Tillskottsfoder på bete?

Daff

Trådstartare
Min sommar häst står på bete och nu har de gått på bara gräs i snart 3 veckor. Innan dess vet jag att han fick ca 0.5 kg kraftfoder men nu äter han bara gräs. Ägarna tyckte att han skulle klara sig bra så och han är ju fortfarande pigg och glad. Men, jag har sett att de gärna står och gräver i backen och det ser ut som att de kanske äter rötterna. Kan detta vara ett tecken på någon brist som de hittar i jorden? Hur gör ni andra?
De är väldigt blanka och fina annars...
 
Hej!

Du behöver nog inte bekymra dig om det är något så när bra bete, och är det vårbete är näringsinnehållet ofta flera gånger högre än behovet. Det enda som brukar vara lite lågt är Natrium och Koppar men det är lätt avhjälpt med slicksten i hagen. Selen kan också vara lite lågt men om du inte ska tävla eller träna hårt är det ingen fara.
Vi ger bara vitlök under vår/försommarbetet för fästingarnas skull :)

Rolle på Österlen
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 494
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp