Tips ang. vinter i utebox.

Twihard

Trådstartare
Hej har en liten fråga jag brukar grubbla över nu den senaste tiden.

Jag har efter sommaren flyttat till ett jättebra stall med uteboxar. :D Underbart ställe. :)

Jag undrar bara lite över vintern. Ägaren säger att det, vilket är rätt logiskt, är ungefär lika kallt i boxarna som ute, när det är vinterboxar. Bara att hästen slipper vinden. Sedan kan bädden värma lite och så. Men okej itll saken. Jag har en treårig frieservalack. Han får rätt mycket päls om vintern och brukar klara sig på det.

Jag undrar då om han kommer behöver vintertäcke ändå, tror ni? Om vi tänker att vintern blir vit. :) Eller skulle det räcka med fodrat regntäcke? eller Kanske rentav inget täcke alls?

Jag är rätt dålig på det där. I vintras stod han i stall med box. De kalla dagarna var de bara ute några timmar, (såklart gick jag med honom så han fick röra på sig). Då behövde han inget täcke. Likaså de dagar han kunde vara ute lite längre. Men i slutet av vintern, i Februari, blev han sjuk (av en inflammation efter kastrering oturligt nog) och tappade all hull och tvingades gå med täcker resten av vintern. Så där kunde jag inte riktigt se om han skulle ha frusit om han varit frisk och så. Förlåt om jag svamlar. :D

Men som sagt, tror ni han kommer behöva täcke även om han har päls? Han rids inte ännu utan har påbörjat promenader, longering och så. :D

Tacksam för svar^^

Sv: Tips ang. vinter i utebox.

Jag har 3 uteboxar dar jag har en 4 arig arab, en 28 arig fjordis och en 23 arig fjordis.. Forra vintern nar temp var ner mot -35C har i varmland var de i sina boxar, med tjock span bed, och massor av ho UTAN tacke. De hade har, aven araben aven om hennes inte var lang sa var den tat. Och de var ute ur vinden, och pigga och harliga. Sa om din kille har repat sig fran kastrationen och borjar fa har for vintern nu, jag skulle inte lagga pa honom tacke. MEN det viktigaste tycker jag ar att de har nog med grovfoder (ho) sa det racker hela natten, Mina fick sin vanliga giva pa kvallen, men jag hangde upp ett honat med lika mkt till pa vaggen sa de fick sta och pilla med. Och nar de hade ho kvar pa morgonen hade de fatt nog. Du kan ocksa ge dem foderhalm (havrehalm) och stoppa i honat blandat med ho, da har de ngt att pilla med och haller sig varma.
Sedan du inte rider honom annu, behover han ju inte en massa kraftfoder annu. Mineraler, vatten, salt och grovfoder, och kanske en slatt med olja med mineralerna, da skall han klara sig fint. Lycka till

Jag håller med moholmarabs, om han inte är frusen av sig normalt och har ordentligt med päls samt repat sig från sjukdom och är i god hälsa och hull, samt har MAT i boxen och en värmande bädd, så klarar han sig troligtvis utan täcke. Det viktiga är som sagt maten, jag skulle inte ha häst i utebox med spånbädd tex, utan täcke om det är kallt vintertid, för då kan de inte tugga i sig som de vill och hålla värmen därav. Det optimala ur värmesynpunkt är också halmbädd, en spånbädd, även om den är permanent, värmer inte allslika bra som en halmpermanentbädd.

OM du vill täcka så absolut inte ett regntäcke, det kyler mer än om han bara får ha sin päls, då det hindrar pälsen från att resa sig samtidigt som det inte erbjuder ngn värme i utbyte som kompenserar pälsen.

Tack för alla tips. :D Ja nu är han repad från kastreringen, men dock drabbades han i slutet av augusti för näringsbrist. :( Det dök bara upp, och ingen allvarlig sådan, utan veterinären sa att det plötsligt kunde hända unghästar när det växer och framförallt då det varit sådan torka. Men nu är han näst intill återställd :D

Men i alla fall, han får en del kraft för att få hjälp med muskulaturen. :) I boxen kommer han ha halmbädd. :D Han får hösilage och i hagen är det mycket barrskog som hindrar vind. :) Han har börjat få lite smålockig man och han har inte varit så frusen av sig. Tack för alla underbara tips. :D

OM du vill täcka så absolut inte ett regntäcke, det kyler mer än om han bara får ha sin päls, då det hindrar pälsen från att resa sig samtidigt som det inte erbjuder ngn värme i utbyte som kompenserar pälsen.

Så långt har jag aldrig tänkt... :o Tvärtom går i princip alla hästar i min närmaste bekantskap med regntäcke större delen av året eftersom det är för varmt för ett fodrat täcke men för blött för att gå naken. Jag har tänkt att regntäcket ändå isolerar en del och sparar kroppsvärme, men detta kanske är fel?

Om hästarna blir för varma i ngt annat är det ju inga problem. Du tänker rätt så länge det funkar så. De brukar inte resa pälsen/ha behov av att resa pälsen för att isolera sig, förrän det är ordentligt med minusgrader, då blir regntäcket kylande. För en häst i utebox nattetid som dessutom inte kan röra sig för att hålla värmen, tycker jag regntäcket är en dålig ide av nämda anledningar, det behöver absolut inte vara ett tjockfodrat täcke som kontrast, men just att det är lite fodrat gör mkt stor skillnad.

Mackan, ville forklara for dig, jag var tvungen att ha span pga av brist pa kraft fran min sida, jag kan inte jobba med halmbadd. Denna vinter har jag halmpellets i stallet, och baddar tjockt sa det skall bli varmare. Dock ar det gummimattor med grus under i mina stallar ute och hastarna verkade inte kalla pa kroppen, alla tre ligger ner pa natten. \Dock jag haller med att span ar inte bra for uteboxar i vintertid..
Raintacke far mina sa lange det ar plusgrader, sen snoar det ju. Visst de kan komma in med sno pa ryggen men det gar ju att borsta bort plus det gar sallan "ner" i palsen utan ligger pa ytan.. Ar de blota i alla fall far man ju satta pa fleece och torka dem och sen se till att man tar av det nar de ar torra..

Jag tror nog det kommer går bra i vinter för min lilla kille. :D Skogen i hagarna kommer skydda massor, tät (inte för tät så hästarna inte tar sig fram) planterad barrskog. :D Det ger skydd året om, och sedan boxen på natten. ^^ Mysigaste min häst haft hittills tror jag :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama