Tillstånd för får?

tessiem

Trådstartare
Är på gång att köpa några helsingefår. Men har hört att man behöver tillstånd från jordbruksverket? Är väl halvt imbecill men finner det INGENSTANS.. Någon som vet???

Sv: Tillstånd för får?

Är på gång att köpa några helsingefår. Men har hört att man behöver tillstånd från jordbruksverket? Är väl halvt imbecill men finner det INGENSTANS.. Någon som vet???

Nej du behöver inget tillstånd från jordbruksverket men du måste ansöka om ett produktionsplatsnummer så du får böcker att fylla i vad du har för djur osv. Tänk på att fåren MÅSTE vara märkta med gula plastmärken eller PAT horten märken (metallmärken) när du köper in dem och att du MÅSTE märka de ev. lamm du får i framtiden. Produktionsplatsnummret hos jordbruksverket kostar runt 500:- om året men det är du tvungen att ha om du äger klövbärande djur.

Sedan om du bor inom stadsplanerat område ska du söka tillstånd hos kommunen att få ha dem. Men antar att du bor på landet...

Sen får man hemskickat varje vinter att man ska räkna fåren och lämna in uppgifter om antalet till jv.

Själv köpte jag olagligt, dvs utan märkning. Jag märkte dem med mitt gårdsnummer som jag skaffade och får inte lov att slakta eller avla på dem.. Men jag har dem som sällskap. :love:

Jag visste inte då att det var olagligt, men man lär sig. Jag ringde runt till olika myndigheter och fick hjälp för hur jag skulle "rätta till det", men det är ju enklare att köpa lagligt!

Vad bra att du satsar på en gammal lantras. Dom är trevliga och så stödjer du något bra. Se till att de har genbanksintyg.

Lycka till!

Sen får man hemskickat varje vinter att man ska räkna fåren och lämna in uppgifter om antalet till jv.

Själv köpte jag olagligt, dvs utan märkning. Jag märkte dem med mitt gårdsnummer som jag skaffade och får inte lov att slakta eller avla på dem.. Men jag har dem som sällskap. :love:

Jag visste inte då att det var olagligt, men man lär sig. Jag ringde runt till olika myndigheter och fick hjälp för hur jag skulle "rätta till det", men det är ju enklare att köpa lagligt!

Vad bra att du satsar på en gammal lantras. Dom är trevliga och så stödjer du något bra. Se till att de har genbanksintyg.

Lycka till!

Men de får jag köper är märkta så då behöver jag inte märka om dem med mitt eget produktionsnummer väl?

Tessiem:

Ja, det är bra att kolla upp så mycket som möjligt när det gäller alla djurslag man köper, men väl hemma är det inte så invecklat. Bara fixa ett gårdsnummer så rullar det på sen. Lycka till!

Blanketten för produktionsplatsnummer hittar du på jordbruksverkets hemsida, under djur och veterinär-uppgifter om produktionsplatser-anmälan djurhållning. Jag betalade 130 kr i årsavgift förra året, så mycket som 500 kr har jag aldrig betalt. Fåren skall vara märkta i båda öronen när du köper dem. Är de friförklarade från Maedi Visna (M3-status) är det extra bra, likaså att de inte har klövröta. Mycket information om detta och annat nyttigt finns på aveslföreningens hemsida.

Ja, jag betalade också bara 130 kr..

i de 500 räknade jag in vad boken kostar.. årsavgiften och administrativa avgiften sjv tar ut varje år du beställer märken... Har för mig det blir runt 500 då...

Det beror väl på om eller hur många märken du beställer..Dessutom betalar män väl märkena till de som tillverkar dom?

Knapplån: Hur ofta avmaskar ni andra era får?

Knapplån: Hur ofta avmaskar ni andra era får?

Vid behov. Det vill säga när träckprovsanalys en påvisar parasiter. Ett tips kan vara att gå med i fårhälsovården. Då ingår två träckprovsanalyser om året och om det visar sig vara parasiter så skriver fårhälsovårdens veterinärer ut recept över telefon baserat på analysresultatet. Man behöver alltså inte kalla ut veterinär.

Tack för tipset. Ska gå med där.

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
531
Senast: ameo
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
853
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
697
Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
1 323
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar