veckor, men vi ville att han skulle få mer tid på sig. Att ta det lugnt är viktigt hellre att det går för långsamt en för snabbt, och man känner ofta på hästen hur mkt den orkar. och så får man ju tänka på leder och senor och muskler så att de hinner med... Vi gjorde även så att vi föröskte rida varannan dag på mjukt underlag och varanan dag på hårdare grusväg asfalt. Sen beror det ju på hur lång tid hästen har stått och hur mkt muskler den tappat hur lång igångsättning man behöver, min häst hade vilat i nästan 3 månader och innan det haft proteinbrist så det fanns inte spec mkt muskler...
Jag skulle inte heller rida så mkt på böjda spår i början eftersom det sliter mkt på benen på dom.

Lycka till :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka