Tips ang. långlina

Sv: Tips ang. långlina

Jag har aldrig haft en hund där detta fungerat, de har haft stenkoll på linan och givetvis kommit på inkallning när den varit på.
 
Sv: Tips ang. långlina

Jag har aldrig haft en hund där detta fungerat, de har haft stenkoll på linan och givetvis kommit på inkallning när den varit på.

Ja alla hundar är ju inte lika "dumma" . Men det verkar funka på de flesta raserna. Jag brukar bli rätt förbannad också om hunden ignorerar mig men så fort denne vänder sig om och ens gör en antydan att komma välkomnar jag den ordentligt!
 
Sv: Tips ang. långlina

För en gångs skull kanske jag får nytta av min hunds tröghet!:angel: :D
 
Sv: Tips ang. långlina

Min hundinstruktör tycker man ska kalla in hunden, och om den inte kommer omedelbart halar man in den i linan. Oavsett om hunden kommer på kommandot eller om man halar den till sig ska man berömma MASSOR och ge godis (även om hunden redan vet vad kommandot betyder). Han menar att det aldrig kan bli FÖR roligt och bra att komma på inkallning, och att han fiortfarande belönar sin (stenlydiga)tolvåriga schäfertik med godis just vid inkallning.
 
Sv: Tips ang. långlina

Jag har aldrig haft en hund där detta fungerat, de har haft stenkoll på linan och givetvis kommit på inkallning när den varit på.

Jag vet inte om det funkat på dina hundar, men jag fick en gång tipset att vartefter hunden blev lydigare börja korta av linan (klippa i det dyra snöret!) för att successivt vänja hunden av med den. Har inte testat själv dock.
 
Sv: Tips ang. långlina

Jag tycker också du ska köra på Pirus sätt, det fungerar bra :)

Tänkte bara tillägga att när jag ropat "hit" brukar jag sticka åt andra hållet själv, för att få mer intensitet i inkallningen.
 
Sv: Tips ang. långlina

Provade nu ikväll och det fungeade överraskande bra.
Han iggade mig när jag kallade, jag upprepade samtidigt som jag ryckte till och då kom han lommande direkt.
Nästa gång kom han direkt....

Så nu kör vi på den taktiken.

Det största problemet nu är nästan att hålla ordning på den j-a linan:devil::D
 
Sv: Tips ang. långlina

Ha ha, det är en vanesak. Du kommer snart in i det :smirk:
Det är mycket lättare om man går in för att låta linan släpa i backen hela tiden. Om jag blir lite osäker på hunden - jag ser att han hör, nosar efter rådjur så kan jag ta upp änden på linan utifall. Det är ju meningen det ska vara som att hunden är lös och att använda linan som säkerhet. Det ska lyckas med inkallning varje gång. Lycka till
 
Sv: Tips ang. långlina

Jag vet inte.... men din hund är kanske lite mindre än min?:)
Jag tror inte jag hade kunnat stå kvar på linan.
Har försökt så på kopplet när han ligger för att han ska ligga kvar. Han reser sig ändå:crazy:
 
Sv: Tips ang. långlina

Ja jag har en ganska stor schäfer, 40 kg, 11 mån men han är nog mycket mindre än din.
När jag går och linan släpar efter hunden, när linan börjar ta slut så ropar jag hit och lyssnar han inte så kliver jag till på linan då det blir ett ryck i selen. Han blir varse om att något hände när han inte lyssnade på hit. Nu har han blivit så pass duktig att han kommer direkt jag ropar hit. Genom att vi "lyckas" varje gång så vet han inget annat än att när hit ropas så springer man till matte. Min hundinstruktör sade att vid ett misslyckat hit - hunden skiter i att komma, behöver man ha ca tio lyckade hit för att kompensera upp de misslyckade. Han har ju varit jätteduktig på inkallning men sprang iväg på rådjur tre ggr, då jag skrek på honom i ca tio min vadera gång - han upptäckte att det inte behövdes komma. Det är dit man behöver komma, att lyckas varje gång=kommer ingenstans pga linan.

Det är ju väldigt olika vad man har för hund och hur lättlärd de är men på våran fungerar det väldigt bra. Stå på kopplet när de verkligen drar iväg på något är nog svårt men det är ju det som är vitsen att man ska upptäcka före och och handla innan de sprungit iväg. Jag är trögare än min hund och får verkligen jobba på att reagera snabbare på alla situationer som uppstår.
 
Sv: Tips ang. långlina

Hade du haft ett halsband som gett han mer obehag kan jag lova att det räckt med betydligt färre gånger.

det kostar ju inget för din hund o göra fel.
 
Sv: Tips ang. långlina

Konstigt att hunden reser sig upp om du tvingar honom att ligga genom att stå på kopplet! :mad:
 
Sv: Tips ang. långlina

Ja, jag är för mild. Men han har lärt sig ändå, han kommer alla gånger när jag ropar hit. Jag skrev hur jag gick till väga då, för att förklara för TS hur man kan göra.

Jag har fått höra att jag är alldeles för trög och mild när det gäller min hund men övar för fullt att bli snabbare men det är svårt när det kommer till det andra. Jag tycker det blir våld om jag ska upp ett steg där.

Det där med kostar inget, menar du typ svart eller vitt och inget därimellan. Förklara gärna lite utförligare.
Stryphalsband använder jag på hundkursen här hemma har jag halvstrypet.
 
Sv: Tips ang. långlina

bry dig inte om det. uppenbarligen har din hund tillräckligt mycket will to please för att du ska kunna göra på ditt sätt. då finns det ingen anledning till tuffare tag.
 
Sv: Tips ang. långlina

bry dig inte om det. uppenbarligen har din hund tillräckligt mycket will to please för att du ska kunna göra på ditt sätt. då finns det ingen anledning till tuffare tag.

Det är ju tydligen att dne inte har det för annars skulle det inte behövas långlinor och sen när man väl använder långlina då får hon ju bara 50/50 resultat.

Jag använde långlina förra söndagen utan o vara för hård o fick 100% resultat på en gång bara på 3 träningar på en och samma dag.
 
Sv: Tips ang. långlina

Ibland förstår jag inte dig, jag vet inte om jag skriver otydligt på något sätt. Men jag har inte 50/50, han kommer på alla hit. Sen att jag fortsätter att ha lina är för säkerheten och för att jag inte vill ha ett misslyckat hit. Någonstans lär jag ju starta, man kan inte starta med misslyckanden och sen tro att det fungerar. Med linan kan jag ha honom lös och även träna olika saker som jag annars påverkar när jag har kopplet (när vi tränar med störning).

I skogen där vi är alldeles själv är han helt lös och det har jag tränat stenhårt från början med honom men det var även där han stack så det blev misslyckande hit. Därför tränar jag med störning och lina för att få bort det.

Vi lyckas ofta med det vi tränar på efter några upprepningar för han är smart och lättlärd, det är jag som har svårt att hänga med där.
Jag är inte lika duktig som dig, har nyss börjat ju men tydligen så fungerar det i alla fall:D
 
Sv: Tips ang. långlina

Jag får privathjälp av några schäfermänniskor och de säger också att han har mycket will to please genom att jag gör lite fel ibland och han finner sig i det. Första gången vi träffades så sa de att han var en ouppfostrad slyngel:angel:

Men med råden jag har fått från dem så utvecklas vi frammåt och jag tar bara till mig det som jag känner passar oss. Jag har även fått prova det med att stå på kopplet vid ligg (när han trotsade) men det sa jag ifrån. De har sagt; att ta bara till dig det du känner som passar för dig och din hund. De lär ut olika tips osv sen tränar jag på det tills vi träffas igen.

De är helt suverän för de ser alla fel jag gör och berättar hur jag ska göra, dels med trögheten, korrigeringen ska komma på en gång.
Nu ska vi träffas igen om en vecka och sist vi träffade var min hund odräglig första halvtimmen:smirk: , sen blev han som en lydnadsproffs när vi började jobba. Så jag vet att det finns hopp fast jag är nybörjare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 980
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig...
Svar
17
· Visningar
5 159
Senast: Grålly
·
Övr. Hund Idag överglänste hon sig själv, och stal en kvarglömd kopp te. Vi är duktiga på att plocka bort all mat, bröd osv, men ibland glömmer...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 988
Senast: Pangare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp