Tipps och en fråga....

L

LenaMoon

En fråga bara först! Har köpt mig ett pelhambett på samrådan med bästa kompisen pga att jag har jätte svårt att rida min häst på tygel! Är det någon som använt detta och är det att rekomendera? Kan man alltid rida på det eller ska man bara använda det när man trändar?
Använder annars "gummisnodd" som hjälptygel.
Tipps är att jag är så urusel när jag kommer till ridhus vad jag ska träna på har ni något särsklit program som ni rider efter? :bump: Tycker det är så svårt att komma på själv vad jag ska göra!

Kramisar
:idea: L

Sv: Tipps och en fråga....

Om du inte kan rida hästen på tygeln på tränsbett är det bättre att investera i ridlektioner i stället för hjälptyglar och stångbett. Det enda dessa hjälpmedel kommer att göra för dig är att göra vägen längre. Trist men sant.

Precis som svea säger så finns det inga genvägar.
Satsa på att hitta en bra tränare som du kan få hjälp av.

Kan man inte rida hästen på tyglen från början kommer ett pelhambett inte att vara till ngn hjälp eftersom det enda som kommer att hända är att hästen kommer att kröka på nacken - bakbenen kommer fortfarande att vara "hemma i stallet".
Det är bakdelen du måste komma åt för att få hästen att bära sig på tyglen, och det åstadkommer man med säte och skänkel bla - men inte med ett pelhambett.
Gummisnodd är inte heller till ngn vidare hjälp eftersom även den får hästen att kröka på nacken bara...

För att få hästen uppmärksam på dig när du rider kan du rida mkt serpentiner, volter, övergångar, tempoväxlingar mm.

*lån*

Håller med föregårende talare. Pelhambett är ganska skarpa bett o hjälper dig inte att få hästen i form, snarare att den "knäpper av" och kanske blir okänslig i munnen (om det används med okänslig hand).

LenaMoon skrev:
En fråga bara först! Har köpt mig ett pelhambett på samrådan med bästa kompisen pga att jag har jätte svårt att rida min häst på tygel! Är det någon som använt detta och är det att rekomendera? Kan man alltid rida på det eller ska man bara använda det när man trändar?
Använder annars "gummisnodd" som hjälptygel.
Tipps är att jag är så urusel när jag kommer till ridhus vad jag ska träna på har ni något särsklit program som ni rider efter? :bump: Tycker det är så svårt att komma på själv vad jag ska göra!

Kramisar
:idea: L

Får jag fråga om du vet hur man får en häst på tygeln? Vet du varför man vill ha den på tygeln?

Vet du sen varför man har pelham bett, och hur dom fungerar??

Det viktigaste är att du har kunskap INNAN du börjar sätta på din häst grejjer som kan göra saken bara värre...

Lycka till!

Ibland blir man så ledesn o besviken när man ställer en fråga och blir bedömd på detta!!!!
Jag har ridit häst i bra många år nu och har ägt denna hästen i över ett år. Dock haft henne ute på foder pga grav och tog hem henne nu i september! Saken är det att jag har inga problem att få henne att trampa under sig hon har ett riktigt snyggt övertramp utan problemet är att jag får henne inte att hålla sig på tygel! Hon är en gammal ridskole häst och kan alla knep i världen för att komma undan och tanken är då att jag ska få mer "kandar" verkan över det hela och på så sätt få henne att hitta rätt och att jag oxå lär mig detta hur jag ska göra! Är det då FEL att ta till hjälper när man behöver det??????????????????????????????????
Det är vällan ändå vad det är till för! När det gäller lektioner så ska jag iväg så fort som "lärarinnan" kör igång igen! JAG VET varför man vill att hästen ska gå på tygel!!! För att den ska jobba med ryggen och sätta under sig och på sätt "bygga" muskler!!!! Snälla nån jag är inte född i farstun! Åker till ridhus 1 gång i veckan för att träna men att bara harva omkring i ridhus och kaffsa med hästen ger varken henne eller mig något därav behöver jag stöd innan jag sliter o drar sönder henne i munnen!!!

svea skrev:
Om du inte kan rida hästen på tygeln på tränsbett är det bättre att investera i ridlektioner i stället för hjälptyglar och stångbett. Det enda dessa hjälpmedel kommer att göra för dig är att göra vägen längre. Trist men sant.

Det är inget stångbett jag har köpt utan 2 delat!! Men förvisso så blir det ändå lite skarpare!

Sorry men det LÄT som att...

Jag o min kompis har kommit på...

Att om man sätter på ett pelham så går hästen på tygeln på en gång....

För jag tvingar annars ner hästen med gummisnodd för att få hästen att böja på halsen iaf...

och tränare har jag ingen så nån här kanske kan berätta hur jag skall göra...

Därav mitt svar.
Jag skulle säga att du har en häst som måste "RIDAS" det finns inga genvägar till att få hästen iform..som att sätta på pelham... Men visst att du kan sätta på ett kandar för att få dom MINIMALA hjälperna att funka, men jag skulle bara ha det om jag rider dom högre skolorna...

Alla pelhambett är stångbett. Det har med hävstångseffekten att göra, inte hur mundelen ser ut.

Ett skarpare bett kommer inte göra att din häst "går på tygeln", det enda som kan hända är att den blir ännu motvilligare... fråga istället din tränare om hon tycker att du är erfaren nog att rida på thiderman/graman, jag förutsätter att du redan kollat upp så den inte har ont i ryggen eftersom det är det första man misstänker när hästen inte vill sänka huvudet och bära med ryggen, när ryttaren gör allt rätt. Och som du säkert vet är hjälptyglar till för att bryta en vana, inte bli till en ny...

Även om du har ridit i många år och kan rida andra hästar "på tygeln", så har du ju problem med just denna hästen. Jag hade definitivt lagt pengarna på att rida för en instruktör för att komma tillrätta med problemet, istället för att köpa diverse hjälptyglar och bett.

Immer

Jag håller med de andra. Investera i lektioner för en bra tränare istället för skarpa bett! :idea:

Lycka till!

Bli inte ledsen för att du får höra sanningen om att det inte finns några genvägar! Inget av inläggen har varit påhopp på dig utan bara försök till att övertyga dig om att detta inte är rätt väg att gå...

Det bästa du kan göra är att tänka om lite. Att hästen "går på tygeln" är inte steg 1. Det finns så mkt innan dess att arbeta med och som leder till att hon sedan kommer att gå i form.

Rensa bort alla tankar på att hästen måste gå på tygeln. Var hästen har huvudet är det du till en början ska bry dig allra minst om! Rent objektivt så är du masssor av steg längre fram och på rätt väg när hon "inte går i form", mot om du skulle sätta på bettet och hon knäpper av i nacken! För det är fel, fel, fel och kan vara jättejobbigt att arbeta bort. Så varför frivilligt ta en massa steg tillbaka?

Du skriver att du behöver stöd innan du sliter och drar sönder henne i munnen. Det behöver du inte göra! För då är du för besatt av var hon placerar sitt huvud. Tänk istället att ditt mål är att få så engagerade och kvicka bakben som möjligt.

Börja istället att öva på det mest grundläggande; att gas och broms fungerar. För det är det stor risk för att det inte gör.
När du ger skänkel så ska hon snabbt och villigt svara för denna. Och när du tar i tygeln och ska bromsa så ska hon vara lydig. Är hon inte det så får du lugnt och tålmodigt öva på detta. Öva på igångsättningar och halter. Gör mga på rad och beröm när hon gör rätt.

När du tycker att gas och broms fungerar på ett bra sätt kan du börja att leka lite med rakriktningen av hästen. De knep som hon tar till är säkert att hon stoppar ut bogen/baken lite hit och dit. Rid gärna Kyras fyrkantsövning (finns utförligare beskrivet i hennes bok. Läs den! Den ger mga tips!)
Börja med att rida rakt fram några meter. Känn efter hur det känns. Går hon rakt? (ta spegel till hjälp om du är osäker) Försök få henne att gå så rakt (spåra) så mkt som möjligt. Gör sedan halt och efter halten så gör du en vändning (alltså så att det blir en hörna i din fyrkant) Vänd henne till största delen med hjälp av dina vikthjälper (läs bok för mer utförligt). Fortsätt sedan rakt fram och gör ny halt inför nästa hörnpassering. Gör inte fyrkanten så stor. Variera den i storlek. När du har riktig kläm på den kan du göra den mindre.
När denna övning fungerar så brukar de allra flesta hästar börja att arbeta i form så smått! Så den kan varmt rekommenderas.

Men framförallt; ge det sin tid! Har du varit borta länge från ridningen så tar det ett tag för dig att hitta tillbaka till balansen. Och innan dess kan du inte begära att hästen ska arbeta i form. Men det är heller inget krav till en början! Släpp det kravet! Koncentrera dig på din sits och på att gas och broms fungerar. Sen kan du få hjälp av din tränare att ta dig vidare!

Dressyr blir inte roligt om man har en massa krav på sig. Men samtidigt måste man vara medveten om att dressyr tar lång tid att lära sig och att vägen är lång och ibland krokig. Men känn dig inte dålig för att hästen inte "går på tygeln". Det är tusen gånger bättre att hon går med huvudet uppåt än att hon knäppt av i nacken!

Saigon...

AMEN! Du skrev precis vad jag tänkte skriva!

:bow:

Du har fått bra svar, speciellt av Saigon! Har bara en sak att tillägga; att hästen går med övertramp betyder INTE att den trampar under sig.

Blir inte besviken av att höra att det inte fins några genvägar för det är jag fullkomligt medveten om, det som känns tråkigt är när man ställer en fråga och blir behandlad som om man inte vet någonting i princip! Om du förstår vad jag menar! Nu måste jag då ställa kanske en väldigt dum fråga!!!!!
Men om jag inte får henne att gå på "tygel" hur ska jag då kunna jobba henne med både balans och rygg o allt där till?? Jag har då alltid blivit lärd att ner på tygel så jobbar de med allt som de ska därför ska man ALLTID eftersträva detta! Hon är förövrigt 19 år och är tävlad upp till LA. Jag kan få ner henne på tygel och det går bra i skritten har kommit så långt att det går hyffsat i traven! Prolemet är att hon blir väldigt skumpig osv när hon kör upp huvudet! Och jag har som regel att när jag rider ute så är det ok att göra så men när man tränar som ska man jobba o inte bara "skutta" runt om ni förstår vad jag menar! Min vänn förövrigt har själv haft häst i 15 år och tävlat i dressyr så gått som lika länge därför så rekomendera hon mig att köpa ett pelham för att hjälpa mig framåt. Hon är den som lärt upp mig på det jag kan nu....och jag litar naturligt vis på henne då hon alltid är med när jag rider och ser vad jag gör! Hon har även hon ridit min häst och vet hur hon är och vad hon kan!

Hejsan! Jag skulle aldrig sätta ett 2delat pelham på min häst. För så fort du tar i tyglarna så åker mundelarna upp i gomen.
Utan rid på det bett hon annars trivs på. Har man inga problem med lydighet och att orka hålla sin häst..varför då ha så onödigt skarpt bett.
Jag har för övrigt själv jätte problem med min kille som nu fullkomligt vägrar att gå i form. Men jag vet oxså orsaken.
Och det är sadel...har hållit på nu fram och tillbaka.

Så det kan ju vara sadeln som är problemet som gör att hästen inte vill jobba med ryggen! SÅ kolla all utrustning först så att den sitter bra!

Annars så brukar jag jobba mycket på volt, 8-volt och serpentiner...så man kan jobba mycket med skänklarna och halvhalter och förhållningar. Det brukar funka fint på min häst...när vi har en sadel som inte trycker!

Och jag har även en period förut provat gummisnodd...men tyckte det bara tryckte in hästen och den gjorde fortfarande osm den ville....men med böjd nacke.
Prova gramman om du behärskar det...för då kan du ju bestämma själv hur mycket du vill hålla in hästen. Red min häst på det men knappt spännd bara så jag kunde spänna den lite för tat visa vägen...för tat sedan ge eftergift när han gjorde rätt!

Hoppas du får ordning på din häst!

Tänk på att det är en rätt känslig häst du har! Så rid på vanligt tränsbett och försök att hitta rätt knappar... Kanske instruktören på den ridskolan som du köpte henne ifrån kan hjälpa dej?!

Håller med de andra, rid på ett "vanligt" bett, typ tredelat tränsbett. Hästen kommer inte automatiskt att jobba med hela kroppen och höja ryggen för att hon går "på tygeln". Och det är väl det viktigaste, att hon jobbar igenom sig alltså och inte bara böjer på nacken?

Det finns inga genvägar, det enda du kan göra är att rida, rida, rida! Driva mycket (se till att hon går fram för skänklarna) och hitta på mycket "krumelurer" typ volter, serpentiner etc. Gör ridningen spännande med tempoväxlingar, halter och igångsättningar, svängar åt alla möjliga håll etc. Det är det enda (och det bästa) sättet att få hästen att jobba på ett bra sätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 319
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej alla! Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte...
2
Svar
34
· Visningar
5 035
Senast: Yrja
·
Hundavel & Ras Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 559
Senast: Wingates
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 561
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror