tipps på träning , hund som sackaer efter linföring

Rotterö

Trådstartare
Hunden går bra i koppel. Men när vi tränar då hon är lös. Kommer hon några dm efter jämt.
Om man ökar ligger hon ändå efter.
Några bra tipps.

träning på läggande under gång mottages också tack
alla tipps tack

Sv: tipps på träning , hund som sackaer efter linföring

Det ser mycket bra ut. Jag får börja träna

Kan slå vad om att det är alldeles för dåligt med motivation så hon tycker inte det är speciellt kul.

Gå inte snabbare det ger inget. Utan gå tillbax till början o starta om allt med motivatiopn o gläjde i det hela så går du 2-3steg o belöna när hon tycker det är skoj.

Träna lite kontakt/belönings övn & öka ut dem steg för steg kanske ?! :)

Varför går det bra ikoppel ?? Då är hon gör duktig. Knäppa loss kopplet . Då är hon efter direkt.

Har inte tränat så mycke . Hon har varit skendräktig och hängig. Nu är hon pigg igen.
Skall nu börja igen

Vi körde sitt och fot och vändningar i dag

Kan det var så att då har hon ditt "stöd" = kopplet ang takten ?

Då jag tränade min så börja jag lös för att få "motorn" framåt,kanske var fel men funka för oss & alla är ju individer. Tyvärr har jag ej kunnat träna under sommaren pga 2 tokigheter som drabbat henne :cry: men hoppas snart vara på G igen, med lydnad mm

Kanske är det så. Jag skall börja köra lös träning
Annars är hon gör duktig.
Jag tränade läggande under gång i dag. Efter det blev hon väldigt osäker ville staa hela tiden. Första träning på detta.
stana går bra bäst av allt. Jag har tränat mycke kontakt. Men hon är så ung så man måste hålla på hela tiden.
Jag började med klicker för att prova . det går bra det gillar hon

Om hon blir osäker, kan det bero på något du gör i ditt kroppssråk kanske som ger fler signaler som du inte tänker på ?
Vi männsikor säger enormt mkt med kroppen som vi många ggr inte är medvetna om & lika så säger saker som är fullt "mänskliga" som tex - nu är det bra, då hunden gjort något vi vill att den ska sluta med = hunden uppfattar detta som något bra & gör det igen vi som förare har ju sagt "bra"....

Min hade fin motor från början men för att behålla den så körde jag lös & ska ta linförheten sen så att säga för att behålla det fina framåt tänktet...sen jobba mkt på kontakten, lägger du grunden där nu för det så har du det igen det sen enormt mkt.Ni har en fin början så det kan inte bli annat än bra vet du :);)

Kanske är det så , Mina förra hundar har varit mer på och frammåt. Tuffare. Denna är mer försiktig inte så frammåt.
Jag använder samma träning på henne. Hon har lärt in med en gång som vi tränat något. Väldigt lätt lärd hund. Men hon har ingen direkt motor, som de andra hundarna. Men hon har varit dålig.
Men vi börjar träna försiktigt nu igen.
klicker fungerade bra på henne. Hon fattade detta direkt. Glad när hon blev berömd. Så jag fortsätter med denna grej . Vi skall köra lite i dag.

Men just med läggandet under gång. Vi hade gjort det några gånger. Då när vi gick frammåt sedan. Då gick hon bakom och bara väntade på ligg . lite jobbigt. Lock o pock hjälpte Man måste ju säga ligg så de fattar vad de skall göra. Annars står hon bara.

Sitt vändningar går kanon o fot, stanna. springa fot. Men i koppel. Lös följer hon med men på fel ställe
vi tränar vidare

Funderar på om ni ska jobba på lite "mod" kanske ? Första tiden med min (har bara haft henne sen ca januari)gav vi oss ut & tog mkt farligheter som hon fick jobba sig fram till själv med mig tyst bakom som följde med(då hon var & är lite fortfarnde i spökåldern min, dock en kaxig alfatik som ej ger sig i första taget)

Men känn & tänk efter vad som är rätt väg för er, men tror kanske att visar du osäkerhet i momenten i kroppspråket(omedvetet) inför din rottis så ser hon det & undrar/ifrågasätter det vad du eg vill & det kan kanske visa sig som tveksamheter från hennes sida ?? Fundera lite kring ditt kroppspråk kanske ???

Men jag kan ha fel oxså det är ju svårt då man ej sett er i "action" :o
men känns något tokigt så backa tbx lite i utb några steg & gå saktare fram & hitta er väg igen, kan det vara något kanske ??

Alla vovvar är ju individer så man får titta vad som passar just er som ekipage :)....nu vet jag ej om du har det men en sista sak jag funderar på kan vara bra är ett kortkoppel kanske ?

I läggandet som sagt svårt att ge några "råd" (om dom ens är vettiga för dig det jag säger vet jag inte? :o kanske mer är babbel vad tror du ?? ;))då man ej ser er ....

Men tror hursomhelst att det blir kanon för er, ta steg för steg, känns något vaj gå tbx ett steg :)alla är vi nybörjare i början att förstå varandra & man kan ju inte var champion första gången i ett moment på planen :) Kämpa på, sk abli skoj att följa er !!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 183
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka