Tips ang häst som "lägger sig" på en sida...

G

Gazpazzo_OX

Hej!
Har ett litet problem med min häst och skulle behöva lite tips!

Jag kan börja med att säja att jag har gjort en ordentlig genomgång av hästen på klinik... ( mun,kropp osv )
Har även haft massör och kollat sadeln...
Provat olika bett men är inte något större fan av hjälptyglar/inspäning så de har jag inte använt.
Men nu börjar det bli ohållbart!

Har fått lite olika tips men skulle vilja ha fler!

Problemet är att han lägger sig /hänger sig på höger tygel i båda varven.
Alltså han lägger all tyngd på den sidan.
Vilket resulterar i att det krävs otroligt mycket styrka för att orka rida han "rak".

Han är en lite lat häst och det är många som sagt att han kan ha kommit på att göra så när han märker att jag inte orkar rida upp honom ett helt pass.

Vart väldigt orolig pga att de kom så fort och då satte jag igång med "utredning" av honom.
Som sagt så är han+ utrustning ordentligt genomgången så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Hur som hellst är det ju som sagt ohållbart!

Helt ok vid uteritter och hoppning osv men just när man börjar kräva lite mer av honom!

Försöker rida varierat med bla bommar och växla varv ofta olika övningar osv.
Undrar om det är någon som haft samma problem?

Sv: Tips ang häst som "lägger sig" på en sida...

Kanske gäller det inte dig detta, men jag hade enorma problem med ridningen, innan jag fick höra av en tränare att jag själv var sned, och att det var därför hästarna gick konstigt med mig.
Har du samma problem med andra hästar?
Jag fick hjälp av kiropraktor, massör mm

Hej...

mmm nä...
Har aldrig haft problem med tidigare hästar eller andra hästar jag ridit/rider.
Jag har aldrig heller fått den kritiken av tränare...
De är ju dock inte omöjligt men det är så otroligt mkt han hänger :confused:

Hej...

mmm nä...
Har aldrig haft problem med tidigare hästar eller andra hästar jag ridit/rider.
Jag har aldrig heller fått den kritiken av tränare...
De är ju dock inte omöjligt men det är så otroligt mkt han hänger :confused:

Du kan ju ha blivit sned nyligen. (Jag blev sned efter en vrickning av foten för ett par år sedan. Det behövs inte så mycket.) Gå till en sjukgymnast eller naprapat och kolla upp dig, det skadar aldrig.

Som sagt kan det ju vara du själv som är sned? Rider du för tränare? Om inte, så är det mitt bästa tips.

Annars, så är det ju knappast ovanligt, det du beskriver. Alla hästar har en stark och en svag sida, och många "retar sig" på den starka sidan, i din hästs fall höger. För att det blir jobbigt och det känns starkt osv. Men egentligen är det den svaga sidan som måste stärkas upp, när din häst blir rak och när den börjar ta stöd på vänstertygeln genom att du "fått bort" bogen från högertygeln, så kommer "problemet" att avta. Krävs mycket konsekvent ridning under LÅNG tid och även att du rider för en bra tränare. Sök även på rakriktning här på forumet så får du massor med tips och övningar.

Hej,

Jag vill inte på något sätt skrämmas, men har haft samma problem som efter ett tag fick en förklaring. Då jag köpte min häst var hon inte halt, inget på röntgen osv. Dock var hon gallig i vänster fram, men inte övriga ben. Hon la då mycket vikt på sin högersida, ffa bogen. Det trodde jag var normalt unghästbeteende, med en stark o en svag sida. Veterinären sa att gallorna inte var något att hänga upp sig på, så jag köpte henne. Tog dit equiterapeuter och kiropraktorer som ganska direkt konstaterade att hon var överansträngd i högerbogen. Försökte sedan på olika sätt rakrikta henne. Men ca ett halvår efter köpet kom hältan på vänster fram som alltså var det benet hon länge avlastat, och som var galligt. Hon var mycket svullen och hältan varierade men var väldigt kraftig vissa dagar. Det tog ca 2 månader innan någon veterinär lyckades finna vad som var orsaken, och då endast genom titthålsoperation. Det syntes ingenting på vare sig ultraljud eller röntgen, men när han gick in i karpalsenskidan såg han ett pyttelitet överben på baksidan av underarmsbenet som troligtvis hade skavt mot djupa böjsenan i princip hela livet för min häst. Vet trodde det var medfött. Han slipade ner det och öppnade upp i senskidan och det såg riktigt illa ut pga de många inflammationer hon troligtvis hade haft genom åren i den senskidan (vilket förklarar gallorna). Nu är hon återställd och igångsatt och gallorna är i princip borta. Dock finns en viss tendens att avlasta det benet fortfarande, men inte alls lika mycket och det blir oxå bättre o bättre för var gång jag kan 'visa' henne att hon kan stötta på det benet. Så det FANNS en anledning att hon la vikten på ena sidan. Så - har din häst andra tecken som tyder på att det kan vara något som inte vet. nödvändigtvis ser mhja röntgen eller UL? Har den tex mer gallor eller annorlunda hovform på något ben?

Hej igen!
Vill bara säja tack för alla svar!

Problemet är löst och de var som jag trodde...
Tog ut en annan sadelprovare än han vi brukar ha och det var sadeln som inte riktigt var som den skulle...

Har blivit stor skillnad..inte 100% men märkbart!

ha de bra!! :laugh:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama