tipps på att få fodervärd att hämta hästen!

Sv: tipps på att få fodervärd att hämta hästen!

Angående hantering av eventuellt föl...

En vän till mig hamnade i en "liknande" sits för några år sedan.
Fast där fodervärlden betäckte hennes sto utan att ha frågat om lov av ägaren innan.

Ägarens advokat (mkt känd sådan inom hästbranchen) sa till henne att ringa ner till ASVH och stoppa registreringen av stoets - då ofödda avkomma, pga de omständigheter som fanns.

PÅ registreringshadlingarna (från ASVH) står det i punkt 3:

Undertecknad ägare till modern vid FÖLNINGSTILLFÄLLET godkänner att den som hyrde modern vid fölningen registreras som uppfödare/ fölägare och att uppfödarskapets rättigheter/skyldigheter övergår till denna.

Ägaren fick rätt och fölet kom i hennes ägo, o hon står även som uppfödare för henne.

Hoppas du slipper sådant här jox, men det finns en lösning iallafall :)

LYCKA TILL - jag avundas inte er sits just nu:crazy:

HAr inte jag redan godkännt detta (punkt 3) i och med att jag skerv under vårat kontrakt där det tydligt står att fodervärden blir uppfödare och ägare till ett ev föl?

Frågan är om kontraktet kan anses gällande med tanke på att det är brutet på väsentliga punkter.

VILL du bryta avtalet, d v s fodervärden ska inte längre ha hästen?

HAr inte jag redan godkännt detta (punkt 3) i och med att jag skerv under vårat kontrakt där det tydligt står att fodervärden blir uppfödare och ägare till ett ev föl?

Det är möjligt - svårt att säga, jag vet bara att DU som ägare MÅSTE skriva på registreringsansökan för fölet ...

Óm nu inte fodervärlden uppfyller sina åttaganden (typ hämtar häst/betalar för sig) - så skulle jag ta kontakt med en advokat omgående och set ill att "vara steget före" fodervärden sas.

Men det är ovetskapen om vi skall räkna med stoet till vintern som är problemet nu.

Har du ringt och pratat med henne? Förklarat vad som är problemet och även säga till henne att det är inga problem ifall stoet står kvar, bara hon betalar för sig. Säg att du hör av dig igen om en vecka om hon inte vill fatta beslutet nu och varna att om hon inte skulle ha ett svar då heller så kommer du reda ut problemen på egen hand vilket kan bli kostsamt och onödigt för henne.

Frågan är om kontraktet kan anses gällande med tanke på att det är brutet på väsentliga punkter.

VILL du bryta avtalet, d v s fodervärden ska inte längre ha hästen?

Jag är lite kluven i den frågan.
Framförallt med tanke på att jag själv inte kan ha kvar henne så hon måste till någon.
Från och med idag och någon vecka framåt har hon inte ens en box utan får gå i lösdriften tills vidare då boxarna plockats ner för att en platta ska kunna göras.

Hon ringde föresten för en liten stund sedan och medelade mej att hon tänkte hämta hästen på torsdag, göra upp angående betalningar m.m. OM jag var hemma.
Anledningen till att hon inte kimmit tidigare denna gång var att hon väntat på en ny transport(!)
Med tanke på hela historian så tvivlar jag på att hon kommer. Men hon får denna gång på sig. Avbokar hon skall jag medela henne att hon brytit vårat kontrakt för länge sedan.

Tänkte ringa en advokat i går och fråga men fick annat för mej tyvärr.

Har du ringt och pratat med henne? Förklarat vad som är problemet och även säga till henne att det är inga problem ifall stoet står kvar, bara hon betalar för sig. Säg att du hör av dig igen om en vecka om hon inte vill fatta beslutet nu och varna att om hon inte skulle ha ett svar då heller så kommer du reda ut problemen på egen hand vilket kan bli kostsamt och onödigt för henne.

Vi har ringt flera gånger och frågat när hon skall hämta hästen och hon har hela tiden hävdat att hon skall göra det samt bestämt dag men inte dygt upp eller hört av sig att hon int ekommer.

Vi har inte prtat något närmare angående uppstallningen eftersom att hon hela tiden skulle ha hämtat henne.

Men nu har hon ringt och skall hämta henne på torsdag. Gör hon inte det så är det finito och det tänker jag medela henne då i så fall.

Ärligt talat hade jag aldrig lånat ut en häst till den här människan. Särskilt inte en häst med speciella behov (dräktig).

Instämmer helt. Vem vet vilket skick stoet kommer tillbaka i? Den så kallade fodervärden verkar helt opålitlig.

Hade det varit mitt sto hade jag betalt för fölkostnaderna och behållt både sto och föl. Och senare sålt till en seriös person om jag inte själv kunnat behålla.

Kanske går det att hitta en seriös fodervärd som tar stoet mot att de får fölet?

Nu har hon hämtat henne!
Hon kom på utsatt dag. INte en dag försent.
Pga många saker tvivlar jag inte en sekund på att hon inte kan ta hand om min häst.
Dessutom har vi ju ett kontrakt.... som det råder delade meningar hurvidare hon brutit mot det eller ej.

Allt frid och fröjd!
JAg ska åka o hälsa på henne om någon månad.

Härligt att det har löst sig, och hoppas att det kommer gå bra i fortsättningen!

Fodervärden jag lånat u mitt sto till samt skrivit kontrakt med hämtar aldrig hästen.
Gång på gång har hon sjutit upp hämtandet av hästen. 1 vecka har nu snart blivit 1 månad som hästen stått här.

För mej är det väl igentligen inte ett så stort problem bara hon betalar för sig (vilket vi inte har sätt än) men just nu går ju stallägareni ovisshet om han kan hyra ut boxen till någon annan eller ej.
Räkning för denna månad är skickad till henne. Tänkte i samma veva skicka för nästa månad oxå och begära förskotsbetalning men så ringde hon samma dag och sa att hon skulle hämta hästen idag. Så den skickades inte, och hästen är inte hämtad.

När räkning för september skickas, kan man skriva med en lapp att det är 2 månaders uppsägning på boxen då?
Det skulle i så fall innebära för stallägaren att hon blir betalningsskyldig för boxen i 2 månader till ialla fall.

Trotts att det står i kontraktet att fodervärden skulle hämta hästen från seminstationen så kom vi överänns om at jag skulle göra det mot betalning. Dels för att fodervärden inte hade tid och dels för att det skulle bli kortare resa för hästen då fodervärden bor väldigt långt bort.

Inte vågar du väl låna ut din häst till denna människa. I fortsättningen skriv kontrakt när hästen hämtas.

Hälsning Maja

Har du sett var hästen hamnar?
Jag skulle aldrig lämna ut på foder utan att ha kollat upp hur hästen får det med box och hagar etc....

Nu har hon hämtat henne!
Hon kom på utsatt dag. INte en dag försent.
Pga många saker tvivlar jag inte en sekund på att hon inte kan ta hand om min häst.
Dessutom har vi ju ett kontrakt.... som det råder delade meningar hurvidare hon brutit mot det eller ej.

Allt frid och fröjd!
JAg ska åka o hälsa på henne om någon månad.

jag skulle hålla ständig kontakt med den fodervärden o kolla upp ordentligt.hoppas allt går bra nu!

Vi har om jag minns rätt skrivit att ett ev föl tillfaller mej om kontraktet bryts från hennes sida eller om jag måste bryta det pga misssköttsel.
Men inget vite eler om något datum då hästen skall vara hämtad då vi har skrivit att dte var hon som skulle hämta hästen på stationen. Sedan kom vi ju överänns om på sidan av kontraktet att jag trotts allt skul egöra detta.

Om hon nu bryter kontraktet och du blir ståendes med stoet dräktigt med en fölunge som du inte vill ha,sätt ut en annons att du lånar ut henne till någon som vill ha detta föl mot att den personen står för alla kostnader runtfölet och dräktigheten, undefär så somdu hade avtalat från början med strulmajan. För rätt person somär intresserad av ett sådant för är det ju en gulddeal!
(Det råkar inte vara en välstammad quarter eller paint som är dräktig med en anna välstammad quarter eller paint? Isf kan jag komma o hämta henne omgående! :D)

Folk! :mad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 551
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har min häst, ridtravare, på foder hos en tjej neråt i landet. Vi körde honom dit själva i fredags. Dagen efter ringer hon och säger...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
15 240
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?