Tillskott vid igångsättning?

gicageli

Trådstartare
Hej!

Min häst ska sättas igång efter en senskada då han nu konstaterats "frisk". :love:

Jag undrar om någon har tips och råd på fodertillskott nu när han ska sättas igång eller om det är helt onödigt? Pålle går i stor beteshage dagtid, inne nattetid och får fri tillgång på hö, han får även krafft, havre och betfor. Funderar på extra tillskott av E-vitamin för musklerna, är det en bra idé eller kastar man pengarna i sjön?

Sv: Tillskott vid igångsättning?

Så länge hästen inte har någon brist (påvisad eller misstänkt) så är det rätt onödigt med tillskott. En del tillskott går bara rakt igenom kroppen, andra lagras och kan i värsta fall ställa till det mer än hjälpa. Eftersom han dessutom betar på dagarna så kan du räkna med att han får i sig alla vitaminer han behöver.

Jag brukar bara se över foderstaten och räkna upp för att täcka ett eventuellt ökat behov när hästen sätts i arbete. Första tiden brukar inte ens det behövas eftersom man bara promenerar, skrittar osv.

Sv: Tillskott vid igångsättning?

Betet nu är mycket e vitaminrikt. När bladen faller av, dvs när det börjar bli övervuxet så minskar e vitamininnehållet kraftigt. Vitamin E tas upp i tunntarmen och vid överskott lagras det i framförallt fettvävnader och kan sedan användas vid behov, MEN det kan inte lagras i några stora mängder eller under speciellt lång tid. Dock ska man säga att, hästar som inte äter gräs, p.g.a. årstid eller att de inte går i hage med gräs och tränas hårt kan behöva extra vitamin E dagligen.

I ditt fall skulle jag nog skippat något tillskott då hästen går på bete och inte gör större prestationer.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 051
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en äldre islandsvalack (22 år) som på senare år har fått allt svårare att bygga och behålla muskler. Tidigare var han väldigt...
Svar
8
· Visningar
1 186
Senast: Boj
·
Ridning Hej, Jag har en pensionerad hopphäst som är 20 år gammal. Han har inte blivit riden på ett år lite drygt på grund av en senskada som...
Svar
11
· Visningar
2 848
Senast: gicageli
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 683
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama