Sv: Kan fodervärden göra så ????
Jag var iaf till fv igår och hämtade hästen, fv var och jobbade, så vi sågs inte.
Men hästen hade tappat alla muskler han hade, och då hade han inte många innan
Han var "mager", inte så att han inte hade något hull kvar, men man kan tydligt se alla revben och ryggraden känns tydligt. Hoppas ni kan förstå hur jag menar.
Han hade inga brodd kvar i skorna, jag ringde såklart direkt till henne och frågade varför. Och då var de för att "hon skulle ju ändå inte rida, han skulle ju bara gå i hagen". Min häst vill ha brodd iaf !!
Jag frågade var brodden var och hon svarade antingen i stallet eller hos stallägaren. Vet man inte de ens !?
Jag hittade 8 av 16 brodd i stallet, tog med dom och orkade inte tjafsa om några små brodd... Kändes inte värt, kan lika gärna köpa nya isf.
Han hade även gallor i bakbenen (han kan få lite grann i frambenen men de har aldrig varit något problem, de har varit när de varit stenhårt i baken, typ innan snön kommer) men han har aldrig haft bak och detta är inte bra.
Han hade även flertal bitmärken från hästar och hela svansen är förstörd då han har antingen blivit biten så de har runnit blod i hela eller så har han kliat sönder den, det har han aldrig gjort förr men kanske nu pga stress ??
Nu står han iaf i trygghet här, dock stressäter han allt han får så de verkar som att han inte fått så mkt eller inte fått haft de för sig själv (?) dock stog han ju i box hos fv också, så de är märkligt om de är det sista alternativet.
Nu får han gå i mindre hage, med dubbla täcken och äta mkt grovfoder så han kommer upp i vikt, sen ska vi bygga muskler på kusen !!
Vet inte hur de blir med fv, men eftersom att det inte stod ngn annan häst i stall eller hage när vi kom dit kan jag ana att Jambo skulle åka för en annan foderhäst ! Så jag går ut för varningar för denna människa... dock vet jag inte hur än