TillväxtUL - Stämde vikten?

Gupello

Trådstartare
Nån här inne som fått göra det? Vad sa de att födelsevikten skulle va, stämde det med vikten på bebis när den kom ut?

Har fått göra 2 tillväxtUL då min SF-kurva ligger ovanför den övre,UL visar att bebis kommer väga runt 4,2kilo vid fullgången tid. Den är 24% större än normalt, varför vet de inte, bara att det blir lite större bebis..

BF 15 september

Sv: TillväxtUL - Stämde vikten?

Mitt SF-mått var medelstort, tillväxtUL sa normalbebis ( i v 34+1) - men ut kom en liten fis på 2350 g.

Innan min dotter skulle födas för 11.5 år sedan så ville barnmorskan att jag skulle göra ett UL för att mäta tillväxten. Hon ansåg att jag var alldeles för stor (läs; tjock) och eftersom jag åt så mycket mer än jag borde (konstaterade hon utan att ens fråga mig om mina matvanor :mad:) så skulle bebisen bli på tooook för stor!!! Genom att göra ett UL så skulle jag själv få se att jag måste äta mindre!!

Visst, UL gjordes och de konstaterade att det kommer bli en klump på MINST 4.5 kg. Ut kom en liten fågelunge på 3.1. Så var det med det. :grin:

Det beror på hur skickliga de är...

Jag har gjort tillväxtultraljud på Danderyds sjukhus i Stockholm och där brukar de ligga på +- 7 % i genomsnitt (vilket är bättre än de flesta, har för mig att felprocenten annars är 10-15%).

Mitt tillväxt-UL stämde bra. De räknade fram att bebis vägde ca 15 % mindre än normalt. Ut kom en 3250 gramsbebis - en felmarginal på knappt 8 % (men det gick nog 3 veckor mellan UL och förlossning så det kan ha ändrats både till sjukhuset fördel eller nackdel. Det går ju inte att veta).

Hon föddes i 38+0, så hon räknas ju som 'i tid'. Och kollar man med tillväxtUL-vikten skulle hon isf gått upp 100 gram från UL till hon föddes.

Jagg jorde UL i v 32+5 och då beräknade dom att hon vägde ca 1700 gram och förvarnade om att jag nog skulle få en liten bebis, dock gissade dom inte nåt om vad hon skulle väga när hon skulle komma. Hon föddes sedan 38+0 och vägde då 2530 gram.

Var inne på tillväxtkoll i v 41+2. De bedömde då att hon vägde cirka 3500 g. När hon föddes 5 dagar senare så vägde hon 4680 g. :crazy:
Så nej, det stämde definitivt inte! För inte tusan lägger barnet på sig drygt ett kilo på mindre än en vecka :grin:

Följde själv den den översta sf-kurvan redan väldigt tidigt i gravidteten. Mitt tillväxtul stämde inte alls, utan sonen blev några 100 gram tyngre än dom beräknat.

Minns en tjej på en annan sida som fått höra att hennes bebis skulle väga dryga 5000 gram, men när han väl föddes låg han runt 3500. Så nja, man får nog ta det med en nypa salt så att säga

Nja...min bebis låg på +26%, men ut kom en alldeles vanlig bebis på 3670 g. Så det stämde inte för oss!

I vecka 29 gjorde jag ett UL, då sa läkaren att det var en lite större bebis, att den skulle väga runt 3800gr när den kommer.

Arvid vägde 5030gr, så 1,2kilo fel.

Mitt SF-mått var medelstort, tillväxtUL sa normalbebis ( i v 34+1) - men ut kom en liten fis på 2350 g.

Plus att de sa att det var en kille :angel: (inte samma tillfälle dock) så jag vet inte om någon bytte bebis i magen för att överraska mig :D

min mage följde SF måttet precis. Jag gick en vecka över tiden och ut kom en grabb på 4,2 kg!

min mage följde SF måttet precis. Jag gick en vecka över tiden och ut kom en grabb på 4,2 kg!

Och jag låg över SF
phpu0pwjl.jpg

Och ut kom en plutt/lagom på 48 cm och 3420 gram i v. 39+1

Jag var på rätt många UL under graviditeten, sista var 4 dagar innan födsel och då viktskattades hon till 2800 gram.
Vägde 2680. :)

Vi gjorde ett ultraljud i vecka 42+1 på överburenhetskontroll. Då uppskattades vikten till 3900 gram. När han föddes dagen efter vägde han 3930 gram, så det var en riktig uppskattning. :)

Min son uppskattades till 2900 g 1 vecka innan han föddes och när han kom ut vägde han 3255g, så ja väldigt bra! Då de beräknas gå upp kring 200-250 g i veckan.

Andra sonen uppskattades till 1700 g i v 31 och vägde 2920 g när han kom i v 37+4. Så ja! ( 200 g * 6 veckor )

Ja, på dottern stämde det bra, inom en felmarginal på 10 procent i alla fall.

Vi var på flera tillväxt UL - som visade att lilltjejen skulle väga 3500 gr vid 40 veckor. Hon föddes 41+0 och vägde 3050 gr.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 218
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 654
Senast: Suspiria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama