Tillstånd från jordbruksverket - hur lång tid?

MiniLi

Trådstartare
Igår skickade jag in tillståndet inför importen, det blev senare än jag hoppats på pga strul med chipnummer men nu är det iallafall iväg.
Jordbruksverket har ju en handläggningstid på 15 dagar, nu undrar jag om det alltid brukar ta 15 dagar eller om det ibland går fortare? Någon med erfarenhet?

Jag har ringt och frågat men får bara svaret "man ska alltid räkna med 15 dagar".

Kommer man sedan få hem ett intyg med posten som man behöver ha med sig vid införseln?

Jag vet inte om jag ska boka flyget redan nu eller vänta och hoppas att det blir klart tidigare..

Sv: Tillstånd från jordbruksverket - hur lång tid?

Jag har för mig att jag fick mitt inom en vecka, så mycket som 15 arbetsdagar tog det iaf inte.

Jag fick ett intyg med brev hem. Jag tog med mig ALLT när vi reste ner, jag ville inte stå vid gränsen med ett papper för lite :crazy:

Lycka till :)

För mig tog det 2 ½ vecka efter inskickandet av pappret. Var en hemsk väntan eftersom valpis var leveransklar långt ( 1 vecka) tidigare än vi kunde hämta honom.

Jag har för mig att jag fick mitt inom en vecka, så mycket som 15 arbetsdagar tog det iaf inte.

Jag fick ett intyg med brev hem. Jag tog med mig ALLT när vi reste ner, jag ville inte stå vid gränsen med ett papper för lite :crazy:

Lycka till :)

Då hoppas jag på att det går lika snabbt för oss!
Tack för ditt svar!

För mig tog det 2 ½ vecka efter inskickandet av pappret. Var en hemsk väntan eftersom valpis var leveransklar långt ( 1 vecka) tidigare än vi kunde hämta honom.

Oj det var långt! Det ska ju bara ta max 15 kalenderdagar..
Tack även för ditt svar!

Jag har ringt och försökt säkerställa att mitt fax verkligen kom fram men det är inte registrerat i deras databas ännu..
Försökte luska ut om de hade mycket att göra just nu men det visste inte hon i telefonen.

Jag skrev till på mitt faxade papper att jag ville ha en bekräftelse via mail när dom fick in det. Det tog nog bara ett par dagar från det att jag skickade det.

Det var en jobbig tid ;), jag satt varje dag och kikade på uppfödarens hemsida, längtade och trånade. Tänk då om inte alla papper skulle vara iordning eller att dom skulle säga nej.. huga... Det var lite meck med uppfödaren också, eftersom hon skulle skriva på att valpis inte varit i kontakt med vilda djur etc (med tanke på rabies). Hon fixade det galant, men jag var nervös ändå tills allt var klart.

Jag har importerat några hundar och det har tagit mella 10 och 14 dagar att få besked fr Jbv.

Är dokumentationen korrekt, uppfödarens intyg inskickat och orsaken till importen acceptabel så bör det ju inte vara några bekymmer!

/Swat

Hmm.. Jag har inte fyllt i orsak någonstans?
Det står inget om det bland alla pappren som finns att hitta på jordbruksverkets hemsida.

Tittade på de blanketter som finns på Jbv's hemsida och de har ändrats sedan min sista import.

Vid alla mina importer har det krävts att man lämnat ett giltigt skäl till varför man inte kan vänta tills hunden är rabiesvacc och blodprovet ok.

/Swat

Aha okej!

Fick tag på jordbruksverket förut och min ansökan är inne och komplett, så nu väntar vi bara :)

Jag ringde min handläggare och stressade på dom. Fick dom att faxa intyget. :-)
lycka till med tillskottet!

Jag fick också ange skäl till varför valpen skulle tas in tidigt. Har dom ändrat det nu? :-)

Ja det verkar som om det är ändrat. Jag har inte fyllt i någon anledning och de sa när jag ringde att min ansökan var komplett..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 888
Senast: Lhas
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 599
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 913
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 248
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna