Tillsyn på lösdrift...

Sv: Tillsyn på lösdrift...

Så komiskt. Den som kollar hästar 2 gr tycker de som kollar 1 gång slarvar. Den som kollar 3 ggr tycker de som kollar 2 ggr är lata. De som kollar 4 ggr tycker det är minimum, osv.

Lika så med hagar. Den som har liten paddock ondgör sig över att vissa hästar inte går ute hela dagar. De som har litet bete tycker de hästar med paddock är utsatta för djurplågeri. De med flera ha per ha tycker att alla som inte har MINST lika mycket ska köpa en annan gård, osv.

Hästfolk. :angel:

Kan så vara vi hästfolk är ju en aningen speciella:D

Häromkring verkar det vara flera som har det upplägget i alla fall men jag känner personligen bara en och nyfiken på hur andra gör, fråga kan man alltid göra :idea:

KL

När min lillkille gick på lösdrift åkte jag dit en gång om dagen och skötte om honom.
Fri tillgång på hö och vatten i thermobar.
I vårt stall har alla koll på allas hästar och alla är uppmärksamma på avvikelser så det blev ju att alla hästarna tittades till flera ggr om dagen iaf mer eller mindre noggrant.
Dessutom så är några av hästarna installade så folk kommer morgon och kväll och sen är de flesta ute i stallet olika tider så det är liksom alltid folk på gårn.
Har aldrig varit orolig för att de skulle få förlite tillsyn.

Jag har de hemma så jag ser de ju så fort jag tittar ut. Går jag ut så kommer de.
De får mat två gånger om dagen.

Våra kollas ofta två gånger per dag, men vissa dagar blir det bara en gång per dag. Det hade varit jättebra om de kollades fjorton gånger om dagen, men just nu löser vi det så att vi åker ut när vi inte jobbar, och eftersom vi är tre som då åker ut kvällstid blir det ofta att en ägare kollar lunch/em och vi andra på kvällen.

När jag har jobbat har man tittat till hästarna en gång om dagen; "ordentligt".
Sen vistas man i hagarna oftast flera gånger om dagen, så då märker man om det händer något i hagen, eller om någon skulle bli plötsligt halt osv. Tycker hagarna där jag har jobbat har legat nära där man vistas över huvudtaget, så man ser hästarna medan man rider ibland och några andra hagar ser man från köks fönstret osv. ;)

Men skulle jag ha en lösdrift och inte bo/jobba på gården tycker jag att man ska titta till hästarna minst 2 gånger om dagen.

Våra fodras 3 ggr/dygn och stallägaren som fodrar ser då ut över flocken, att den ser och beter sig okej. Hon visiterar inte.

Sedan är vi ju ett gäng hästägare som är där dagligen och pysslar med våra egna men självklart håller man koll på varandras hästar också.

Jag är i stallet som vanligast 5 dagar i veckan och då visiterar jag mina två :)

Vi har tillsyn flera gånger per dag/kväll/natt (har oregelbundna arbetstider i familjen) på lösdriftshästarna. Men så bor våra hästar så nära att det inte går att gå ut utan att se hästar (eller titta ut genom fönstret). Så varje gång någon går utanför dörren ser vi också till hästarna. Så som exempel går man ju ut med hundarna några gånger per dag från tidig morgon till sen kväll och då går man vid sidan om hästarnas hage.

Jag har också mina hästar hemma på gården och är ute hos dem allt mellan 2 - 8 gånger om dagen,.... typ. Allt beroende på väder, min dagsform, om något speciellt ska göras osv.

De fodras i småmaskiga nät som fylls på 1 - 2 gånger per dygn samt att de får kraftfoder en eller ett par gång(er) om dagen (olika för olika hästar).

Mina fem går på lösdrift hemma på gården. Jag är inte i arbete så jag är hemma i stort sett jämt, vilket får till följd att jag ser mina hästar jämt.

Morgon och kväll är jag i hagen med dem, kollar så alla mår fint, är varma och torra. De har storbal i hagen så fodringar behöver jag inte bry mig i, jag har dessutom ställt balen så jag kan sitta på kökssoffan och titta när de äter (det är rätt bra, för när de inte vet att jag är där kan man se hur de beter sig med varandra på ett annat sätt än om jag syns i hagen). Vattenkaret står precis utanför fönstret i köket så de kommer upp några gånger om dagen och då ser jag dem på nära håll med.

Men gissningsvis, jag tittar på hästarna en gång i timmen, och kollar dem närmare två gånger om dagen.

Vi kollar till våra lösdriftshästar två gånger om dagen. Jag fodrar vid 17-tiden och då är det ju kolsvart men med pannlampa går det finemang. Ser så alla står på friska ben, är pigga, äter och att täckena sitter bra och är torra under, samt kollar vattenkopparna. Sen har vi den andra hästägaren som nästan alltid är där dagtid och tittar till. Fodrar gör vi som sagt en gång om dagen och slow feedingnät.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
816
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka