Tips ang guppig galopp, tack!

Tussinussen

Trådstartare
Mitt lilla arabsto har superguppig galopp. När hon galopperar sakta och samlat är den helt OK och sittbar men så fort hon börjar ta ut stegen känns det att man riktigt slängs upp ur sadeln, det är inte bara jag som upplever detta utan andra som ridit henne åt mig (min tränare t ex) håller med.
Jag upplever att jag har lätt för att hamna i obalans när vi galopperar på volter och är rädd för att jag skumpar för mycket på hennes rygg så jag blir väldigt spänd. Känner också att jag håller på och förstör för henne, hon är så känslig och snäll att så fort hon känner att vi är i obalans så bryter hon av till trav och det känns att hon börjar vänja sig vid att "vi galopperar lite, sen bryter vi av", idag fick jag kämpa för att få henne att förstå att vi skulle faktiskt galoppera ett par volter i sträck.

Jag har försökt med att slappna av hela jag. Skump skump. Försökt klämma åt med knäna, skump skump ovanför knäna samt att fötterna åker ur stigbyglarna för att jag klämmer med knäna. Lutar jag mig bakåt och försöker "sitta med" så saktar hon av till trav.

Det måste finnas fler som har skumpiga hästar, så nu ylar jag åt erat håll, hjäääääääääälllllllpppppp, vad har ni för tips? Hur lärde ni er att sitta i hästens galopp?

Sv: Tips ang guppig galopp, tack!

Min häst galopperade mig ur sadeln varenda ridpass i början men jag red honom mkt barbacka och lärde känna hans rörelser och håller om ordenligt med benen så att han blir rundare och mindre "skyfflande" i galoppen :p
Funkade super för mig iaf :)

Min häst galopperade mig ur sadeln varenda ridpass i början men jag red honom mkt barbacka och lärde känna hans rörelser och håller om ordenligt med benen så att han blir rundare och mindre "skyfflande" i galoppen :p
Funkade super för mig iaf :)

Hej
Ja jag har tänkt på det, eg. borde jag rida barbacka eller utan stigbyglar, men det är lite moment 22, jag är rädd för att så fort hon tar några galoppsteg när jag är utan stigbyglar så trillar jag bara av och blir ännu mera spänd sen :crazy:

Hur gjorde du, red du några steg i galopp/bröt av sen ökade eftersom, eller hur gjorde du?

hade inte en häst med skumpig galopp, men traven var helt omöjlig! Tog säkert 4 månader innan jag kunde sitta ner och följa med i rörelserna och slappna av.
Du kan inte prova att bli longerad så du mer kan koncentrera dej på att sitta och inte behöver tänka på att styra?
Det kan inte vara så att han inte orkar jobba då och inte får upp ryggen? de flesta blir ju svårare att sitta på då, spec när de spänner sig.
Min häst jag har nu (fullblod 5 år) har väldigt svårt med balansen i kort galopp, och hon spänner sig väldigt mkt och studsar fram, men om man rider på framåt då så hon får galoppera på lite först och rulla på ett tag kan man försöka korta galoppen lite sen och hon är då avslappnad. :)

kankse hjälpte lite iaf :)

Tack :bow: det ligger nog mycket i det du säger om att hon kan ha jobbigt, hade en mer erfaren kompis som red henne igår och hon sa samma sak, att hon behövde få fräsa på lite och jobba korta stunder samlat för att träna upp sig. Jag får kanske jobba så

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 782
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 645
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17