E
Ewe J
Sv: Tip till omskolning av MYcke bråkit varmblod
Hon förstår mycke väll skilanden mellan ridning (dressyr) o trav o när hon väll kommer till barbete i form så tycker hon de är kul o blir helt annan.. Slagit med fram hovarna har hon jort någon gång.
Vet nog de inerst ine.. De här har komit på senare dar... jag var ju med o red in henne var den första som hängde m m.. Den första som travade o de gick varkligen jätte bra tills nåt hände.. Har ingen aning om vad.. Men nu harr mamma äntligen fattat att vi måste ha hjälp med henne så hon ringde frågade mig förut efter numret till hen jätte bra kille som håller på med NH tränig.. Jag är 19.. De kom ju på senare dar att hon stälde sig upp när hon vill springa fort o hon inte fick de sen sma dag som vi sluta skolan i sommaras så rmla jag av henne med en jävla smäl.. De var dåk inte hennes men .. Hon snubla o jag tapadfe balansen i drog i baken.. Sen des har jag bra ridit henne 1 gång
Det är jätte många duktiga här på buke. Problemet är att det inte alltid är så lätt i praktiken. Träns, kedja o spö hum hum måste jag säga om det. Eran häst är en travare i nu läge o jag tycker hon ska få vara det. Ska du rida får du rida utan krav att hon ska va dressyr häst. Det får du ta sen. Att hon ställer sig på baken kan va att många spänner på sulkyn o sen iväg. Kräver du att hon ska stå still osv när du ska rida förstår hon nog inte. Eller när hon körs blir hon straffad för något du i ridningen vill. Vi som människor tycker kanske det inte är så märkvärdigt men .. Är ju svårt att i skrift få fram vad man menar, för vi tyder ofta vad vi själva vill.. Sparkas hon bara när ni kräver något kan det va att hon ej förstår. När hon står o blir ompysslad kan du flytta henne åt sidan, ge henne chansen att förstå vad du vill. Börja träna att hon ska stå still. Gå stanna stå still osv. Har du träns så sätt grimmskaftet även i nosgrimman el ha grimma på. Alltså i bett o något mer så du ej rycker henne i mun. Longer ej i början o håll dig typ på stall plan. Där ni båda är trygga. Slår hon även m fram hovarna? Drar hon iväg m dig så vänder du tvärt o går tillbaka o börjar om. Håll inte på för länge , bättre att avsluta efter 1min om hon sköter. Varför jag ej tycker ni ska rygga är för att man lätt fastnar i det o hästen sen ryggar i tid o otid. Blir sen ett problem i sig o ska sen jobbas bort. Hon reser sig o det är ENLIGT MIG ej bra att rygga m dessa. Är jätte svårt att ge tipps när man ej vet allt om er. Men en sak ni bara måste är att ändra inställning till henne (hästen).
Vet ej din ålder men tycker du verkar ung. Varva m saker hon har lätt för att göra tycker om. O du, mycke ros o lite ris.
Kanske ändrar mig i vissa råd om det tillkommer mer fakta.
Hon förstår mycke väll skilanden mellan ridning (dressyr) o trav o när hon väll kommer till barbete i form så tycker hon de är kul o blir helt annan.. Slagit med fram hovarna har hon jort någon gång.
Vet nog de inerst ine.. De här har komit på senare dar... jag var ju med o red in henne var den första som hängde m m.. Den första som travade o de gick varkligen jätte bra tills nåt hände.. Har ingen aning om vad.. Men nu harr mamma äntligen fattat att vi måste ha hjälp med henne så hon ringde frågade mig förut efter numret till hen jätte bra kille som håller på med NH tränig.. Jag är 19.. De kom ju på senare dar att hon stälde sig upp när hon vill springa fort o hon inte fick de sen sma dag som vi sluta skolan i sommaras så rmla jag av henne med en jävla smäl.. De var dåk inte hennes men .. Hon snubla o jag tapadfe balansen i drog i baken.. Sen des har jag bra ridit henne 1 gång