Timmar mellan fästning veterinär

Rugge

Trådstartare
Hej.
Tid mellan Rastning ska det stå
Vad säger egentligen lagen/rekommendationerna om antal timmar mellan hundens rastning när denna är inlämnad till veterinär för t.ex kastrering.

Hund lämnas 0800.
Hämtas 1600, däremellan har hunden inte fått komma ut och göra sina behov.
Hunden som hämtas är så nödig att den knappt hinner ut.

När vi hämtade vår rymling hos polisen hade de inte rastat henne alls för de hade inget koppel. Hon hadde suttit där sen ca 09:30 och vi hämtade henne vid 22:30 :meh:

Hon både kissade och bajsade i rabatten vid entrén.

Och visst kan man tycka att en veterinär gör djurens välmående bör följa dessa?

Kan ju hända att veterinären var upptagen med att rädda andra djurs liv..

Inget jag personligen hade hängt upp mig på personligen, att hunden är orastad efter att ha varit inlagd över dan för operation.
De flesta djur brukar, när de under sederingen tappar kontrollen över kroppsfunktionerna. både kissa/bajsa på sig om där finns något i systemet.

Har även jag hämtat en hund som var så kissnödig så jag hörde henne vråla ut i väntrummet. Har de fått dropp är det väl lätt hänt att de är kissigare än vanligt, när de hade varit ute med min sist vet jag inte.

Hunden ska vara välrastad vid inlämning och dessutom vara fastande dvs bör inte producera jättemycket bajs under dagen. Vid bukingrepp töms ofta blåsan genom att man klämmer på den, annars är det vanligt att hundarna både tömmer blåsa och tarm själva innan/under/efter narkos.
Har hunden legat på dropp blir den såklart extra kissnödig.
Trots allt så rastas hundarna en gång om de går hem senare, men så ser det säkert inte ut på alla kliniker då personal och tid inte finns. En hund som är rastad på morgonen klarar av att vänta till eftermiddagen innan den rastas igen, om det sker vid något enstaka tillfälle i samband med OP.

Tänker som så, om detta nu hände en gång och hunden fick hålla sig längre än vanligt...äsh, ingen större fara. Även om de gärna fått rasta den förstås.

Tror det är ganska ovanligt faktiskt.

Inte i hundgård alltid men jag har bara jobbat på ställen (4st) där rastning i nån form skett minst var 4:e timme som rutin. Undantaget om djuret just då ska in på op eller är för trött/medtagen/smärtlindrad/sjuk för att orka/kunna gå ut. Liten trött hund lyfts ut på gräsmattan ett litet tag (frisk luft brukar hjälpa de kvickna till) men med större får man av arbetsmiljö skäl vänta med tills de orkar knata ut själva.

Ett till undantag är om all tillgänglig personal krävs för att rädda livet på nån akutpatient som kommer in. Kan ske speciellt på jourtid då man ofta då ej har djurvårdare som sköter rastning, blir för dyrt. Går inte att passa narkos/operera eller ta hand om nya akuta samtidigt som man rastar tyvärr.

Vi brukar tömma urinblåsan innan uppvak, för att djuret ska vakna lugnare. De ligger ofta på dropp även efteråt och rastning blir när de är vakna nog att gå ute i rastgården själva. De som man vet inte kan/ska ut närmaste dygnet (tex diskbråck) brukar få urinkateter.
De som är inne under dagen rastas efter ca 4-5 timmar, om det inte faller in akut på akut som kräver massa personer (tex ett par kejsarsnitt på rad).
De som är inskrivna redan rastas av sköterskor på avdelningen de befinner sig tills de hämtas till operation.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 990
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023