Tillskott som hjälper till att läka senor mm?

Sv: Tillskott som hjälper till att läka senor mm?

Förstår jag det hela rätt att ett tillskott med koppar och ev. zink kan hjälpa till med läkningen på en senskadad häst?

Jag rättar mig själv eftersom ingen annan gjort det :p
Ett överskott på sink kan hämma kopparupptaget, så att ge både koppar och zink är alltså rätt dumt.

jag var in på klinik och hittade en lösbenbit i kotleden som vi inte kan göra något åt utan bara behandla och hoppas att han klarar sig bara leden smörjer sig ordentligt och då fick jag en flaska som är snoordyr men som räcker länge!
den hjälper leder å sånt!

den heter Conquer liquid 2000 pro!

de va tydligen något som kommit från USA och är godkänt i sverige och bla bla bla1´! de va tydligen också de enda medlet som hade en sån hög koncentration av det "bra ämnet" som ska vara så bra för lederna!
typ nå sånt! bara hoppas de hjälper min häst!:/

jag var in på klinik och hittade en lösbenbit i kotleden som vi inte kan göra något åt utan bara behandla och hoppas att han klarar sig bara leden smörjer sig ordentligt och då fick jag en flaska som är snoordyr men som räcker länge!
den hjälper leder å sånt!

den heter Conquer liquid 2000 pro!

de va tydligen något som kommit från USA och är godkänt i sverige och bla bla bla1´! de va tydligen också de enda medlet som hade en sån hög koncentration av det "bra ämnet" som ska vara så bra för lederna!
typ nå sånt! bara hoppas de hjälper min häst!:/

de hetter inte alls 2000 utan 200!:P

Jag rättar mig själv eftersom ingen annan gjort det :p
Ett överskott på sink kan hämma kopparupptaget, så att ge både koppar och zink är alltså rätt dumt.

Men om du har ett underskott på zink (eller zink och koppar) så måste man ju ge både och. Du tänkte om man bara har underskott på koppar eller?

Jag tänkte som generellt tillskott för senor eftersom det tipset kom här i tråden. Om man vet att man har underskott på zink så måste man givetvis ge det också. Jag har varken senskadad häst eller några anaalyser på att mina hästar har brist på mikromineraler, men alltid intressant att läsa "nya" tips ändå ;)

Jag har lärt mig en gång i tiden att mineraler etc, som tar ut varandra inte ska tillföras tillsammans, därav min fundering på koppar och zink. Lite som att järn alltid ska tas tillsammans med C-vitamin eftersom vitaminet underlättar upptaget av järn... fast tvärtom för Cu/Zn då.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 939
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar