Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös
Jag har tränat mycket rallylydnad med Ivan, och tänker såhär kring dina funderingar och filmer:
Mila verkar inte ha så mycket energi, men det verkar inte
du heller ha. Och inte bara tempomässigt, ni ser inte direkt ut att ha jätteroligt - och det är ju ändå en av grunderna med rallylydnad; att ha kul och utstråla det! Lite roligare matte = lite roligare hund = lite roligare träning. Minskar hennes energi behöver du öka din.
Tycker hon att det är roligt när ni springer tillsammans?
Spring i så fall några steg emellanåt, när ni har bra kontakt och du känner att "nu behöver vi ladda upp med lite mer energi här".
Alltså gå, kontakt, gör en "kulsignal" (antingen ett "Tjoho!" eller vissling eller lårklapp eller annat) och spring några steg (3-7 stycken, kanske?), håll kontakt, gå, belöna med godiskast, paus, fortsätt sedan gå.
Överlag skulle jag akta mig för att toknöta i evigheter och inte "gå och gå och aldrig komma till dörren", det hade tråkat ut min hund för länge sedan. Var lite busig, lägg in några överraskningar och håll dig till rimliga mål utifrån dagsform (eftersom du skriver att hon kräver rätt tidpunkt, dag och humör för att träningen ska bli bra).
Tänk såhär:
Det ska ju alltid vara
roligast och mest
lönsamt att gå med dig, annars missar man kanske både bus och godis - och det är inte värt att chansa.