Tillstånd??

Hallau

Trådstartare
Om vi ska rida 2-3 turer om sommaren i ett företags regi, måste vi då be om tillstånd att rida på allmäna grusvägar??

Sv: Tillstånd??

Inte på allmänna grusvägar, däremot måste du ha markägarens tillstånd där det finns privat väg, skog , äng eller annat. Det är bra om man då kan tala om i ganska precisa ordalag hur många turer det avser, vilket parti av området ni vill passera. Markägaren kan då hänvisa en väg som denne tycker är önskvärd, efter kanten eller använd en stig i deras skog osv. Ibland kan en kopp kaffe eller en kaka göra markägaren mycket medgörlig, ffa se till att vara ödmjuk vilket brukar ge det bästa resultatet vid dessa spörsmål.

privat väg, skog och mark vet jag att man måste be om lov. men fick inte ihop det med allmänna grusvägar. Men nu blev jag klokare:D

Det är inte helt enkelt detta med allmän och enskild väg! Allmän väg har alltid ett vägnummer (ägs och sköts av staten). Enskild väg kan ha statsbidrag och då är de öppna för allmän trafik. Men sedan finns även (många) enskilda vägar utan statsbidrag och då bestämmer ägaren vem som får färdas på vägen (=det som jag tror ni menar med privat väg). Är vägen kortare än två kilometer eller har mer färre än två fastigheter så är den med största sannolikhet utan statsbidrag.

Finns en mycket bra sida på vägverket om detta! http://www.vv.se/templates/page3____19807.aspx

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 542
Senast: Lejanna
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar