tillväxt UL

F

Frieserhäst

gjorde mitt sista ul för ca 1.5 vecka sedan, då i V. 33.
Hade då 2 barnmorskor hos mig då den ena höll på att lära sig ultraljud och såklart
en äldre dam brevid som höll koll på att allt blev rätt.

Allting såg toppen ut tyckte dom och räknade ut ca vikt 1.8 kg och längd.
Typiskt nog hade jag glömt mina UL papper hemma, så dom skrev upp alla mått
och allt vad det nu är dom antecknar på en liten papperslapp som min barnmorska skulle fylla i sen.

Igår var jag då hos min barnmorska, och hon tyckte direkt att det var något galet med
vad dom skrivit ner, omöjligt att det kunde stämma menade hon på.
Jag skulle på föräldraträff samma dag på em. så jag åkte hem utan några speciella tankar.
När jag då kom tillbaka hade min BM ringt upp till de som gjorde UL för att få reda på
de riktiga måtten om dom bara skrivit fel på lappen men rätt på deras "remiss".
Dom kom fram till vad som var galet och skrev om siffrorna, men nu är min bebis tydligen för liten :crazy:
Något mått/siffror skulle ligga på mellan 0 till -14 som normalt, min flicka låg på -18.
Vilket då resulterade i att barnmorskan bokade en ny tid till mig direkt på nästa måndag.

Nu har jag och sambon blivit jättestirriga! Jag får heeela tiden höra om hur liten jag är,
har jag minsta lilla baggy tröjja på mig syns magen knappt. men jag tycker det är
konstigt för när dom mäter magen/livmodern så ligger jag hela tiden bra på kurvan, lite på +!

Bebisen är vild där inne, men jag blir ju ändå halv tokig :crazy:

Både jag o sambon var ca 3.5 kg som nya så vi var ju inte direkt små.
Jag det ha något att göra med att jag och sambon inte alltid har det helt bra tillsammans
och emellan åt bråkar vi väldigt mycket och jag mår dåligt både psykiskt och fysiskt?

Blev ett långt och klyddigt inlägg detta, men vill bara höra lite lugnande ord kanske?
eller någon som har varit med om samma sak?

MVH Mia
 
Sv: tillväxt UL

UL-en i den åldern är nog inte 100% tillförlitliga.
Jag gjorde ett i vecka 42, det visade då att jag hade en 5-kilos bebis därinne (hilfe!). Men han väge bara 4.2 :-)

Det är väl jättebra att de följer upp att ert barn.

Oroa er inte.
 
Sv: tillväxt UL

I vecka 35 låg hade mitt SF mått inte gått upp alls på tre besök (ungefär 5 veckor) och dom tyckte att vi skulle göra ett tillväxt UL om det inte var bättre nästa besök. Vips så hade magen växt 3 cm.

Lördagen innan Saga kom gjorde läkaren ett UL för att se fostervattensmängden (jag var då i vecka 40) och konstaterade att jag hade en bebis lite över medel.

Saga vägde 4880 g när hon kom och var alltså en bra bit över medel.

Så jag tror ni kan slappna av lite, hade det vart något allvarligt fel hade ni inte fått vänta en vecka på ett nytt UL. Då hade ni fått fara dit väldigt fort. Jag skickades till förlossningen varje möte med min BM de sista tre veckorna för att hon var orolig, men jag kom hem barnlös varje gång..
 
Sv: tillväxt UL

Min bebis var 20% för liten under hela graviditeten, fick förklarat för mig att det inte är farligt så länge flödet i navelsträngen är som det ska och bebisen följer sin egen viktkurva.

Jag var sammalagt på 8 UL under hela graviditeten och mot slutet låg jag i CTG-kurva en gång i veckan, bara för att kolla att allt var okej. Vilket det också var!

Jag tror att de bokat in en ny tid så snabbt bara för att de vill kolla flödet/fostervattnet och säkerhetskolla. Det är förmodligen ingenting alls att oroa sig över. Min BM förklarade för mig att det är sällan det verkligen är några problem, men att de kolla ändå, för säkerhets skull! :)
 
Sv: tillväxt UL

Min bebis var 17 % för liten på andra ultraljudet, fick komma tillbaka på tillväxt kontroll efter två veckor (i torsdags), då hade hon gått upp till att vara 6 % större än normalt. Jag har knappt gått upp 5 kg under hela graviditeten och jag ska ha den 10 dec.

Jag fick höra att det är bra att äta näringsrikt och ligga ner så mycket som möjligt, då är det bäst cirkulation i moderkakan.
För min del då vänstersida, har moderkakan i bakvägg.
 
Sv: tillväxt UL

min mage var liten. låg precis på kurvan. men min son låg lite över det normala, så det där siffrorna stämmer inte alltid.
de flesta undrar vart f*n han låg nånstans för min mage va så liten..

min son vägde 4130 när han kom ut och var 53 lång. jag vägde 3.4 kg och min sambo vägde "bara" 5.3 kg.....
 
Senast ändrad:
Sv: tillväxt UL

hej alla! och tack! :bow:
nu kan jag förhoppningsvis andas ut lite... men det är ju lättare sagt än gjort många gånger!
Det är nog inte mycket annat att göra än att vänta tills på måndag och försöka
slappna av så mycket som möjligt tillsdess och bara tänka "glada tankar" :smirk:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 890
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
18 513
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 614
Senast: Nominous
·
Gravid - 1år Ny här på bukefalos men varit en tyst läsare i många, många år. Vet inte riktigt vart jag ska börja, har varit kaos i huvudet sen i...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 864
Senast: Lilleknodd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp