Tillridning

Z

ZÄTA

Vad är tillridning för er?

När skickar ni iväg eran häst på tillridning och vad eller vilka "promblem skall det då vara i ridningen för att ni ska låta någon annan fixa till det?

Vad är ni villiga att betala per månad för att skicka iväg eran häst på tillridning?

Vad/vilka krav ställer du på stället/personen som skall ta hand om/rida din häst under tillridningen?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Tillridning

För mig är tillridning och utbildning lite olika saker. Tillridning för mig är när hästen/poonyn behöver ridas till (haha) för att den håller på med någon olat (att den inte lyssnar på ryttare, sticker, allmänt olydig). Av en ryttare som rider till kräver jag att den är duktig med att få en god grundridning på hästarna, få hästarna uppmärksamma och lyhörda för ryttarens hjälper och ska kunna motivera hästen till att arbeta.

Utbildning däremot är för mig när man tar hästen från en utbildningspunkt till en högre. Alltså upp i klasserna. Av en utbildare kräver jag att den har referenser från att ha utbildat tidigare hästar, den ska kunna hjälpa hästen och motivera den när svårighetsgraden ökas.

Om jag skulle skicka iväg min häst skulle jag kräva att det finns bra hagar som hon hade varit ute i dagligen, att det inte bara är arbete utan att hästen hade ridits ut en el två dagar/vecka (ev av en hästskötare), bra stallar och skötsel samt vettigt säkerhetstänkande öht. Jag tycker att det är rimligt att det kostar mellan 5-8.000:-/mån beroende på vem det är och vilka meriter denne har som man skickar hästen till.

JAG håller med Fiorano.

Rida till är sånt som "vem som helst" kan göra. inte helt sällan typ jag. har inga direkta meriter. tävlat lite msv b med olika hästar. inga direkta resultat att skryta med... osv.
men jag brukar få djuren att behärska sig och springa fint, det duger.

Utbilda är en annan sak. då ska man ha meriter.
och en proffesioenell verksamhet.
hästen ska ha det minst lika bra som hemma. och allt skall tas hand om, skor vacc osv osv. man ska inte behöva göra annat än att ta emot samtal om hur väl hästen sköter sig.
priset brukar ligga på 6-8000 kr hos flera av de "kända".

när hästen rids till så kanske man fokuserar på formen/orken/att den ska sluta busa osv.
här är inte kravet på resultat lika avgörande, och betalningen är minimal. kanske tjänster och gentjänster?

när hästen utbildas är det däremot så att m an köper ett avtalat reslutat. här ska hästen visas på tex 3år. här ska hästen lära sig serier. osv.

Lite tankar från mig..

Jag har en häst på tillridning nu. Anledningen till det är att hästen visade sig vara lite tuffare än jag trodde - har ägt henne ett par mån - och reser sig när det blir lite jobbigt. Är det något jag inte klarar av är det stegrande hästar så jag valde att lämna henne till ngn som kan reda ut problemen.

Har lämnat henne till ngn vi känner sedan innan och tycker är vettiga med hantering o som jag litar på. Har varit o kollat på utvecklingen och även ridit själv ett par gånger, och jag är jättenöjd så långt. Hon kan forfarande protestera lite, men är starkare och mer framåt än innan och det var ungefär det jag hoppades på.
Betalar 4500+moms i månaden och det är de klart värt!

Hej,

Jag funderar på att skicka min häst på utbildning, mest för att mitt jobb kommer att kräva att jag är borta i långa perioder, tänkte då passa på att Rembo får åka på träningsläger både för att utbildas, men även för att hållas igång medan jag är borta. Det jag letar efter är en erkänt duktig ryttare med mjuka hjälper. Bra välventilerat stall, bra foder och bra hagar. Tycker ärligt talat att det är svårt att veta vilka utbildare man kan lita på då man ständigt hör hemska historier. Därför är meriter och referenser viktigast av allt. Personen jag funderar på att skicka min älskade kille till tar 8000 i månaden, klart det känns mycket, men är personen duktig tycker jag det är värt det alla gånger!

Har ytterligare frågor som jag hoppas få svar på :):

Hur länge kan ni tänkas ha eran häst på tillridning/utbildning? Självklart beror det väl på VAD som är "problemet" eller till vilken nivå hästen skall utbildas/vilka rörelser hästen skall lära sig.

Och hur långt ifrån er får stället ligga, har ni "max mil"?

Vad vill ni ska ingå i priset? Tex. box nattetid och hage varje dag (kompisar och hur många är max för er då?) min häst MÅSTE ha kompis, han kan inte vara ute själv, motion 6 dagar i veckan och skötsel varje dag, är enligt mig självklart, men hur är det för er, önskemål och krav?!

Olater skulle jag inte skicka på tillridning för. De skulle ju ändå bara komma tillbaka när hästen var hos mig igen. För det är JAG som i så fall måste lära mig att hantera dem.

Tillridning är väl utmärkt om jag vill att hästen skall utbildas bortanför min egen förmåga. Så att när det kommer tillbaka kan "lära" mig. Om hästen kan så kanske jag kan lära mig med. Fast hittills har jag och hästen lärt tillsammans.

Jag funderar på att skicka till tillridning då jag har dåligt med tid och vill visa en på treårs. Men får se, jag kanske tar mig tiden så att jag lär mig något. Bättre är ju att ta till unghästkurs själv och lära mig själv med på momangen. Men hinner jag?

Ja, som du ser så associerar jag tillridning med utbildning. Den andra formen folk pratar om tror jag man själv måste ta sig igenom om det skall ge långvariga resultat.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle aldrig skicka iväg min häst till vem som helst. Jag skulle skicka hästen till någon med ett känt namn, någon som jag vet vem det är och som jag vet är duktig och som jag vet har ridit till/utbildat andra hästar och att hästägarna varit nöjda. Har hästen ex en olat så räcker det inte med att skicka hästen på träning.. då kommer olaten oftast tillbaka när dem kommer hem och jag sätter mig på hästen igen. Då skulle jag heldre ta hjälp utav en tränare och bli av med problemet tillsammans med hästen. Men om hästen ska utbildas och jag själv inte har kunskapen så skulle jag skicka iväg den. (:
Kraven jag har på själva stället är att min häst får mat och så mycket som han behöver, inte mer eller mindre, och att han får gå tillsammans med andra hästar och vara ute så mycket så möjligt, gärna dygnet runt.. och fri tillgång på vatten & salt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA