G
Gazpazzo_OX
Hej!
Har ett litet problem med min häst och skulle behöva lite tips!
Jag kan börja med att säja att jag har gjort en ordentlig genomgång av hästen på klinik... ( mun,kropp osv )
Har även haft massör och kollat sadeln...
Provat olika bett men är inte något större fan av hjälptyglar/inspäning så de har jag inte använt.
Men nu börjar det bli ohållbart!
Har fått lite olika tips men skulle vilja ha fler!
Problemet är att han lägger sig /hänger sig på höger tygel i båda varven.
Alltså han lägger all tyngd på den sidan.
Vilket resulterar i att det krävs otroligt mycket styrka för att orka rida han "rak".
Han är en lite lat häst och det är många som sagt att han kan ha kommit på att göra så när han märker att jag inte orkar rida upp honom ett helt pass.
Vart väldigt orolig pga att de kom så fort och då satte jag igång med "utredning" av honom.
Som sagt så är han+ utrustning ordentligt genomgången så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
Hur som hellst är det ju som sagt ohållbart!
Helt ok vid uteritter och hoppning osv men just när man börjar kräva lite mer av honom!
Försöker rida varierat med bla bommar och växla varv ofta olika övningar osv.
Undrar om det är någon som haft samma problem?
Har ett litet problem med min häst och skulle behöva lite tips!
Jag kan börja med att säja att jag har gjort en ordentlig genomgång av hästen på klinik... ( mun,kropp osv )
Har även haft massör och kollat sadeln...
Provat olika bett men är inte något större fan av hjälptyglar/inspäning så de har jag inte använt.
Men nu börjar det bli ohållbart!
Har fått lite olika tips men skulle vilja ha fler!
Problemet är att han lägger sig /hänger sig på höger tygel i båda varven.
Alltså han lägger all tyngd på den sidan.
Vilket resulterar i att det krävs otroligt mycket styrka för att orka rida han "rak".
Han är en lite lat häst och det är många som sagt att han kan ha kommit på att göra så när han märker att jag inte orkar rida upp honom ett helt pass.
Vart väldigt orolig pga att de kom så fort och då satte jag igång med "utredning" av honom.
Som sagt så är han+ utrustning ordentligt genomgången så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
Hur som hellst är det ju som sagt ohållbart!
Helt ok vid uteritter och hoppning osv men just när man börjar kräva lite mer av honom!
Försöker rida varierat med bla bommar och växla varv ofta olika övningar osv.
Undrar om det är någon som haft samma problem?