Kom att tänka på ensak. Självklart är det br att takt kommer först på bedömning men bara för att det är så så behöver man ju inte prioriter atakten först när man tränar.
Jag kan personligen säga att samtliga mina hästar har varit extermt felridna grisepassare och travtaktare och med sen åratal sänkta ryggar. De som jag från början letade upp takten på istället för formen tog längst tid att få bra men de osm jag ansåg var så dåliga att det inte ens var lönt att bry sig om takten de är de som är bäst nu.
Det enda jag gjorde var att gå från skrit till nått som inte var trav med höjd rygg. Först fösvinner grisepassen efter ågra mänader, och de blir travtaktiga, sen blir dte rätt ok men sen börjar de rolla. Jag korrigerade ingenting men när de började med roolningen så slutade jag tölta ett tag och red mkt slutor, mkt böjning och mkt dressyr, lärde mig korrrigera bakbenen och sen kom rollningen mer sällan.
Takten kommer alltså alldelles av sig själv om man bara är enträgen. Ingen häst dör av att grisepassa någon månad eller att travtakta sig runt i tillvaron. De bättrar sig själv när styrkan kommer.