Sv: tipps på att få fodervärd att hämta hästen!
Angående hantering av eventuellt föl...
En vän till mig hamnade i en "liknande" sits för några år sedan.
Fast där fodervärlden betäckte hennes sto utan att ha frågat om lov av ägaren innan.
Ägarens advokat (mkt känd sådan inom hästbranchen) sa till henne att ringa ner till ASVH och stoppa registreringen av stoets - då ofödda avkomma, pga de omständigheter som fanns.
PÅ registreringshadlingarna (från ASVH) står det i punkt 3:
Undertecknad ägare till modern vid FÖLNINGSTILLFÄLLET godkänner att den som hyrde modern vid fölningen registreras som uppfödare/ fölägare och att uppfödarskapets rättigheter/skyldigheter övergår till denna.
Ägaren fick rätt och fölet kom i hennes ägo, o hon står även som uppfödare för henne.
Hoppas du slipper sådant här jox, men det finns en lösning iallafall
LYCKA TILL - jag avundas inte er sits just nu
Angående hantering av eventuellt föl...
En vän till mig hamnade i en "liknande" sits för några år sedan.
Fast där fodervärlden betäckte hennes sto utan att ha frågat om lov av ägaren innan.
Ägarens advokat (mkt känd sådan inom hästbranchen) sa till henne att ringa ner till ASVH och stoppa registreringen av stoets - då ofödda avkomma, pga de omständigheter som fanns.
PÅ registreringshadlingarna (från ASVH) står det i punkt 3:
Undertecknad ägare till modern vid FÖLNINGSTILLFÄLLET godkänner att den som hyrde modern vid fölningen registreras som uppfödare/ fölägare och att uppfödarskapets rättigheter/skyldigheter övergår till denna.
Ägaren fick rätt och fölet kom i hennes ägo, o hon står även som uppfödare för henne.
Hoppas du slipper sådant här jox, men det finns en lösning iallafall
LYCKA TILL - jag avundas inte er sits just nu