Att peta bakben är inget man lär ut på internet :-)
innan man gör det måste du ha en häst som är helt stopp och stann bar för i princip bara rösten. Du måste alltså ha grundlydnad på den som sitter i OAVSETT vad du gör.¨Den måste oxå ha en grundhållning och vara van vid samling.

Kom att tänka på ensak. Självklart är det br att takt kommer först på bedömning men bara för att det är så så behöver man ju inte prioriter atakten först när man tränar.
Jag kan personligen säga att samtliga mina hästar har varit extermt felridna grisepassare och travtaktare och med sen åratal sänkta ryggar. De som jag från början letade upp takten på istället för formen tog längst tid att få bra men de osm jag ansåg var så dåliga att det inte ens var lönt att bry sig om takten de är de som är bäst nu.
Det enda jag gjorde var att gå från skrit till nått som inte var trav med höjd rygg. Först fösvinner grisepassen efter ågra mänader, och de blir travtaktiga, sen blir dte rätt ok men sen börjar de rolla. Jag korrigerade ingenting men när de började med roolningen så slutade jag tölta ett tag och red mkt slutor, mkt böjning och mkt dressyr, lärde mig korrrigera bakbenen och sen kom rollningen mer sällan.
Takten kommer alltså alldelles av sig själv om man bara är enträgen. Ingen häst dör av att grisepassa någon månad eller att travtakta sig runt i tillvaron. De bättrar sig själv när styrkan kommer.

"De fick rulla, skutta och fara och grisepassa precis hur de ville så länge de gjorde det med ryggen uppe."

aha - det är DET som händer med pållen nu. Bra utmärkt....jag har funderat på vad som händer egentligen...det var nytt för mej.

Men tyvärr har ju sist och inverkan tagits bort...
Är det någon som vet varför?
Tycker att det skall tas tillbaka och att det då även skall finnas på vuxenklasserna, för att vuxna har ofta sämre sits än ungdomar om jag skall vara helt ärlig... :smirk:

/Niggi

----------------

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Ja, sits och inverkan har tagits bort som enskild bedömningspunkt även för ungdomar (en MYCKET svårbedömd punkt), men finns ju kvar i helhetsbedömningen (alltså det som inverkar på vad du för för poäng i varje enkilt moment). Hänger du med? så för att ge dej en poäng för t.ex. kort tempo tölt så ser domarna först till takten, tempot och aktionen, sedan till formen och sist till ryttarens sits och inverningar. Dessutom får man ge pluspoäng (upp till en poäng) för bra ridning.
Man kan ju få höga poäng trots att man inte sitter snyggast i Sverige, men det är sitsen och inverningarna som kan göra skillnden mellan t.ex 8,0 och 8,5.

/Malin

Ahaaaaaaaa :idea:

Jag ska nog bara vara tyst jag...Hehe :smirk:

Men om man inget frågar så lär man sig ju inget :)

Tack!

/Niggi

-------------

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Liknande trådar

Islandshäst Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd, så det fick bli här, då det är en islandshäst det gäller och det är det häsr...
Svar
12
· Visningar
2 010
Senast: Freyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama