tipps på att få fodervärd att hämta hästen!

J

Jaba

Fodervärden jag lånat u mitt sto till samt skrivit kontrakt med hämtar aldrig hästen.
Gång på gång har hon sjutit upp hämtandet av hästen. 1 vecka har nu snart blivit 1 månad som hästen stått här.

För mej är det väl igentligen inte ett så stort problem bara hon betalar för sig (vilket vi inte har sätt än) men just nu går ju stallägareni ovisshet om han kan hyra ut boxen till någon annan eller ej.
Räkning för denna månad är skickad till henne. Tänkte i samma veva skicka för nästa månad oxå och begära förskotsbetalning men så ringde hon samma dag och sa att hon skulle hämta hästen idag. Så den skickades inte, och hästen är inte hämtad.

När räkning för september skickas, kan man skriva med en lapp att det är 2 månaders uppsägning på boxen då?
Det skulle i så fall innebära för stallägaren att hon blir betalningsskyldig för boxen i 2 månader till ialla fall.

Trotts att det står i kontraktet att fodervärden skulle hämta hästen från seminstationen så kom vi överänns om at jag skulle göra det mot betalning. Dels för att fodervärden inte hade tid och dels för att det skulle bli kortare resa för hästen då fodervärden bor väldigt långt bort.

Sv: tipps på att få fodervärd att hämta hästen!

säger samma som föregående talare.. har varit med om samma sak, dock utan skrivet kontrakt...

Mitt problem blir ju då att jag dels bryter ett kontrakt (med påföljd) och dels lånar ut en häst som är dräktig med nuvarande fodervärds foster.

Ge henne så lång tid du nu kan tänka dig med tillägget att om inte hästen är flyttad inom ett visst datum så går kontraktet tillbaka eller liknande.

Känns inte som en lysande start på fodervärdskapet :crazy:

Fodervärden jag lånat u mitt sto till samt skrivit kontrakt med hämtar aldrig hästen.
Gång på gång har hon sjutit upp hämtandet av hästen. 1 vecka har nu snart blivit 1 månad som hästen stått här.

För mej är det väl igentligen inte ett så stort problem bara hon betalar för sig (vilket vi inte har sätt än) men just nu går ju stallägareni ovisshet om han kan hyra ut boxen till någon annan eller ej.
Räkning för denna månad är skickad till henne. Tänkte i samma veva skicka för nästa månad oxå och begära förskotsbetalning men så ringde hon samma dag och sa att hon skulle hämta hästen idag. Så den skickades inte, och hästen är inte hämtad.

När räkning för september skickas, kan man skriva med en lapp att det är 2 månaders uppsägning på boxen då?
Det skulle i så fall innebära för stallägaren att hon blir betalningsskyldig för boxen i 2 månader till ialla fall.

Trotts att det står i kontraktet att fodervärden skulle hämta hästen från seminstationen så kom vi överänns om at jag skulle göra det mot betalning. Dels för att fodervärden inte hade tid och dels för att det skulle bli kortare resa för hästen då fodervärden bor väldigt långt bort.

Ring upp henne och fråga hur hon ska ha det.
Be henne hämta hästen innan helgen annars tillfaller fostret dej.
En fodervärd som beter sig så innan de ens har hämtat hästen hade jag aldrig vågat lämna ut hästen till.
Vad händer om hon inte har tid och lust att göra andra viktiga saker?
Mocka, fodra, veterinär besök osv.
Nej en sådan människa har ju redan brutit kontraktet genom att inte hämta hästen som avtalat.

Jo, detta med att fosteret tillfaler mej om hon inte hämtar hästen har jag oxå funderat på faktist.
Men hur blir det då med fölavgifter m.m?
JAg själv vill igenltigen inte ha en häst md den stammen hon valde på hingsten, och är med andra ord inte villig att betala för en fölunge jag igentligen inte vill ha.

Jo, detta med att fosteret tillfaler mej om hon inte hämtar hästen har jag oxå funderat på faktist.
Men hur blir det då med fölavgifter m.m?
JAg själv vill igenltigen inte ha en häst md den stammen hon valde på hingsten, och är med andra ord inte villig att betala för en fölunge jag igentligen inte vill ha.

Nej det är klart att inte du ska betala något.
Alla avgifter bör ju hon stå för, liksom extra foder och dylikt under dräktighet och digivning.

Det är så fruktansvärt fult av människor att göra så här.

Sätt hårt mot hårt.

Jag skulle inte vilja lämna ut hästen till nån som verkar så ointresserad..

Skicka henne en räkning på 3 månader framåt och skriv att om hon vill ha fölet ska räkningen betalas nu. Annars får hon betala det hon är skyldig månaden ut och hämta hästen.

Men vilket fölk det finns!Suckar å dina vägnar och hoppas att det löser sig, men det var ju verkligen ingen bra start!

En räkning på två månader framåt är skickad där det oxå framgår att det är 2 månaders uppsägninsgtid på boxplattsen.
HAr tidigare skickat en räkning för denna månaden. Så hämtas inte hästen innan månadskiftet så är hon tvungen att betala för två månader till.
Kanske det sätter sprutt på det hela. Måste ju vara betydli billigare att ha hästen hemma än att behöva betala för mockning.

Fattar varför man inte ens kan höra av sig.

Men hur blir det nu med fosteret om hon nu förmodligen inte skulle hämta hästen o inte betala heller?

Ring upp henne och fråga hur hon ska ha det.
Be henne hämta hästen innan helgen annars tillfaller fostret dej.
En fodervärd som beter sig så innan de ens har hämtat hästen hade jag aldrig vågat lämna ut hästen till.
Vad händer om hon inte har tid och lust att göra andra viktiga saker?
Mocka, fodra, veterinär besök osv.
Nej en sådan människa har ju redan brutit kontraktet genom att inte hämta hästen som avtalat.

Precis vad jag tänkte.

TS : VILL du verkligen lämna ut din häst (dom dessutom är dräktig!) till en människa som uppenbarligen redan visar ointresse för den??
Det skulle jag aldrig göra om det itne fanns vettiga skäl till varför hästen inte blivit hämtad.
Om hon inte har tid/lust/ork att komma och hämta hästen så kommer hon säkert inte ha tid/lust/ork att ta hand om hästen heller. Och vad kommer hända med fölet sen lixom..?! :crazy:

Jag får dåliga vibbar av sånt och skulle nog se mig om efter annan fodervärd. Jag menar, hur intresserad är h*n av hästen om h*n inte ens kommer och hämtar den. :confused:

I vårat kontrakt står det att hon skall hålla hästen uppstallad på sin bekostnad. Men vart hon har det spelar ingen roll. Så om hon då har den uppstallad här eller hos sig 50 mil bort spelar igentligen ingen roll så länge hon betalar för sig.
Betalar hon för sig så har hon då inte brytit mot vårat kontrakt.
Och betalningsdatumet är den 29/8.
Problemet uppstår bara när hon säger sig hämta hästen men inte gör det, stallägaren tror sig kunna hyra ut boxen till annan men kan inte göra det.

Problem 2 uppstår vad jag gör med fosteret.
Alla papper står på henne så det är ju hon som får alla räkningar. Men jag vill inte bli stämd för att ha tagit hennes föl. Eller för att ha brytit vårat kontrakt om hon nu får för sig att betala.
JAg kan ju inte lämna ut henne på foder till någon anna heller så länge hästen går med någon annan än mitt foster.
Eller?

Vilken soppa!

Vad gör jg då med ett foster som inte är mitt?

Gör en koll, skickar räkningen till henne, säger att hon inte är dräktig och skriver "okänd" härstamning på en ev fölunge?

Senast ändrad av en moderator:

Men stod det inte i kontraktet att hon skulle hämta hästen på seminstationen, men ni kom överrens om att du skulle köra dit henne mot betalning? Betalade hon till dig för att du körde hästen? Eller hämtade hon den på seminstationen? Om inte så har ju hon brutit mot kontraktet?

Det här ger mig dåliga vibbar. Vem ser till att stoet blir skodd, får extra mat etc.? Även om du står på stall med fullservice ifråga om utsläpp, mockning och fodring behöver ju hästen visiteras, borstas etc.
Om hon är så intresserad, kommer hon då att orka vaka och sköta om stoet (speciellt efter dräktighet då hon gått ut vad hon ville ha)?

Jag skulle ringa och påtala hur allvarligt jag såg på detta. Sedan är frågan om jag verkligen skulle våga lämna ut hästen såvida hon inte stod ytterst nära till så att jag verkligen kunde se att hon sköttes om ordentligt.

I värsta fall (om hon aldrig hämtar hästen) får du nog stå där med lång näsa med egen fölvaka etc. om det inte skrivits in ett vite i kontraktet om när hämtning skulle ske, vite för detta etc.
Dock så torde fölungen vara förverkad för hennes del om hon skiter i att betala uppstallning etc.

Vet att det finns "hästjurister" (el advokater) som har gratis rådgivning. Jag vände mig till en sådan en gång i samband med utformningen av ett kontrakt och fick hjälp "for free". Minns inte vad hon hette men det finns flera. Titta bland annonserna i tidskriften Ridsport där står det säker flera namn. Kanske någon åtminstonde kan hjälpa dig så att inte du gör dig skyldig till kontraktsbrott.:idea: Håller för övrigt med övriga om att människan betett sig så konstigt att det nog är bäst om hästen inte hamnade hos henne / honom. Många peppkramar o hoppas det snart ordnar sig.:rofl:

Det stod att hon skulle göra det men vi kom överänns om att jag skulle göra det trotts alt men mot betalning. Betalning som hon skulle göra när hon hämtade hästen hos mej.
Men detta får jag väl skicka en räkning till henne om som det ser ut.
Så inget kontrakt har brytits än. Tror jag.

Vi har om jag minns rätt skrivit att ett ev föl tillfaller mej om kontraktet bryts från hennes sida eller om jag måste bryta det pga misssköttsel.
Men inget vite eler om något datum då hästen skall vara hämtad då vi har skrivit att dte var hon som skulle hämta hästen på stationen. Sedan kom vi ju överänns om på sidan av kontraktet att jag trotts allt skul egöra detta.

Trotts att hon bor åt fankens väldigt långt bort så litar jag fullkommligt på sköttseln angående denna persson trotts att jag inte känner henne mer än att hon är uppfödare till hästen. HOn har fött upp många bra hästar.
Fast nu börjar jag fundera.
Dock vill jag unde ringa omständigheter bryta ett kontrakt om det absolut inte är nödvändigt och innebär att jag inte får några påföljder.

För mej gör det inget om hon vill ha hästen uppstallad här med full sköttsel. OM hon betalar för sig. Även betalar för sköttseln av hästen och allt vad det innebär samt extra foder när hon beöver ha det. Allt kan oxå sättas upp på samma räkning då det är min pojkväns stall.
Så länge hon betalar för sig så har hon i mina ögon inte brytit mot något kontrakt. (första räkningen skall betalas den 29 med andra ort i efterskott) Men det är ovetskapen om vi skall räkna med stoet till vintern som är problemet nu.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 551
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har min häst, ridtravare, på foder hos en tjej neråt i landet. Vi körde honom dit själva i fredags. Dagen efter ringer hon och säger...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
15 240
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar