Tillskott som hjälper till att läka senor mm?

lomuxx

Trådstartare
Jag har sökt runt lite men inte hittat någon tråd som jag tycker passar bra. Rätta mig om jag har fel :)

Jag har ett fullblod på 19 år som för ett par dagar sedan fick en stor droppformad svullnad på yttre senan bak. Enligt verterinären fanns det inte någon större skada på senan eftersom inget syndes på ultraljud men han var tydligt halt. Det kan ju vara en senskada ändå så vi ska kolla om en vecka igen, tills dess VILA.

Nu till min fråga, vad finns det för tillskott som har positiv inverkan på senor, leder och brosk? Han är ju ändå så pass gammal att det kan vara bra att hjälpa honom på traven i fall det fattas något. Innan skadan var han helt igång och dressyrtränas på LA- nosar på MSV nivå... Så han är ingen "avställd pensionär" så behovet kanske finns för att kunna hålla igång? Han står på en foderstat som är noga uträknad med analyser på allt. Enligt den fattas inget, men det tas ju ingen hänsyn till dessa tillskott i en uträkning...

Så tacksam för svar!!!

Sv: Tillskott som hjälper till att läka senor mm?

Det kanske kan vara värt att titta på glukosamin-preparat? Många använder det för leder, men det har fler funktioner också. En producent skriver så här:
---
Glukosamin är viktigt vid sen- och ligamentbildning. Vetenskapliga studier på människor har visat att glukosamin har en fördelaktig inverkan på leder och ledfunktioner. Rekommenderas som dagligt tillskott och ökar produktionen av ledbrosk- och ledvätskeämnen vilket leder till bättre "smörjning" av lederna.
--

Har hört talas om ett försök i Danmark, där det visade sig att C-vitamintillskott hade positiv inverkan på läkningen av senskador, försöket gjordes just på fullblod.

Tillskott vet jag inget om men ett omslag med vallörtsblad gör susen :banana:

Ja, glukosamin kanske skulle vara värt att prova. Har en del bekanta som gett det, vissa nöjda andra inte. Men så är det väl alltid. Någon som vet nått om gurkmeja, nyponpulver eller annat alternativt? :)

Kolla hemsidan eva.vet.se

Allt framtaget av veterinärer..

Nu till min fråga, vad finns det för tillskott som har positiv inverkan på senor, leder och brosk? Han är ju ändå så pass gammal att det kan vara bra att hjälpa honom på traven i fall det fattas något.

Det som ger senor och ligament dess styrka är kollagen. Kollagen är ett protein, dvs. det är uppbyggt av aminosyror. De vanligast förekommande aminosyrorna i kollagen är glycin och prolin som båda är icke essentiella, dvs. hästen kan tillverka dessa själv vid behov. Den vanligaste essentiella aminosyran i kollagen är lysin. Att ge ett lysintillskott är därför inte fel. Speciellt äldre hästar brukar må bra av lite extra lysin.

Lysin finns i kollagen både som ren lysin men även i en speciell form som kallas för hydroxlysin. Hydroxlysin bildas från lysin i en kemisk reaktion som kräver C-vitamin.
Normalt sett är det dock ingen brist på C-vitaminer i hästens foderstat. Jag har dock inte läst det danska försöket som “Natasja” hänvisar till.

Bland mineralerna så är koppar det viktigaste mineralet. Koppar behövs för att bilda det enzym (lysyl oxidase) som använder lysinet i kollagen för att bilda starka förbindningar mellan olika fibrer som ger senor och ligament dess styrka och elasticitet.

Eftersom det råder stor brist på koppar i våra grovfoder så måste man alltid ge extra koppar (och zink) i foderstaten.

Du skriver att “Han står på en foderstat som är noga uträknad med analyser på allt”. Omfattar din grovfoderanalys även mikromineraler, dvs. järn, mangan, zink och koppar? Det räcker inte med att ge hästen minimibehovet av zink och koppar eftersom de konkurrerande mineralerna järn och mangan brukar finnas i stora överskott i grovfoder. Kvoterna mellan dessa mineraler är precis lika viktiga som kvoterna mellan kalcium, fosfor och magnesium. Har du stora överskott av järn och mangan i foderstaten räcker det inte med att ge minimibehovet av koppar. Du måste ofta ge betydligt mer, 2 till 3 ggr minibehovet ibland t.o.m. ännu mer!

Tack spaderÄss! Mycket bra förklarat. Nej, det finns ingen analys på mer än ca/P... Han får tillskott av selen och b-vitamin (får bakgäst) så kanske han har en brist. I vattnet är det antagligen mycket järn för det luktar så. Kan det påverka upptaget?

Hur tillför man lysin? Vet att det finns i havre i relativt stor mängd men han kan inte äta havre... Har provat flera gånger men det kommer dels ut i skiten samt att han blir stissig och inte alls kul att sitta på... ;)

Hur stor mängd av mikromineralerna bör man tillsätta för att vara på den säkra sidan om det inte finns möjlighet att göra en utförligare analys? Står i ett kollektivstall som köper hösilage av närliggande granne...

V.S.L innehåller lysin, Chevaline (verkade dyrt..) och Vimital E-plus, finns garanterat fler, dessa i kombination med selen/e-vitamin som ju ofta ändå behövs. Sen är det ju lysin i proteinfoder och havre.
Vet tyvärr inte själv hur mycket som brukar behövas så det känns svårt att jämföra, måste dessutom vara omöjligt att veta hur mycket det redan finns i höet?

Tack för tipsen, ska kolla upp dessa. :) Tyvärr är det omöjligt att ta reda på. Finns det nått "normalvärde" eller "riktvärde" beroende på vart i landet man bor? Vet inte hur det brukar vara i södra norrland, efter kusten? Ett litet överskott kanske inte är farligt. Kanske det är bättre att vara på den säkra sidan...

Om det är någon som har fler bra idéer om lysin m.m. mottages de gärna! Om det är till nån hjälp ser analysen på grovfodret ut såhär:

Ts: 78
Rp:73
Smrp: 44
MJ: 7,4

Ca: 2,6g
P: 2,1g
Mg: 1,4g
K: 21g

Han har näst intill fri tillgång ute på hösilage och jag gissar att han får i sig runt 12-13 kg per dag... Utöver detta får han 1 kg hackad lusern, biopromin (normaldos), selevitan (en gång i veckan), 3 dl torr betfor, 1 pkt bakjäst...

Han får tillskott av selen och b-vitamin (får bakgäst) så kanske han har en brist.

Koppar är det mineral som det är störst brist på i ett grovfoder. Jag kan garantera att ditt grovfoder innehåller för lite koppar.

I vattnet är det antagligen mycket järn för det luktar så. Kan det påverka upptaget?

Javisst kan det det. Det är t.o.m. så att biotillgängligheten av mineraler i vatten är betydligt högre än mineraler i foder, dvs. hästen tar lättare upp järn i vatten än järn i ett foder. Du behöver både göra en analys av mikromineralerna i ditt grovfoder och en vattenanalys om du ska ha någon chans att balansera foderstaten. Det bästa sättet att stärka hästens immunförsvar och bidra till en bra och snabb läkningsprocess är en näringsriktig och balanserad foderstat.

Hur tillför man lysin?

Man ger L-lysin som är ren lysin som tillskott.

Hur stor mängd av mikromineralerna bör man tillsätta för att vara på den säkra sidan om det inte finns möjlighet att göra en utförligare analys? Står i ett kollektivstall som köper hösilage av närliggande granne...

Detta är en s.k. “Million Dollar Question”, dvs. det är omöjligt att svara på utan analys av ditt grovfoder och vatten. Innehåller vattnet höga halter av järn är det mycket illa. Det kan ha mycket värre konsekvenser för din häst än en långsam läkning av en skadad sena.

Jag tror vi har diskuterat problemet med höga järnhalter i foderstaten i någon annan tråd. Jag vet dock inte hur man söker efter gamla trådar. Kanske är det någon annan som vet?

Jag tänkte mer att det såg väldigt lite ut i kosttillskotten, särskilt om man ser till kostnaden. :crazy:
Absolut ingen expert på det själv men jag hittade en sida med rekommendation för unghästar. Tänkte att jag räknar ganska lågt utifrån det till en gamling och hamnade på 25-30g/dag. Jämfört med det känns ju ca 1,5g/dag futtigt för pengarna, skulle hellre råka övergöda med lite mer proteinfoder isåfall... Hoppas jag har fel!

När jag räknar på kopparhalten och tar ett riktvärde som jag hittat i Plancks bok ligger han 30 mg under behovet på koppar... Antagligen är det möjligt att det är mer än så. :crazy: Visst finns det rent tillskott att köpa? Har för mig att jag sett det...

Angående vattnet ska jag kolla om det är kommunalt eller egen brunn för att få reda på om det är för höga halter. Som sagt tror jag det då det luktar och lämnar orange beläggning i handfaten.

Hittade inget svar i tråden som länkades angående om det är möjligt att minska detta järnöverskott. Vet att många som bor i kommuner där det är mycket klor i vattnet ställer en kanna i kylen ett par timmar för att järnet ska "avdunsta". Nån som vet hur det fungerar?

Menar såklart att KLORET dunstar, inget annat. Är det samma sak med järn var fråga... :P

När jag räknar på kopparhalten och tar ett riktvärde som jag hittat i Plancks bok ligger han 30 mg under behovet på koppar... Antagligen är det möjligt att det är mer än så. :crazy: Visst finns det rent tillskott att köpa? Har för mig att jag sett det...

Angående vattnet ska jag kolla om det är kommunalt eller egen brunn för att få reda på om det är för höga halter. Som sagt tror jag det då det luktar och lämnar orange beläggning i handfaten.

Hittade inget svar i tråden som länkades angående om det är möjligt att minska detta järnöverskott. Vet att många som bor i kommuner där det är mycket klor i vattnet ställer en kanna i kylen ett par timmar för att järnet ska "avdunsta". Nån som vet hur det fungerar?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1135027

I den här tråden diskuteras mikromineraler. Ganska snabbt inser man att de riktvärden som finns är väldigt osäkra.

Ja, det är osäkert men genomgående är ju att det är på tok för mycket järn i grovfoder öht... Alltså måste det till koppar och zink oavsätt analys eller ej eftersom jag har på känn att vattnet inte är ok.

Inget svar på din fråga som sådan men jag har mycket god erfarenhet av shock wave-terapi av en senskada på en äldre häst. Senan läkte ihop snabbare än vad den behandlande veterinären hade förväntat sig och hästen är helt återställd.

Förstår jag det hela rätt att ett tillskott med koppar och ev. zink kan hjälpa till med läkningen på en senskadad häst?

Andra veterinärbesöket visade hel och fin sena! Alltså måste det har varit ett yttre trauma mot benet som orsakat svullnaden. Men finns det nån som avnänder sig av tillskott för leder och senors skull? I så fall vad? :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 939
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar