Tillverka smycken

Jag hade kört på miyuki delica i storlek 11/0! Vågar nästan säga att det är delicas som är vanligast för den typen av armband, men det går att köra på vanliga runda seed beads också om man föredrar runda pärlor.

Tillägg: det ser ut som att det är runda seed beads i guld runt om ser jag nu, skulle gissa att det också är storlek 11/0 om jag inte ser helt galet på telefonen :D Oavsett hade jag nog börjat med ett projekt i 11/0 eller 8/0 (större än 11or)
Toppen, tack 🙌
Det är inte v just detta armband jag vill höra utan mer modellen platt och brett 😊
 
Jag är väldigt sugen på att testa att göra egna smycken och i första hand armband (inbillar mig att det är enklast av ngn anledning 🙈). Har beställt en smyckesväv (heter det så?)

Om jag vill göra den här typen av armband, vilka pärlor är det då jag ska köpa?

Visa bifogad fil 148419
Jag har förstått att det är miyuki pärlor men det verkar ju finnas flera varianter och storlekar på dessa och då blir jag lite vilsen
Miyuki Delica säger jag, och jag tror också att det är seeds i 11/0. Om du vill göra liknande modell av armband som på bilden så hade jag rekommenderat seeds i storleken 15/0 istället, det vill säga, att gå ner en storlek i kantpärlorna.
Som du ser på bilden blir det lätt lite trångt med 11/0-s.

(Att 15/0 är mindre än 11/0 beror på att storleken benämns efter antalet pärlor som får plats på en tum. Det vill säga, på en tum får man plats med 11 stycken 11/0, 15 stycken 15/0 och 8 stycken 8/0)

Jag tycker att Miyuki och Toho är de bästa märkena på marknaden. Toho är aningen större fastän storlekarna utåt sett heter samma.
Miyuki Delica är cylinderformade pärlor som de på bilden och lätta att sy peyote med så börja med såna. Egentligen behöver du inte ens en väv för att sy såna armband, man kan göra det för hand också :)
 
Miyuki Delica säger jag, och jag tror också att det är seeds i 11/0. Om du vill göra liknande modell av armband som på bilden så hade jag rekommenderat seeds i storleken 15/0 istället, det vill säga, att gå ner en storlek i kantpärlorna.
Som du ser på bilden blir det lätt lite trångt med 11/0-s.

(Att 15/0 är mindre än 11/0 beror på att storleken benämns efter antalet pärlor som får plats på en tum. Det vill säga, på en tum får man plats med 11 stycken 11/0, 15 stycken 15/0 och 8 stycken 8/0)

Jag tycker att Miyuki och Toho är de bästa märkena på marknaden. Toho är aningen större fastän storlekarna utåt sett heter samma.
Miyuki Delica är cylinderformade pärlor som de på bilden och lätta att sy peyote med så börja med såna. Egentligen behöver du inte ens en väv för att sy såna armband, man kan göra det för hand också :)
Ska man alltså ha den mindre storleken i kanten, eller var det tvärtom?
 
Ska man alltså ha den mindre storleken i kanten, eller var det tvärtom?
Den mindre, 15/0 i kanten och Delica 11/0 till armbandet 😊

Det är förstås en smaksak men jag tycker att 15/0 blir finare som kantpärlor.

Det här är sytt med Delica 11/0 och Seeds 15/0 som jämförelse 😊

IMG_20240521_174543_edit_4991384034137829.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp