Tillvägagångssätt / äldre häst

L

LitenSnigel

Hej. Det här är mitt andra inlägg här, inte så insatt. Vet inte heller om det här är rätt forum eftersom det är Hoppning, men det känns ändå rätt ställe :d

Nu till saken då.. jag har en storhäst, en svart valack som är född -89, dvs han är 17 år i mars. Vi har haft honom i 3 år och han har varit en riktig pärla hela tiden! Han är tävlad höga klasser i dressyr (vi har bara dressyrtävlat för skojs skull) fast det är i hoppningen han och jag satsat / satsar. Vi har tävlat i genomsnitt 2 ggr i månaden, lokalt än så länge. Har tävlat några stycken 1,10 och han tycker det är så kul! :D Riktigt hoppglad häst. Om allt fortsätter att knalla och gå så är idén att vi ska debutera 1,20 till senvåren/sommaren. Detta är ju jättekul alltihop! Qrut, som han heter, är en riktig läromästare.

Problemet: Vill gärna ha en yngre häst sedan. När är svårt att säga, men jag känner att jag skulle vilja det också för att gå vidare! Vi har inte råd att ha 2 hästar. Att vänta tills Qrut försvinner med att skaffa häst känns heller inte rätt. Är sälja ända utvägen? Hitta ett ställe där han skulle trivas, kanske lära ytterligare någon att rida, få avsluta sina dagar? Tilläggas ska att min mamma också rider Qrut ca 1 gång i veckan nu. Jag älskar honom så mycket, vill hans bästa till varje pris!

Sigrid

Sv: Tillvägagångssätt / äldre häst

om han är mogen för det, kanske sälja honom som sällskapshäst till något bra ställe där han bara får leva sina lyckliga dagar?

SJälv skulle ja då aldrig kuna sälja min häst, men jag förstår hur du tänker....

Men skulle man kanske inte kunna låna ut honom på foder då, så får ju dom betala allt för honom, och så kanske du endå kan ha råd med en till häst?
Eller så får man verkligen VERKLIGEN tänka över vad som betyder mest, att få en ny ung häst att fortsätta med och utvecklas som ryttare eller att ge sin trogne trotjänare en lyckligt slut...?!!?

Men sen vet du ju inte heller hur länge han håller, han kan ju hålla i många år till.....
Svårt val de där, min pålle är 21 år nu, och jag vill så gärna ha en TILL häst, att rida och utvecklas på, men ALDRIG att ja skulle överge min UNDERBARA goa pojjk för en ny pålle!
De e verkligen svårt...

Men är du inte lycklig när du rider på din häst i slutet kommer han ju känna de, och även han bli olycklig, och då kanske de är bäst att han får komma till ett nytt ställe, där han kan så sluta sina dagar!?!
De bästa vore ju om du fått sålt honom till ett ställe i närheten där du kunde komma och hälsa på honom, och kanske rida honom ibland? Man kunde ju skriva ett kontrakt på de, att man får rätt att komma och hälsa på och kanske rida ibland?

Ja, svårt de där....
De är svårt att veta vad som e bäst ibland, för ens älskling!!
Men njut av dom åren ni har nu, och ta "problemet" när de kommer istället, bara njut av den tid nu har nu!!:love:

Tack för svaren! Jag håller med dig tror jag, speciellt om det sista att jag ska njuta av att ha honom nu :bow:

Förstår hur du tänker för det tar ju stopp någonstans. Men man får väl själv överväga hur pass viktigt det känns att gå vidare med en yngre häst eller behållasin trotjänare.

Men vad jag fårstår så är Q skaddefri och fungerar bra och det kanske han kan göra i flera år till och lära upp någon annan ryttare som den finna läromestare han är.

Ingen annan som har en åsikt?

Eller så kan du göra som jag är på väg att göra nu när hästen jag ridit i 3,5 år börjar bli till åren.
Jag ska börja träna och tävla en tysk import som någon annan äger. Jag kommer att träna hästen ca 2 dagar i veckan + helgträningar för min tränare ca en gång i månaden och får tävla hur mycket jag vill i både dressyr och hoppning. Vill man inte tävla dom högsta klasserna tycker jag att det är ett utmärkt sätt.
Så snart står jag med två halva hästar. :D

Åh, har du hittat hit!! ;)

Det där är jättesvårt!
Jag sålde min älskling när han var 17 efter 3år.
Det var inte lätt, men jag bestämde mej tillslut för det.
Jag ville själv utvecklas och det gjorde jag inte längre på honom, fast han hade lärt mej massor!
Han fick ett jättebra hem hos en tjej som var ungefär i samma ålder som jag var när jag köpte honom.
Så nu håller han på o lär henne!
Så glad att jag gjorde det beslutet!
Lycka till med vad du än bestämer dej för!

/ Kristin

Jag sitter i exakt samma dilemma som du :( mitt sto är f-88 och är en riktig lärmomästare som gått både MSV hoppning och dressyr! Vi tävlar just nu 110 och 120 klasser och eftersom hon är så gammal så kommer jag inte gå upp i klasserna heller! Jag vill också ha en ungre häst, som jag kan satsa lite mer på... men jag vill samtidigt abosolut inte sälja min älskade häst! Eftersom jag har ett sto har jag funderat på att ta föl på henne och köpa ny häst, men vem ha råd med det? :confused: Så troligtvis kommer det bli så att hon får åka ut på foder efter sommaren eller så kommer jag behålla henne och ta föl. Men hur som hellst behöver jag en till häst, för jag vill ut och tävla och uppåt i klasserna! Jag hoppas att vinna på lotto :idea:

nämen skämt o sido, kan du inte lämna ut hästen på foder då? om du inte vill sälja? min tanke med att lämna ut hästen på foder är att ta tillbaka henne då jag skaffat eget hus och eget stall... Det är aldrig roligt att lämna bort en vän, men ska jag vara ärlig så tror inte jag hästarna bryr sig så mycket så länge dom har någon som älskar dom och tar hand om dom på bästa sätt! Så du måste ju också ställa dig frågan, vad mår hästen bäst av? eller kvittar det för hästen hur det än blir?

Åh, vad skönt att det verkar finnas fler i samma sits.. Jag tycker också att det där är en bra idé med fodervärd. Har pratat med mamma nu och det verkar som om att vi ska kunna hitta en fodervärd / sälja till rätt person när tiden är inne. Om jag får bestämma så tror jag att sommaren är rätt tid.

Tack för allas svar! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 439
Hästmänniskan Hej! Jag fick min första alldeles egna häst den 15/6-2014 i födelsedagspresent. Jag har levt på gård med hästar i hela mitt liv, men hon...
Svar
13
· Visningar
2 107
Hästmänniskan När jag köpte min häst för tre år sedan hade jag inga ambitioner att träna dressyr/hoppning. Jag var mest intresserad av att ha en...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 202
Senast: Smulan75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar