Tillstånd vid ombyggnation av stall?

L

Lilla_Lady

Hej!

Såsmåningom hoppas jag ha ett par hästar, och jag vill gärna ha dem hemma. Det finns ett stall på tomten redan men det är inte så mycket att hänga i julgranen direkt. Om man inte vill ha ett par shetlandsponnies förstås.

Så vill jag ha nåt slags stall så måste jag antingen bygga nåt nytt eller försöka få till takhöjden i det gamla stallet på någe vis.

Det jag undrar är om man alltid måste söka tillstånd för att bygga eller bygga om (alltså: måste man söka tillstånd även om man bara vill ha plats för två hästar?), och hur går det till? Börjar man med att göra en anmälan typ: "Hej jag vill bygga ett stall?

Ja alltså: Jag vill bygga om en befintlig stallbyggnad för att den ska nå upp till dagens standarder. Förutsatt att jag ville börja bygga i år, vart börjar jag någonstans?

Sv: Tillstånd vid ombyggnation av stall?

Jag kopierar från Jordbruksverkets hemsida:

Förprövning innan du ska bygga

Förprövning är en form av bygglov som du ska söka hos länsstyrelsen när
•du ska bygga nytt, bygga om eller bygga till och det du bygger är djurstallar, hägn eller andra förvaringsutrymmen för djur. Byggnationen ska vara avsedd för hästar, djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel, ull, skinn eller pälsar, eller för undervisningsdjur som inte hålls som försöksdjur.
•du vill inreda eller använda en byggnad som djurstall som tidigare använts för något annat än sådan djurhållning eller djuruppfödning som du planerar att använda den till.
Förprövningen finns för att länsstyrelsen ska kunna bedöma om dina byggplaner uppfyller kraven som gäller för •mått och utrymmen
•inredning, liggytor och utgödslingssystem
•utfodrings- och dricksvattenanordningar
•stallklimat och luftkvalitet
•brandskydd
Du ansöker om förprövning hos länsstyrelsen.

Tänk på att du inte får börja bygga förrän länsstyrelsen godkänt förprövningen.

Ibland behöver du inte förpröva

Du behöver bara förpröva om antalet hästar som ryms på anläggningen efter att byggnationen är klar kommer att vara fem eller fler. Du behöver inte förpröva om du reparerar eller underhåller utan att stallets planlösning ändras.

Som jag tolkar det så behöver du inte förpröva alls eftersom ditt hästantal kommer understiga 5.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...ginforbygge.4.4b00b7db11efe58e66b8000418.html

Edit: Gäller alltså om du redan har en byggnad. Bygglov måste alltid(nästan) sökas för nybyggnation.

Senast ändrad:

jag läste just precis det i eftermiddags. och jag tolkade det också precis så, men det känns på något vis som att det borde finnas en hake nånstans?

Ja jag vet inte jag.. Känner som du, fast samtidigt så står det ju som det står. Ska själv bygga stall i befintlig byggnad till sommaren (för fyra hästar) men kommer inte förpröva i och med texten. För mig som ska bygga i västernorrland finns heller inga krav på platta eller förvaring av gödsel enligt deras hemsida.

Säkerligen så KOMMER kraven så småningom, men inte ännu alltså. :)
Måtten på boxar & takhöjd är krav och minimått, medan mått på gångar och liknande är rekommendationer och alltså inte är krav.

Ja jag vet inte jag.. Känner som du, fast samtidigt så står det ju som det står. Ska själv bygga stall i befintlig byggnad till sommaren (för fyra hästar) men kommer inte förpröva i och med texten. För mig som ska bygga i västernorrland finns heller inga krav på platta eller förvaring av gödsel enligt deras hemsida.

Säkerligen så KOMMER kraven så småningom, men inte ännu alltså. :)
Måtten på boxar & takhöjd är krav och minimått, medan mått på gångar och liknande är rekommendationer och alltså inte är krav.
Svarar båda: Men rekommendationerna finns där av en anledning vilket innebär att man bör följa de rekommendationerna för hästarnas och ens egen skull. En alltför smal stallgång innebär en skaderisk i och med att hästen kan fastna med täcken osv. Skaderisker ska undvikas i största möjliga mån. om man struntar i olycksrisken så kan man ju kanske tänka på hovslagare och veterinär som inte tycker det är jättekul att stå inklämd i en trång stallgång och försöka jobba. När det gäller förprövning så är det som det står. Från femte hästplatsen gäller förprövningskravet. Det betyder dock inte att man kan bygga lite hur man känner för eftersom man måste uppfylla djurskyddslagens (och föreskrifternas) krav ändå avseende t ex. takhöjd (som ts tänkt på), ventilation, hållfasthet i boxväggar, boxdörrar etc. och förebyggandet av skaderisker.

Jag har faktiskt varit i ett stall alldeles nyligen där de fick påpekande att stallgången var för smal. De hade visserligen andra anmärkningar också och har nu byggt om hela stallet, så det kan nog vara bra att kolla upp detta noga.
Vi har också tänkt bygga ett stall (men skjutit det på framtiden) och jag fick tipset från en av dem jag pratade med (hon hade tidigare arbetat på Länstyrelsen) att alltid ligga på plussidan vad gäller till exempel boxstorlek. Hon berättade att om man ligger på exakta mått så mäter de ALLT! har man något större boxar än man behöver kan man komma undan med annat.
Lycka till med stallbygget, jag blir allt lite avundsjuk ;)

Jag har för avsikt att bygga enligt alla rekommendationer och krav, minst! Jag var nog tröttare än tröttast igår kväll när jag skrev det där för jag förstår knappt själv vad jag menade med det jag skrev.
Men om man börjar bygga iordning för två boxar, och följer alla rekommendationer och krav med råge:
ska det då komma ut någon inspektör och kolla? typ från kommun eller länsstyrelsen eller nåt och liksom godkänna? eller kan man bara flytta in hästarna på en gång?
(för det verkar ju som det sistnämnda, men kan det verkligen vara så enkelt?)

ska det då komma ut någon inspektör och kolla? typ från kommun eller länsstyrelsen eller nåt och liksom godkänna? eller kan man bara flytta in hästarna på en gång?

Det där har jag inte heller blivit riktigt klok på och jag skulle gärna vilja veta hur det är, men det borde ju inte finnas några hinder att flytta in hästarna och sedan få inspektionen gjord - rent logiskt borde det vara så, men myndigheter kanske inte arbetar efter samma logik som vi ;). Och så får man väl vara beredd på att flytta hästarna om det inte blir godkänt. En annan sak att tänka på är att reglerna kan skilja sig mellan olika län, jag har till exempel hört om ett fall där man köpt uteboxar som varit godkända i ett län men inte i ett annat, värt att kolla upp ordentligt!
Beställer man ett färdigt stall vet jag att vissa firmor hjälper till med det juridiska, och har man råd kan det ju vara värt det!

Förprövning behöver du inte om du har så få stallplatser, men bygglov är något annat och det kan du behöva. Det beror på hur mycket du tänker ändra och om du ska ha vatten och avlopp och det inte finns nu. Det beror också på hur området där du bor är planlagt. Bäst att du ringer och frågar vad som gäller för det kan skilja mellan olika områden.

Jag har för avsikt att bygga enligt alla rekommendationer och krav, minst! Jag var nog tröttare än tröttast igår kväll när jag skrev det där för jag förstår knappt själv vad jag menade med det jag skrev.
Men om man börjar bygga iordning för två boxar, och följer alla rekommendationer och krav med råge:
Du kan flytta in hästarna på en gång. Ditt stall kommer att ingå i normalkontrollen (rutinkontroller alltså) när det gäller djurskyddet. Någon besiktning innan du flyttar in hästarna behövs inte från länsstyrelsens sida.

Kolla upp om du behöver bygglov för stallet dock (det kollar man hos kommunen) så att du inte börjar bygga om för att sedan få reda på att stallet från början var ett svartbygge. Det är kanske inte världens roligaste att lägga ner energi och pengar på något som kanske inte ens får stå där:crazy: När det gäller gödselhantering så är det också kommunen du frågar hos.

nu fattar jag hur det hänger ihop, tack för hjälpen!! :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 039
Senast: Hazel
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 507
Senast: Angel
·
Anläggning Äntligen har det blivit dags att flytta in på egen hästgård och köpet av gård är klart. Flyttlasset går ner till Skåne i vår. Nu är det...
Svar
12
· Visningar
1 336
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama