Problemet inom sporten är väl dels att form inte är högprioriterat och dels att ganska många tror att den här hästen går i utmärkt form eftersom den är någorlunda lös i nacken (jämfört med urtypen för stjärnkikare då...) och trampar under sig så fint... :crazy: Det behövs nog ganska stora utbildningsinsatser för att domare korrekt ska se och bedöma form i farten. Det är ju alltid betydligt lättare att titta i lugn och ro på en bild. ;)

Men det var mycket intressant läsning! :)

Mycket intressant läsning.

Jag har en häst som jag upplever jobbar på ett helt ok korrekt sätt, hoppas jag. Han känns otroligt stark i överlinjen i tölten och ytterst lite tygelkontakt krävs.

Hur går jag till väga om jag nu vill få honom att börja komprimera bakbenen och få honom mer "satt". I dagsläget upplever jag honom som "på framdelen" även om jag får in bakbenen under tyngscentrum genom öppna.

Några tips?

// Selma

Ta upp hans rygg. Det gör man genom sitsen, lodrät sådan krävs massor av mage, rumpa och lår. Fins nog gamla trådar om det hela.

Får jag fråga om ägaren till bilden och till HÄSTEN vet om att ni sitter här och diskuterar hur den rids???? :mad:
Jag kommer att skicka den här tråden till ägaren så får vi se vad som händer :mad: :smirk:

Det här är en 6 åring som har tagit sig och sin ägare hela vägen till VM, skulle dålig ridning och/eller om hästen använder sin kropp dåligt kunna göra den bedriften då???

Vad menar du med att ta upp ryggen? Jag upplever det ju idag som att ryggen är uppe (vet att jag mycket väl kan ha fel) Känslan jag letar efter är att få bågen lite mera "baktung" om du förstår vad jag menar.

Jämförelse: Dressyrhästen rids i lång och låg form för att få upp ryggen som ska ge spänst och elastisitet. Nu vill jag börja korta hästen ner mot piaf och passage. Då funker det ju inte med att jag bara kortar tempot.

Hoppas du förstår vad jag menar.

// Selma

Känslan du letar efter är mer bäckenvinkling och det får du när du får hästen att spänna sin mage så att bäckenet tiltas om. Då känns det som att ryggen höjs och manken växer upp mellan dina händer. Ur den låga formen så kommer piaffen automatisk när den är klar för det, Man kortar inte tempot, man kortar hästens underlinje.

Ingen har sagt nått negaitivt om ägaren eller om hästen. Diskussionen handlar väl mera om form, ett aktuellt ämne just nu. Att diskutera VM hästarna är väl det bästa man kan göra när man snackar form för de går väl så som man vill att en islänning ska gå sett ur tävlingssynpunkt? Att diskutera formen hos en skogsmulle ter sig lite mer...... fel.Här har vi ju bevisligen ett ekipage som tagit sig långt så då får man anta att de respekterar dagens syn på islandshästar?

Gu va lätt det lät ;) :confused:

Annars är det ju ganska roligt med marsvin eller vandrande pinnar.

Då fortsätter jag att jobba så här och tränar "sit ups" på honom.

// Selma

Fniss, ja det är jättelätt :-)
Jag fuskar lite med tömkörning, då kommer man åt dem på ett annat sätt. Bara i skritt, på kort töm och så petar man bakben. Den måste kunna bära sig först i tk innan du petar bakben förståss. Att peta bakben på hängmattor blir fel.

Som sagt detta handlar om att diskutera form på ett konstuktivt vis och inte att klanka ner på varken ägare och häst. Som framgångsrik ryttare blir man ofta granskad och annalyserad i olika sammanhang. Hade bilden varit på exempelvis ett lättklassekipage som inte givit sitt tillstånd hade jag plockat bort det direkt.

Lobelia//Moderator

Lite som att vara kändis alltså, och det här är "Hänt i veckan" ;) :D

Så länge det inte blir några påhop är det väl ok.

// selma

Jag kommer iaf skicka den här till dem, för jag tycker att de har rätt att veta om de blir "granskade" och sen är det upp till dem om de vill eller inte vill bli "granskade".. Vare sig de är kända eller inte så anser jag att det inte är rätt att göra så utan tillåtelse... Men men det är min åsikt :smirk:

Sen är det ju copyright på nästan alla bilder nuförtiden:smirk:

Olika beroeende på häst, man lär in det manuellt först och det finns olika punkter på benen som vinklar olika leder.

Aha, nu fattar jag vad det var du snackade om efter WM i sommras! Blir så mycket lättare när man har en klar bild framför sig! Har WM-videon hemma men har bara kollat på den en gång och första gången man tittar blir man ju alldeles förblindad av alla fina pållar! Ska granska lite nogrannare nu!

Har även framkallat bilder från hingstvisningen i Margretehof, kan säga att den omtalade bensprattlande tysken i vissa vinklar påminner ganska mycket om bilden på ovannämnda hingst (som jag dock tycker ägaren rider jätte fint och harmoniskt, sedan så är det ju precis som djurjouren säger ingen nackdel att redan ha extriören så att säga).

Hur man lär sig isländska!

Jag köpte min VM-video från Glirna, men den visade sig vara otextad. All energi gick åt till att försöka snappa upp vad de sa (isländska) efter 2 timmar fattade jag i vart fall ca 60%, men han ju inte titta på hästarna då jag var så koncenterad på vad de sa! Andra gången stängde jag bara av ljudet :devil:

Olika beroeende på häst, man lär in det manuellt först och det finns olika punkter på benen som vinklar olika leder.

Men ursäkta... (som vanligt är jag trög). Jag fattar inte hur du petar på bakbenen. Vågar inte prova hemma heller med hästen innan jag vet mer på ett ungefär hur du menar, för det skulle gå undan i paddocken om man petade med spö på benen. Äntligen får man springa blir det då och så drar det iväg i full fart med en hjälplös stackars människa i släpp. ;)

Har samma problem. Har en häst som är otroligt spörädd. Jag tror på iden om att stå ganska nära hästen och börja med handen på ryggen och sakta vart efter lägga till spöt, som en förlägning av hjälpen.

Återkommer med en rapport om det funkar. Dumt om båda hamnar i trädkronorna. ;)

// Selma

Liknande trådar

Islandshäst Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd, så det fick bli här, då det är en islandshäst det gäller och det är det häsr...
Svar
12
· Visningar
2 010
Senast: Freyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama