Tillskott till "huvudet"

Sv: Tillskott till "huvudet"

Om hon kastar sig / håller på, bara då du rider, så skulle i alla fall jag gissa att hon har ont någonstans.
Hästar gör inte saker för att vara elaka, och det enda sätt de har att tala om för oss att något gått för långt, är den typ av rektion som du beskriver (och som jag också varit med om)
Provade att utesluta havre, gav magnesium, masserade, bytte bett, sadel mm mm, med viss effekt, så du kan ju prova detta, men jag skulle låta en equiterapeut titta igenom henne.
Det finns mycket som en veterinär inte kan se...
Hoppas det löser sig!

När jag skulle sätta igång min häst efter en låååång konvalecens (fullblod med ganska hett temperament) fick jag rådet av min veterinär att ge henne munkpeppar. Det ska tydligen ha en lugnande effekt.
Nu gav jag aldrig det eftersom jag lyckades hålla mig kvar ändå:D så tyvärr kan jag inte säga huruvida det fungerade eller inte.

Men seriöst. Varför måste det alltid vara så att hästarna har ont när de visar lite egenheter/olater? Om man letar tillräckligt länge hittar man säkert något fel på de flesta hästar. Prova till exempel att böja Zlatan Ibrahimovic inför fotbolls-vm - tror du att han skulle varit ren på alla leder? Han skulle förmodligen inte fått spela.

Och så denna tilltro till equiterapeuter istället för veterinärer. Veterinärer som åtminstone har ett halvt decenniums universitetsstudier bakom sig. :smirk:

Nog ska man vara noggrann med att lyssna av sin häst och vara uppmärksam på förändringar. Men det måste ju få finnas någon måtta.

Trådskaparen: Magnesium användes tidigare för att söva hästar berättade en gammal veterinär för mig. Sådana mängder ska väl du inte ge din häst, men om man ger enligt ordination på förpackningen så kan det faktiskt ge effekt. Min häst slutade bocka när jag började ge henne magnesium - innan slog hon gärna en brall ute i skogen..

fast magnesium funkar bara om det är så att det bervösa beteendet beror på Brist på magnesium. Magnesiumbrist ger nämlig såna symptom. Är det andra orsakar bakom oroligheten så hjälper inte magnesium, det tycker jag är viktig att få fram, du är ju inte den enda som rekommenderat det i den här tråden, så hugg bara din knapp ;) men man ska vara medveten om vad man ger och varför.

Till TS:
Det finns massor av lugnande medel att köpa i hästaffärer, mer eller mindre effektiva, dom flesta baserade på örter. Jag gjorde min egen special-blanding till mitt nervvrak, med bla kamomill och vändelrot. Han blev lite mer avslappnad.

Sen är det ju så att hästar har olika temperament, precis som människar, och du kan aldrig ändra det... Men byt till ett foder helt utan havre (jag ger Eggersman till mina), det är liksom första bud. :)

Tack för svaren :bow:

Ja det är verkligen olika bud här... Men det är jättebra att läsa igenom. Då är det lixom att läsa allt, sen rensa och se vad man själv tycker känns bäst både för mig och hästen :idea:

Hoppas inte jag förstör tråden men min häst är också väldigt tittig & rädd/fjantig i skogen.. Jag vet inte var det beror på. Hon behöver också mer muskler & så. Kan man ge lite extra magnesium då eller? Kanske E-vitamin som någon skrev att dem fick lättare muskler..?

Hej.

Nu har jag inte läst alla svar så noga, så det finns ju en risk att det står likadant i något annat svar...

Hur som helst, krafft groov är inte så energirikt, och kan vara ett alternativ om man vill fortsätta att ge kraftfoder. Jag köpte krafft ponny till barnens shettis, och läste på säcken att det passar bra till små ponnyer (naturligtvis :smirk: ), men även hästar som kräver kraftfoder med lågt energiinnehåll.

magnesium är jättebra för det! har själv en ponny som blir helt crazy i skallen!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
483
Senast: Sirap
·
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
396
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka