Precis! Oftast rider och tränar man relativt hästvänligt hemma, men sen när man kommer till banan...
Vi har en relavtivt nyligen töltsatt valack hemma (se användarbilden) som var mycket travaktig, lättast i början var att ta tölten ur galoppen (nedsaktningen) och rida honom i ganska hög och friform (som ni kan se i vart fall på användarbilden, där Madde töltsatt honom). Detta för att få honom att hitta takten. Innan dess hade jag valt ett helt annat tillväga gångssätt, mycket dressyr, samlad skritt några steg långsam tölt, men sedan kom vi inte längre. Fungerade inte på honom helt enkelt som ibland kan sakna framåtanda och vara lite lat! Men nu när tölten bara rullar på så har vi börjat jobba mer lösgjort och samlat, exempelvis kort tölt på volt. Vi jobbar mycket med böjda spår, olika tempon och nu när han orkar mer allt eftersom så känner man att formen bara blir bättre och bättre. Hästen är mer lösgjort än någonsin och viljan finns där vill jag lova! Tölten var verkligen pricken över i:et!
Men visst finns det dagar då man undrar varför människan (inklusive mig själv) plågar hästar med ridning, vi borde nog spela golf i stället...
Nån som vet hur Carola Linds projekt går?