Tips ang. passgångare?

Therese1988

Trådstartare
Jag har nyligen blivit företrädare åt en travare som ska bli ridhäst. Hon är 8 år och inte startad så jättemycket p.g.a att hon inte har någon "vinnarskalle". Hon har varit riden förut, men verkar ha glömt bort allt. När jag ska försöka trava med henne så passar hon bara. Är det någon här som har erfarenhet av passgångare och har några tips och råd att ge mig så att jag får henne att trava? :confused:

Sv: Tips ang. passgångare?

Varför inte omskola hästen? :idea:

10-1-05Race5AMERICANIDEALsm1.jpg

Hon SKA vara omskolad... Eller det var det jag fick reda på när jag tog över henne... Sen vet jag inte om det stämmer eller ej. :crazy:

Aha! :idea: Sorry, jag är trög!
Nu fattar jag vad du menar ;)
Ska givetvis köra över henne till USA å starta i passlopp!

Travarae "passar" ofta när ryttaren försöker sätta igång den i trav i ett lägre tempo än den orkar med. Det är lätt för en travare att kasta sig in i slängtrav, det är skitsvårt att bära sig i en långsam trav.
Släpp efter på handen, låt den komma igång i trav på lös tygel, när du har stabil trav plockar du försiktigt upp den och ser hur sakta den kan gå utan att börj apassa i kanske 10-20 meter till att börja med. Sen låter du den trava på i "sitt" tempo en bit som belöning och sen fortsätter man så några månader och volia, du har en ridhäst.:idea:

Tack så mycket! Ska göra ett försök i morgon å så får vi se hur det går.. :)

Djurjouren skrev:
Travarae "passar" ofta när ryttaren försöker sätta igång den i trav i ett lägre tempo än den orkar med. Det är lätt för en travare att kasta sig in i slängtrav, det är skitsvårt att bära sig i en långsam trav.
Släpp efter på handen, låt den komma igång i trav på lös tygel, när du har stabil trav plockar du försiktigt upp den och ser hur sakta den kan gå utan att börj apassa i kanske 10-20 meter till att börja med. Sen låter du den trava på i "sitt" tempo en bit som belöning och sen fortsätter man så några månader och volia, du har en ridhäst.:idea:
Jag är djupt och ärligt över dina kunskaper! läser gärna dina inlägg och hajar att du vet vad du snackar om!:bow: M

Tycker också du ska göra som djurjouren skriver för jag tror absolut att det beror på det och blir bättre varefter du tränar henne att bära sig...
Hade ett varmblod som bara passade i tävlingar(framförallt i starten), honom fick vi att trava riktigt genom att sätta på ett par tunga framboots och sedan köra barfota bak... Att försöka balansera upp en häst som du ändå ska rida på rekomenderas dock inte... Som sagt, det är nog bara en träningssak för dig och djurjouren kom med ett bra svar:bow:

Min travare passade väldigt mycket i början av sin karriär som ridhäst. Dels för att han var obalanserad, precis som djurjouren säger, men också för att han var väldigt stel. Passgången är en parallell rörelse som i sin tur gör hästen stelare när den använder den ofta. Har jag fått förklarat för mig iaf. Så jag red mycket lösgörande, han fick massage regelbundet och så ut i skogen och lyfte mycket fötter. Passgången försvann successivt.

Lyckades hålla henne i trav hela tiden under vår ridtur igår! :banana: Heja lilla Music! Hon gör små, små framsteg! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv