Tillstånd för verksamhet

Lillsillen

Trådstartare
Någon som vet VAR o OM man kan kolla om "Tillstånd för hästverksamhet" finns. Samt VILKA som har det?

Gäller såväl hållande ca 12 hästar samt för rid- och försäljningsverksamhet...

Sv: Tillstånd för verksamhet

Någon som vet VAR o OM man kan kolla om "Tillstånd för hästverksamhet" finns. Samt VILKA som har det?

Gäller såväl hållande ca 12 hästar samt för rid- och försäljningsverksamhet...

Det är ju kommunen som utfärdar tillstånd så det skall ju vara offentlig handling. Ring din kommun och fråga helt enkelt.

Det var djurskyddsinspektören som kom ut och godkände mitt tillstånd, så jag skulle tro att inspektören i aktuell kommun kan svara.

ok, tack för svar.
kan man vara anonym?

Du behöver absolut inte uppge namn när du begär ut offentlig handling. Så kolla du upp den jag förmodar du anser är oseriös och om du inser att tillstånd ej finns ange dem. Ser du att tillstånd finns, tipsa kommunen om att inte allt verkar stå rätt till. Då kan kommunen dra tillbaka tillstånd för hästverksamhet efter inspektion. Fast kommunen ser mest till hästarnas väl och ve, inte till om de verkar luras. Det är polisen sak istället.

Hälsning Maja

men att begära ut en offentlig handling,...
kommer inte den per post då??
lite svårt att vara anonym ju..
eller får man svar per telefon?

Jag tror nog du kan få svar på telefon, men vill du ha "bevis" i pappersform måste man ju uppge adress.. eller, tja, man kanske kan hämta ut papperen på kommunen anonymt..
Enklast att ringa och fråga om man kan få vara anonym :idea:

ok, tack för svar.
kan man vara anonym?
Finns ingen anledning för dig att vara anonym, alla har rätt att hämta ut handlingar och man har ingen rätt som kommun att ifrågastätta vad man ska ha handlingarna till. Normalt noteras inte ens när man skickar ut kopior på tillstånd etc. Åtminstone inte hos oss.

ok, fortsätter med nästa fråga:

Vad innebär det att få tillstånd?
Blir det nån besiktning på anläggningen?
Särskilda krav?
Avgifter?

Ja, anläggningen ska ha rätt mått, ventilation ska vara bra, man ska ha lämplig kunskap, de tittar på djuren.. Allt by the book.
Kostade 1800 kr tror jag, tillstånd inkl besiktning. Kanske är det även någon återkommande kostnad.
Sedan sa i af inspektören till mig att han lär komma förbi då och då, men än har han inte gjort det vad jag vet..

men att begära ut en offentlig handling,...
kommer inte den per post då??
lite svårt att vara anonym ju..
eller får man svar per telefon?

Du får väl kliva in på kommunkontoret och begära att få i hand.

Hälsning Maja

kanonbra. tack så mkt!

Jag kontaktade djurskydd i min kommun som kom ut och kollade att stallet hade rätt mått, att hagar var ok och tillräckliga, att dynghögen var godkänd för antalet hästar m,m Sen fick man fylla i en del papper om vad man hade för erfarenheter, vilken veterinär o hovslagare man använder bl.a. Man måste ha utbildad hovslagare, vilket jag anser att man SKA ha:)

Dom måttade hela mitt stall o jag fick åtgärda ytterdörren som var 10 cm för låg, det var det enda som dom inte var nöjda med.

Har väldigt bra kontakt med dom på djurskydd så det var inga problem för mig att få tillståndet, dom ser ju till hästarnas väl. kostade 2 000 kr. Vet inte hur det är i andra kommuner, men borde väl vara samma ungefär.

Jag sökte tillståndet för att jag säljer nån häst då och då och fick tillstånd för att sälja 10 per år. Ska nog ansöka om att få sälja flera efter att vi byggt ut stallet i sommar.:d:d:d

Men om du nu vet om nån som inte sköter sina djur o det nu verkligen är så då är det nog svårt med tillstånd. Och det SKA det vara !

Bara att ringa o kolla, dom svarar på tel om tillstånd finns

Aj då, här går det absolut inte att få tag i utbildad hovslagare, undrar om det är bättre att helt enkelt låta bli att verka & sko hästarna öht istället:smirk::angel:

Aj då, här går det absolut inte att få tag i utbildad hovslagare, undrar om det är bättre att helt enkelt låta bli att verka & sko hästarna öht istället:smirk::angel:

Menar du allvar eller??? Finns det inte hovslagare??

Jag hade lite trubbel ett tag, fick åka 11 mil enkel till hovslagare. stoppade in 2 hästar åt gången o körde... Men nu har jag hittat en superduktig hovis. För att dom är utbildade betyder inte att alla är bra ändå:mad:

Men min nuvarande är :bow::bow::bow::bow:

Det finns utbildade hovslagare men trycket är så hårt att de inte tar på sig fler kunder.
Då är jag osäker på vad en inspektör skulle rekommendera i det här fallet, men jag tror inte de skulle rekommendera att skita i hästen hovvård:angel:

Det är inget krav på att använda utbildad hovslagare. Jag skor/verkar helt själv (och är "outbildad" dvs har inte gått någon godkänd hovslagarskola) och har även angivit så i vår ansökan, och det har inte varit några problem. Inspektörerna vill ha en massa information för att kunna göra en bra bedömning av hästhållningen och rutinerna för den.

Det viktiga är att du kan svara på hur hovvården sköts och vem som gör det.

Tack för svaret!Det är lite trist när folk kommer med felaktig fakta som kan ställa till det hela.
Det vore ju i nuläget konstigt om det skulle vara ett krav på utbildad hovslagare, då måste givetvis sjv som bestämmer reglerna, se till att det oxå finns hovslagare att tillgå.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 245
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 049
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt