Tips ang hingstval

maria_b

Trådstartare
Jag har seminerat mitt sto för andra gången nu i år, hon tog sig inte på första försöket. Jag ska på återbesök på onsdag och hingsten är Cornetto. Cornetto ska ha hög fertilitet på station, men det jag undrar är om man bör pröva att byta hingst ifall hon inte tagit sig på andra försöket heller? Kan det vara så att vissa ston har svårare att bli dräktiga med vissa hingstar trots hög fertilitet?

Har ni något förslag på någon annan hingst till mitt sto i så fall?
Hon är född -99, ca 168 cm. e Lasandos ue. Felix uee. Robin Z. Mkt snygg högrest modell. Dubbeldiplom på treårstestet med bl.a. 8 10 i hoppning och 9 på typ. Bra galopp, något sämre bakbensaktivitet. Mkt bra hoppteknik. För mkt temperament, söker alltså en hingst med bra huvud. Hingsten får ej vara jättedyr.
Något förslag? Eller ska jag fortsätta pröva med Cornetto även om hon inte visar dräktighet på ons?

Mvh Maria

Sv: Tips ang hingstval

vad kostar han? och vilka villkor gäller? Språng eller konstaterad dräktighet?

Vi står i valet och kvalet mellan Cornetto och Elmshorn, det avgörs nog i slutändan av vilka villkor hingstägaren ger....

Cornetto kostar 2000:- språngavgift + 5000:- 90dygns dräktighet + moms. Sh-avgift tillkommer. Han är alltså inte speciellt dyr! Hitta mer om honom på eklunda.com.
mvh maria

Du kan välja levande fölavgift på Elmshorn.

Känns lite tidigt att ge upp redan efter två brunster, när man vet att hingsten fungerar.
Tycker det är skillnad om man fått reda på att hingsten har dålig dräktighet, då kan man ju byta tidigare.
Tycker det är bättre att du funderar på bakterieprov på stoet om hon löper om igen.

hej

jag sitter med samma dilemma, dock har mitt sto haft livmodersinflammation i samband med första semineringen, hon är bra nu, men fastän vi försökt har hon inte tagit sig än.. men vi har beslutat i samråd med vet. o hingstäg att byta hingst för att se om kemin kanske är bättre med honom, eftersom det är ett helt annat blod.. jag skulle rek. att ta ett snack med vet. om dina funderingar! Och trots allt man vill ju helre ha stoet dräktigt än att det tvunget ska vara en viss hingst, eller? Lycka till

Hm var det inte nån på Buke som sa att fertiliteten inte var alltför bra på Cornetto?Var det inte E&G eller har jag fel?

Jo det stämmer. Vet inte vilken station maria_b är på? Hemma funkar han bra tror jag.

Jag fick ett hingst föl efter Cornetto i år. Mitt sto tog sig direkt med honom. Men jag fick reda på efter åt när mitt sto redan var dräktigt att Cornetto inte hade så bra sperma. Har hört det från flera olika personer. Men som sagt mitt sto tog sig med en gång och det va hennes första föl. Har hört ett exempel där det seminerat ett sto flera gånger med Cornetto som inte tog sig. Sen bytte de till Tornesch ( Som har jättefin semin) och då tog den sig med en gång.

Jag åker direkt till station där hingsten står. Har frågat hingsthållaren ang Cornettos fertilitet och hon säger att han funkar väldigt bra direkt på station. Förra året var det endast två ston som inte tog sig direkt när de betäcktes på station.

mvh maria

Tycker att det är lite tidigt att byta efter 2 ggr...
Seminstationerna brukar rekommendera 3 ggr med samma hingst...
Jag hade Santa Cruz till mitt sto förra året (stoet var ganska oregelbunden i sina brunster i början på säsången) När det inte tagit sig på 3:e försöket, så bytte jag hingst till Akribori...
Då tog det direkt, svårt att veta om det var bytet eller tillfällighet..

Men VILL du verkligen ha Cornetto så skulle jag försöka 3 ggr, tar det sig inte på tredje, så byt hingst till nån med bra spermakvalitet iår, du kan ju höra dig för om det... men som någon sa, ta bakt-prov först och kolla så att det inte är npågot fel...

Grattis! Min är också seminerad i två brunster och ska kollas på söndag, håll en tumme ;).

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 720
Senast: pastejja
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·
Avel Har sett Contant Q på ett par tävlingar senaste tiden och blivit mycket imponerad, framförallt över hans bakbensteknik men jag gillar...
2
Svar
32
· Visningar
8 373
Senast: tabac
·
Avel Mitt sto är skadat och nu måste jag snabbt bestämma mig för hingst om jag ska hinna betäcka. Jag vill ha massa förslag! Sto: Aerline...
Svar
17
· Visningar
2 257
Senast: Zog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd