Tillrättavisa andras hundar...

Sv: Tillrättavisa andras hundar...

Jag har en kompis med en tollartik, vi umgås regelbundet. Min hane blir helt överlycklig när min kompis kommer, över henne, däremot är hennes hund ganska ointressant.

Det där låter lite som med en av våra vänner. Mina damer blir jätteglada när vi ses, men bryr sig inte supermycket om hunden (eftersom de ändå inte leker ihop).

DÄREMOT har de riktiga vänner, som de blir totalt överlyckliga av att träffa. Då struntar de fullständigt i allt annat förutom just den hunden. De leker massor ihop och trivs allmänt utmärkt tillsammans. Jag är övertygad om att det betyder en hel del för mina damer att få springa med sådana hundar. Men, då kan tilläggas att jag har hundar som ju har ett behov av att faktiskt få springa. Har man en hund som inte har det behovet på samma sätt kan jag absolut tänka mig att det är högre värderat att få göra något tillsammans med en rolig människa.

Det är jag helt övertygad om och skrev heller inget annat. Skrev dock att det kanske inte är lika stort som Jag tror :)

Jag tror absolut att de flesta hundar har ett behov av att träffa och umgås med andra hundar. Men inte med vilken hund som helst.

Kan bara hålla med dig:)

Jag säger åt andra hundar och vet att jag får, men där handlar det inte om "dumma" hundar eller dumma ägare - utan helt enkelt om lite ovarsamma stolliga unghundar som ofta blir lite väl tills sig när dom kommer tillsammans i flock. När dom ibland försöker få med min hund får jag emellanåt säga ifrån då hon inte uppskatta deras tacklingar och inte alltid klarar säga ifrån själv (hon är liten och dom är stora och drumliga unghanar). Självklart hjälper jag min hund i dessa lägen genom att säga ifrån - alternativt någon annan säger ifrån beroende på vart i "ledet" vi går (vi samlas ofta ett gäng och går långpromenad på söndagar).

Umgås med folk som har riktigt jobbiga hundar gör jag inte om dessa hundar är lösa - det utsätter jag inte mina hundar för. Jag har haft tillräckligt många sönderbitna hundar för att vilja riskera det.

Jag håller inte med. Min tik (nu utflyttad) och min hane hade ett mycket speciellt förhållande. Nu när hon varit i andra hemmet i några veckor så hälsar hon knappt på mig, men min hanhund blir fullständigt överöst med ömhetsbetygelser och de leker som tokar när de träffas.

Han leker inte så med så många hundar, och hon gör det absolut aldrig med någon annan. Vad är det om inte vänskap?

Jag tror Blandrastik menade att hundar har inte ett behov av att träffa en massa nya vänner och/eller ha en massa roliga vänner att umgås med.
De är ju flockdjur, och jag tror att om de bildar "flock" med någon, så kommer de typ alltid vara glada att träffa just den hunden. Och de har ju mycket ut av att få umgås och leka med flockmedlemmar.

Men att träffa "nya vänner" i vuxen ålder är liksom inte speciellt intressant. Särskilt då inte om de inte lirar väl ihop, som i TS fall.

Så tolkade jag det också. Har bestämt mig för att sluta gå promenader med den hunden nu, iaf när den är lös.

När det är kompisars hundar, och man vill att det ska fungera att umgås, så brukar jag ge det ett par försök. Skapa bra förutsättningar genom att ta koppelpromenad tillsammans och sen släppa på en neutral plats. Fungerar det inte sära på hundarna. Nu vet jag inte vad den här hunden gör, om du är sjåpig eller om den andra hunden är onormalt på, men om inte ägaren sätter gränser skulle jag göra det när jag ser att min hund blir stressad.

Men enda sättet att få en förändring till stånd är ju att prata om saken. Inte utifrån att den andra hunden är ouppfostrad utan utifrån ett lösningsperspektiv: "vad roligt det vore om det fungerade bättre med hundarna, vad ska vi hitta på. Är det OK för dig att jag säger ifrån till din hund? "

När främmande hundar kommer fram till oss oombedda kör jag bort dem så hårdhänt som det behövs. Sist det hände fick jag en utskällning av en ägare som tyckte jag inte skulle lägga mig i att hennes lösa dvärgpudel på c:a 4 kg skulle gå fram och mäta sig mot mina två 25-kilos. Det var ju knappast mina hundar som skulle råka värst ut i det mötet... men jag hade ingen lust att betala hennes veterinärräkningar. Dessutom ska mina hundar kunna lita på att jag alltid tar hand om situationen.

När det är kompisars hundar, och man vill att det ska fungera att umgås, så brukar jag ge det ett par försök. Skapa bra förutsättningar genom att ta koppelpromenad tillsammans och sen släppa på en neutral plats. Fungerar det inte sära på hundarna. Nu vet jag inte vad den här hunden gör, om du är sjåpig eller om den andra hunden är onormalt på, men om inte ägaren sätter gränser skulle jag göra det när jag ser att min hund blir stressad.

Men enda sättet att få en förändring till stånd är ju att prata om saken. Inte utifrån att den andra hunden är ouppfostrad utan utifrån ett lösningsperspektiv: "vad roligt det vore om det fungerade bättre med hundarna, vad ska vi hitta på. Är det OK för dig att jag säger ifrån till din hund? "

När främmande hundar kommer fram till oss oombedda kör jag bort dem så hårdhänt som det behövs. Sist det hände fick jag en utskällning av en ägare som tyckte jag inte skulle lägga mig i att hennes lösa dvärgpudel på c:a 4 kg skulle gå fram och mäta sig mot mina två 25-kilos. Det var ju knappast mina hundar som skulle råka värst ut i det mötet... men jag hade ingen lust att betala hennes veterinärräkningar. Dessutom ska mina hundar kunna lita på att jag alltid tar hand om situationen.

Vet inte om jag hoppar av tråden nu. Men du tog upp något jag har haft väldigt problem med, andra hundägare med lösa hundar. Min hund är lös i stort sätt hela tiden, och vi stöter ofta på andra lösa hundar, där ägaren tar för givet att eftersom båda våra hundar är lösa så kan deras hund springa fram och hälsa på min hur som helst. Jag känner mig obekväm med att hoppa mellan en främmande hund och fösa undan den eftersom man inte alltid vet hur de reagerar. Hur gör man för att få den andra att fatta att jag inte vill att våra hundar hälsar? Min kommer alltid och ställer sig vid min sida då andra dyker upp. Men vad är det lönt då den andra hunden kommer och rent av ställer sig på min duktiga lilla valp som inte förstår vad han ska göra då han fått mitt kommando och samtidigt har en vuxen hund över sig med en ignorant ägare. Självklart ropar jag åt ägaren och ställer mig imellan, men inte alltid detta hjälper x(

Kl
Jag säger till mina vänners hundar, främmande människors hundar och hoppas att andra säger till min hund om hon gör nått olämpligt. Eftersom jag inte känner deras hund så avgör jag vad som är bra för min hund och dom vad som är för deras.
Knepigare om det är en vänn men jag hade sagt som det va att våra hundar inte leker bra ihop så jag föredrar att dom är kopplade.
Hoppas du hittar nån som din hund leker bra med :)

Vet inte om jag hoppar av tråden nu. Men du tog upp något jag har haft väldigt problem med, andra hundägare med lösa hundar. Min hund är lös i stort sätt hela tiden, och vi stöter ofta på andra lösa hundar, där ägaren tar för givet att eftersom båda våra hundar är lösa så kan deras hund springa fram och hälsa på min hur som helst. Jag känner mig obekväm med att hoppa mellan en främmande hund och fösa undan den eftersom man inte alltid vet hur de reagerar. Hur gör man för att få den andra att fatta att jag inte vill att våra hundar hälsar? Min kommer alltid och ställer sig vid min sida då andra dyker upp. Men vad är det lönt då den andra hunden kommer och rent av ställer sig på min duktiga lilla valp som inte förstår vad han ska göra då han fått mitt kommando och samtidigt har en vuxen hund över sig med en ignorant ägare. Självklart ropar jag åt ägaren och ställer mig imellan, men inte alltid detta hjälper x(

Jag har ofta det problemet, men min hund är nästan alltid kopplad.. Jag säger alltid åt dom att kalla in sin hund och om den inte lyssnar säger jag att dom inte får ha den lös i så fall! :devil: Otroligt irriterande men folk verkar tyvär inte fatta att de borde använda koppel om hunden inte lyssnar. Om dom inte fattar eller lyssnar så brukar jag mummla nått om tur att inte din hund sprang fram till hunden jag mötte för en stund sen för den verkade väldigt aggressiv :)

Jag har ofta det problemet, men min hund är nästan alltid kopplad.. Jag säger alltid åt dom att kalla in sin hund och om den inte lyssnar säger jag att dom inte får ha den lös i så fall! :devil: Otroligt irriterande men folk verkar tyvär inte fatta att de borde använda koppel om hunden inte lyssnar. Om dom inte fattar eller lyssnar så brukar jag mummla nått om tur att inte din hund sprang fram till hunden jag mötte för en stund sen för den verkade väldigt aggressiv :)

Ja, det är jobbigt att behöva fostra andra människor samtidigt som man fostrar en valp. Bästa tipset jag fått hittils är att ropa "min hund har löss, är sjuk" osv. Inte använt något av detta ännu men ska försöka mig på så fort jag får chansen. Men oftast går det ju så fort då det kommer en man i 50, 60års åldern och sen en jakthund farandes ur skogen, jag hinner knappt kalla in min hund så är den framme, och jag blir sååå förbannad för det förstöör ju min "lydnadsträning" med min hund. Och oftast får man svar "iingen fara min hund är snäll", så man får lust att strypa människan.

Ja, det är ju otroligt irriterande att andra hundar kommer fram för att "den är så snäll". Min tik kunde vara riktigt grinig mot andra tikar och sedan hon en gång varit i rejält slagsmål med en så gjorde jag precis allt som stod i min makt att hindra andra okända hundar att springa fram till henne (som alltid var kopplad). Ofta fungerade det att ryta ett bestämt nej och inta en hållning som visade att man menade allvar. Vid ett tillfälle fungerade inte det. Det stod fullt med folk där (alla i samma studentsällskap) och ingen hjälpte till att stoppa hunden. Det slutade med att jag fick sparka den andra hunden på bogen för att få undan den. Då kom en ung tjej fram och tog hunden med orden "men lilla Frasse, så får man inte göra". Åh, vad jag kokade av ilska! Tänk om jag haft mål i mun för då hade jag skällt som en bandhund...

Jag känner mig obekväm med att hoppa mellan en främmande hund och fösa undan den eftersom man inte alltid vet hur de reagerar. Hur gör man för att få den andra att fatta

Ägare har jag gett upp att uppfostra, hundar däremot brukar fatta bättre. Kommer hunden fram så tar jag den i nackskinnet eller i halsbandet och håller den åt ena hållet och håller mina hundar borta med andra handen eller benen om det behövs (använder inte rösten för att inte trigga den hund jag håller fast). Det ser säkert rätt roligt ut. Håller fast hunden så tills ägaren kommer och hämtar den och förhoppningsvis ber om ursäkt. Det händer att jag lyfter upp en påflugen hund i nackskinnet och drar iväg den om jag blir tillräckligt arg och det är en sån situation när jag tycker det är befogat. Jag bara gör det och tänker inget förrän efteråt, det är förmodligen därför ingen hund har svarat aggressivt, de tar det som en tillrättavisning och det är det ju också. Husse och matte fattar inte graden av tillrättavisning i regel så därför brukar jag inte få skäll av dem så ofta även om det hände den gången jag skrev om. Gud vilken tokig kärring, hennes hund hade ju kunnat bli allvarligt skadad.

Men att träffa "nya vänner" i vuxen ålder är liksom inte speciellt intressant. Särskilt då inte om de inte lirar väl ihop, som i TS fall.

Exakt så!

En vuxen hund har ett litet behov av att utöka sin flock, för att inte tala om när man möter nån jeppe på cykelvägen som frågar om "hundarna får leka", det är mest så jag menar. Min hund och typ två polare som fungerar, sen får det vara bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 732
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 282
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 458
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka