Tillrättavisa andras hundar...

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Har lite huvudbry... Har en kompis som har en finsk lapphund! Otroligt trevlig hund omkring människor men riktigt jobbig med andra hundar. Vi har varit ute och gått ihop några gånger men jag har faktiskt börjat att tveka nu det sista. Hunden är ett riktigt pain in the ass mot andra hanhundar trots att han är kastrerad. Min är för snäll och biter inte ifrån utan springer hellre undan. Det jobbigaste är nu att min hund börjar bli osäker mot andra hundar också efter att den här hunden hela tiden är efter min på promenader. Ägaren säger till men jag personligen tycker deras accepterade nivå på beteende är alldeles för hög. Jag vill säga ifrån redan när han blåser upp sig och börjar skälla medan ägarna säger till först när han jagat min 210 varv ettrigt bitandess efter allt han kan komma åt.

Hur gör man? Varken min hund eller jag tycker det är trevligt. Den andra hunden lugnar sig sen men håller ändå på och ska mucka stundtals. Jag börjar bli riktigt irriterad på det. Ska man säga till den andra hunden? Ägaren säger själv att det beteendet är oacceptabelt men tittar ändå bara på när de sker.

Sv: Tillrättavisa andras hundar...

Umgås inte med den hunden. Jag har en tik som har blivit en riktig surtant pga sådana hundar.
Hon har själv blivit dum nu och jag låter henne bara umgås med hundar som är stabila eller som hon redan känner.
Beter hon sig illa är det slut på det roliga.
Säg som det är till din kompis. Vill hon fortfarande gå ut med dig så kan ni ha hundarna kopplade.

Det är ju tyvärr ett känsligt ämne att kritisera andra och speciellt deras hundar/uppfostran;). Men tycker du ska försöka prata med kompisen och berätta att du inte vill att dens hund är så på din. Eftersom du märkt att den påverkas negativt.

Kanske säga att du inte vill(?) fortsätta ha dom lös tillsammans om det inte sker någon förbättring. Jag tror det är bättre än att själv börja korrigera:laugh:

Hoppas det löser sig!

Jag skulle nog säga till ägaren av den andra hunden att du märkt att din hund inte trivs med den och att det helt enkelt inte fungerar att gå tillsammans så länge den andra hunden beter sig som den gör. Antingen tar ägaren sitt ansvar eller så gör hen inte det.

För innan han träffade den här hunden brydde han sig inte ett skit om andra hundar. Noterade dem men inget mer. Nu har han istället börjat spänna sig lite precis som om han väntar på att den andra hunden ska börja skälla. Har märkt i möten med andra hundar att han inte gillar den påflugna sorten. Han umgås gärna men de ska inte klättras på honom. Jag tycker det är extremt tråkigt för jag märker ju en skillnad på den andra hunden när den fÅr en tillsägelse att den skärper sig. Dock är den alldeles för sen och snäll för att den ska hänga kvar. Min sköter sig alltid och ger lugnande och underkastande signaler men när dessa inte respekterad blir han tillslut (efter många överträdelser ) förbannad och det vill jag ju inte heller trots att det är förståeligt. Är rädd att han, som försvar efterapar den andra hundens beteende.

Och som någon skrivit är det ju känsligt de här med uppfostring och tillsägelse men sist vi va ute va jag på väg att bli riktigt förbannad på hunden när den inte gav sig. Så tråkigt bara när man bara har ett fåtal vänner med hund. Roligt med sällskap ibland.

Än så länge har min dock inte tagit åt sig eller efterapat något för han är fortfarande underbar med andra hundar. Är svårt bara när vännen frågar om vi ska ut och gå. Börjar få slut på ursäkter. Men kanske är en bra ide att säga som de är!

Så tråkigt bara när man bara har ett fåtal vänner med hund. Roligt med sällskap ibland.

Hellre ensam än i dåligt sällskap...

Jag hade totalvägrat att umgås med en person som lät sin hund hålla på sådär, i alla fall om både jag och den personen hade hundarna med när vi sågs.

Ja, jag känner så också. Som i Måndags när vi skulle hämta ägarna till hunden och hennes pappa ville se min. Jag satt kvar i bilen och sambon va ute. Sa att vi kunde släppa ut honom om de inte va någon annan hund ute. En minut sen släpper de ändå ut den andra hunden som så klart springer rakt fram till min och börjar jaga/skälla. Ingen sa någonting förutom jag som skrek: men säg åt hund(fult ord)!!! Innifrån bilen... Sen åkte min hund in i bilen fort som ögat.

Och när jag läser vad jag skrivit så inser jag ju också att de är onödigt att utsätta hunden för sånt sällskap.:(

Men du, nu har jag dålig koll på var du bor, men nog måste det finnas NÅGON annan där du bor som är trevlig och har trevlig hund? Ni två lär ju inte vara de enda i hela området som har hund?

Du kan inte bestämma hur andra ska uppfostra sina hundar, men du kan bestämma vad du vill utsätta din hund för.
Om detta är något du inte vill utsätta din hund för så har du helt enkelt två alternativ. Sluta umgås med den hunden, eller kräv att din hund ska bli behandlad på ett sätt du tycker är passande.

Det är lättare att säga till andra hundägare att "min hund blir orolig när andra hundar beter sig si eller så" än att säga till dem att deras hund beter sig illa.
Lycka till!

I vårt promenadgäng är det helt självklart att alla hjälps åt att korrigera när någon hund inte uppför sig, den som är närmast säger ifrån.
Vad skulle hända om DU började försvara din hund? Alltså att du utan att fråga ägaren helt enkelt går in och bryter?
Skulle den andra hunden acceptera det?

Personligen väntar jag inte på att den andra hundägaren kommer på att denne bör gripa in, det är ju bara jag som känner min hund och som vet hur mycket han "står ut med".

Det är så jag känner också, jag skulle snarare uppmuntra andra att säga till min hund om han beter sig illa mot andra hundar. Just för att som du säger Jag kan inte vara överallt hela tiden. Den andra hunden skulle förhoppningsvis avbryta men han är riktigt ettrig och allting bara rinner av honom så han är där lika snabbt. Men ska ta ett snack med ägaren till den andra hunden, se vad hon säger. Och utifrån de avgöra hur de blir framöver :)

Klart de finns men inga jag känner. Träffat några i rasthagen men ingen man liksom går promenader med efteråt. Men ska gå kurs i vår ch hoppas på mer kontakter efter de!

Jag skulle precis som de flesta andra som har svarat inte tillrättavisa hunden. Istället skulle jag sätta upp gränser för umgänge. Träffas ni med hundarna så är det med kopplade hundar, detta eftersom du har märkt att din hund uppskattar hennes hunds sätt att "leka". Accepteras inte det så blir det inga hundträffar.

Själv undviker jag att släppa min hund med hundtyper som jag på förhand vet kan ha svårt att hantera min hunds sätt att leka. Ibland kan jag prova om ägaren är trevlig och vettig, men ser jag oönskade reaktioner på min hunds sätt att leka så bryter jag direkt. Och det är ju inte enbart för min egen hunds skull, det är ju stressande även för den andra hunden. Det är ju uppenbart att två hundar som inte uppskattar varandras lek inte ska leka med varandra.

Hellre ensam än i dåligt sällskap...

Words!!

Vi måste komma ihåg att hundar inte har "kompisar" på samma sätt som vi.
Jag har en kompis med en tollartik, vi umgås regelbundet. Min hane blir helt överlycklig när min kompis kommer, över henne, däremot är hennes hund ganska ointressant.

Antar att det är detta jag glömmer, att hunden kanske inte har lika stort behov av att träffa och umgås med andra hundar som jag tror.

jag skulle definitivt sagt åt den andra hunden för längesen!! oavsett vilken hund man träffar så ska de aldrig få komma så långt som att totalt terra min hund!! och min hund ska kunna lita på mig att jag som dens ledare ska kunna hindra ett sådant oacceptabelt beteende!! annars tar han ju över och slutar lyssna som ju denna hunden uppenbarligen gjort...
skulle inte ha några problem att säga åt den sk hundvännen...så får inte hundar uppföra sig i min värld!! då är jag hellre utan som nån sa. enkelt!
varför ska min hund behöva bli påhoppad av en hund som itne kan sköta sig och umgås normalt!???

Words!!

Vi måste komma ihåg att hundar inte har "kompisar" på samma sätt som vi.
Jag har en kompis med en tollartik, vi umgås regelbundet. Min hane blir helt överlycklig när min kompis kommer, över henne, däremot är hennes hund ganska ointressant.

Jag håller inte med. Min tik (nu utflyttad) och min hane hade ett mycket speciellt förhållande. Nu när hon varit i andra hemmet i några veckor så hälsar hon knappt på mig, men min hanhund blir fullständigt överöst med ömhetsbetygelser och de leker som tokar när de träffas.

Han leker inte så med så många hundar, och hon gör det absolut aldrig med någon annan. Vad är det om inte vänskap?

Antar att det är detta jag glömmer, att hunden kanske inte har lika stort behov av att träffa och umgås med andra hundar som jag tror.

Jag tror absolut att de flesta hundar har ett behov av att träffa och umgås med andra hundar. Men inte med vilken hund som helst.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 732
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 282
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 458
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka