Tillsätta spårämnen eller inte?

pinky

Trådstartare
Jag sitter och klurar på Elviras foderstat, och det går ganska bra tack vare att höanalysen inte ser så illa ut som jag räknat med.:D

Jag har dock kört fast lite på spårämnena..

Det jag funderar på är om jag ska klämma in ett mineralfoder eller om jag bara ska tillsätta Fosforbalans? Ska jag i så fall kanske *suck* lägga pengar på något tillskott typ Chevinal Plus? Köpa Miner Vit istället, fast även det ger ett Ca-överskott med en Ca/P-kvot på 2,5?

Hon kommer nämligen att få 1-1,5 kg (har inte bestämt mig ännu) lusern, och höet är som vanligt lite i underkant vad gäller P-innehållet. Det gör att Ca räcker till gott och väl, men P saknas.
För att passa resten av hästarna -som inte äter lusern- så ingår MinerGrön i hyran, men använder jag det så överdoserar jag Ca ganska rejält...:(

Läser man om spårämnen och sådant så verkar det som att grovfoder normalt sett täcker behovet av spårämnen, och är det så så är det ju inget att fundera på. MEN, vårt grovfoder ligger liiite lågt på alla makromineraler (men främst P), så då kanske det finns anledning att misstänka att även spårämnena saknas. Eller?

Tankar, någon, jag börjar bli förvirrad...:angel:

Sv: Tillsätta spårämnen eller inte?

Välkommen till den underbara världen av underskott på fosfor. :crazy: Har många gånger funderat som du ang spårämnena men där tänker jag faktiskt att det borde finnas tillräckligt i grovfodret. Känns som en större risk att medvetet överutfodra med Ca, åtminstone i de mängder det skulle bli för mig. (Får tom kommentar "onödigt mycket Ca" till mitt sto i 3:e digivningsmånaden... :angel: )

Alternativet skulle väl iofs kunna vara att hitta ett lucernbaserat annat foder där spårämnen är tillsatta. Vad ligger Hippos Grow Alfa på tex. (Sökte på deras hemsida men den var under ombyggnad)
Hur skulle Miner Vit passa in? Fortfarande mer Ca men det mineralfoder på marknaden med lägst Ca/P-kvot.

Själv kör jag på fosforbalans, enbart.

Välkommen till den underbara världen av underskott på fosfor.
Tack, vi har nog bott i samma värld i flera år, och även Alexandra_W brukar oja sig vill jag minnas...:angel:

Har många gånger funderat som du ang spårämnena men där tänker jag faktiskt att det borde finnas tillräckligt i grovfodret. Känns som en större risk att medvetet överutfodra med Ca, åtminstone i de mängder det skulle bli för mig. (Får tom kommentar "onödigt mycket Ca" till mitt sto i 3:e digivningsmånaden... )
Jo, det brukar ju inte kännas som något problem, men i år har jag nästan ett överskott bara genom grovfodret, och att då tillsätta ännu mer genom ett mineralfoder känns lite vanskligt. Eller är det inte det? Vi pratar om typ 95% överskott...

Alternativet skulle väl iofs kunna vara att hitta ett lucernbaserat annat foder där spårämnen är tillsatta. Vad ligger Hippos Grow Alfa på tex. (Sökte på deras hemsida men den var under ombyggnad)

Tyvärr är jag beroende av att ge lusernet i just hackelseform, eftersom jag för att hålla nere MJ-delen planerar att bara ge ca 5 kg hö och resten halm och lusern.

Hur skulle Miner Vit passa in? Fortfarande mer Ca men det mineralfoder på marknaden med lägst Ca/P-kvot.
Jo, jag får ju ett Ca-överskott av det också, men betydligt mindre än av MinerGrön, såklart. Dessutom känns det så jäkla drygt och onödigt dyrt att köpa in eget foder när det faktiskt ingår -i den redan ganska höga- hyran...:crazy:

Man kanske skulle ta och räkna ut vilket som ger mest P för pengarna av MinerVit och FB? Miner Vit blir nog kanske billigare, och om jag då får lite spårämnen på köpet är det kanske värt ett Ca-överskott?:idea: Tänker jag dumt då?;)

Ja, Alex har samma problem. :crazy:

Jadu, vet inte vad en hink Miner Vit går på. Brukar det vara 10kg i dom eller? Så får du ge 100gram/ dag för att få 6.5g P. Fosforbalansen ger du 10 gr och får då 5 gr fosfor *tänker, jo, jag tror det var så* Ett mått gav 2.5 gram. Så 1kg hink räcker ju 3 mån ungefär vid den doseringen och kostar 139kr för mig. Dvs ska du ge Miner Vit ska den hinken kosta lika mycket då den innehåller 10 ggr så mycket och du behöver ge 10 ggr så mycket för samma mängd P. Tror faktiskt att Miner Vit går på betydligt mer än så.
Tror det var det som avgjorde förra året, jag behövde ännu mer P egentligen och så mycket Miner Vit skulle inte vara lämpligt att ge.

Själv går jag i Lysin-tillskottstankar till min fölis. Men de tillskott som finns där är ju helt löjliga och kostar MASSOR. :mad:

Får jag vara så ful att fråga efter analys och vilka värden du vill ha? *räknefanatiker* :D

Glömmer lätt trådar som är startade "mitt i natten"...:o:o

Nu har jag ringt och kollat priserna, och Fosforbalansen kostar 159:-/2 kg, MinerVit kostar 219:-/8 kg eller 339:-/20 kg.

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar när jag räknar men jag får fram följande priser per kg P:

Fosforbalans i 2 kg hink: 79,50 kr/kg foder; 19,88 kr/kg P.
MinerVit i 8 kg hink: 27,38 kr/kg foder; 1,78 kr/kg P.
MinerVit i 20 kg säck: 16,95 kr/kg foder; 1,10 kr/kg P.

Det är ju en fruktansvärd skillnad att köpa det färdiga mineralfodret isf, men det kan vara jag som har snurrat till uträkningen något fruktansvärt också...:angel:

Höets värden är, per kg foder:
84% TS
7,4 MJ
38 g Smbrp
2,6 g Ca
1,5 g P

Har gjort en "idefoderstat" på ca 5 kg hö, 1,5 kg halm och 1,5 kg lusernhack, där jag kan laborera lite med halmen och lusernet efter hur hon tar sig.

Det där låter INTE riktigt, men jag vet inte. Ska räkna lite på det själv. Återkommer! :)

Jag fick det till att med fosforbalansen blir det 32 öre per gram och med miner vit 8 kg blev det 42 öre per gram och 26 öre med 20kg-säck. Du gjorde nog en liten tankevurpa. ;)

Det skulle ju räcka med 50gr miner vit med tanke på P-behovet och då får du ju inte jättemycket mer Ca så det borde ändå vara ok även om det blir väldigt mycket Ca.

Nu kommer ju det mesta iofs från grovfoder så det kan nog vara ok. Det är för tuggbehovet du vill ha hacken antar jag, eller? (Kraffts?) Annars finns ju andra lusernsorter med högre proteininnehåll så du kan ge lite mindre och därmed minska Ca.

Jag fick det till att med fosforbalansen blir det 32 öre per gram och med miner vit 8 kg blev det 42 öre per gram och 26 öre med 20kg-säck. Du gjorde nog en liten tankevurpa.

LITEN tankevurpa???:eek:
Tack för att du upplyser mig!:rofl:

Det skulle ju räcka med 50gr miner vit med tanke på P-behovet och då får du ju inte jättemycket mer Ca så det borde ändå vara ok även om det blir väldigt mycket Ca.
Nu har jag inte de färdiga uträkningarna framför mig, men jag har för mig att det skulle räcka med en mindre mängd MinerVit, ja.
En uträkning (lite enklare denna gång...:D) säger mig att jag kommer att göra av med ca 14 kg MinerVit under vintern, och då blir ju det det billigaste alternativet, eftersom jag då kan köpa en 20 kg säck.

Nu kommer ju det mesta iofs från grovfoder så det kan nog vara ok. Det är för tuggbehovet du vill ha hacken antar jag, eller? (Kraffts?) Annars finns ju andra lusernsorter med högre proteininnehåll så du kan ge lite mindre och därmed minska Ca.
Jo, jag känner mig "tvingad" att ge hack, för det är ett varmblod på drygt 500 kg som ska fodras, och jag vill inte ge henne mindre "riktigt" grovfoder än så.:crazy:
Vet inte heller om jag får tag i något annat än Kraffts här i krokarna.

Är det första vintern du fodrar henne? Tror nog att du har full koll men spontant tycker jag du verkar ligga lite i underkant i värdena. *försöker hitta ett sätt för dig att ge tillräcklgit med grovfoder men komma ifrån det Ca-rika lusernet*

PMar så inte tråden försvinner.

Skriver här också så att det blri lite sammanhang för andra som läser.:D

Hästen är 3 år, varmblod och väger lite drygt 500 kg. Hon fick fång i början av sommaren och har varit konvalescent sedan dess, och kommer att så vara även framåt vintern. Kanske ännu längre...

Jag har haft henne en vinter, och hade då en foderstat på strax under 65 MJ vilken gjorde henne smällfet. Eller, hon gick inte ner i vikt av den åtminstone...:cool:.
Räknade iskallt med att kunna motionera henne såpass att hon skulle gå ner i vikt, men det funkade inte riktigt. Tror att hennes övervikt spelade med i insjuknandet.

Därför vill jag i år ha en riktigt energisnål foderstat, och kan med hjälp av halm och lusern komma ner i ca 56-57 MJ utan att äventyra proteingivan.

Hon verkar även vara otroligt känslig i magen, så jag försöker att så långt som möjligt hålla mig till fodermedel som jag vet att hon inte blir dålig av, t.ex. lusern. Annars hade jag kanske gett typ hälften hö, hälften halm och så soja eller Krafft Protein till det, men jag vågar helt enkelt inte ta en vinter till med dålig mage och annat strul. Vågar inte ens ge henne morötter...:eek:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har precis börjat plugga på och lära mig räkna på mineraler, har börjat med makromineraler. Jag vet att vi inte ska diskutera...
Svar
3
· Visningar
985
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Hjälp. Vilka mineralfoder har högst värden på...allt typ? Alltså helst både Ca och P framförallt. Ca är ju enklast att tillföra...
Svar
2
· Visningar
883
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka