Tillräckligt stor hage?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Josephinita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 773
J

Josephinita

Hej hej!
Jag har planer på att bygga om min lagård till ett stall här på gården och köpa en häst snart, MEN vi äger ingen av åkrarna som är just brevid gården. Men det finns en åker jag skulle få använda som hage...Den är 7x120 meter. Alltså ganska smal, jag tycker den känns liite för smal men det kanske kompenserar upp att den är väldigt lång? Vad tycker ni?
Kul o höra era åsikter :)

Sv: Tillräckligt stor hage?

Nej.
För det första är det på tok för lite mark. Man brukar räkna med 1 ha (dvs 10 000 kvadratmeter) per häst, din hage skulle bli 840 kvadratmeter.
För det andra ska hästar inte hållas ensamma, de behöver sällskap av andra "artfränder". Om du skaffar en häst till bör du alltså ha 20 000 kvadratmeter.

Jovisst är det så men rent krasst är det ju inte många hästar som har så stora hagar. Jag förespråkar inte små hagar på något vis men se bara alla stackare som står på ridskolor mm där de står i hagar som är små fyrkanter. Nä visst går det att ha mindre hagar man, där får ens eget tänkande och tyckande bestämma. Reglerna är ju att hästen ska kunna röra sig i alla gångarter.

Sen med sällskap håller jag med så klart.

Den hagen är på tok för liten ens för en enda häst utan sällskap.
betänk ovanpå det att det är åkermark. med den långsmala formen kommer din häst att stå till magen i lera,vilket innebär att hagen även i övrigt, kommer att vara otjänlig och olaglig ur djurskydds synpunkt, gällande regler för häst.

Hästen behöver dessutom som sagt, sällskap.

så för att det finns andra folk som har otjänliga, otillräckliga hagar, så är det bara att köra på? hagen enligt beskrivning kommer inte uppfylla djurskyddskraven på en enda punkt, då den kommer bli så otroligt lerig och nedsliten att ingen häst kommer kunna röra sig i den, oavsett yta rent tekniskt sett, eller ej.

Självklart ska jag min häst ha sällskap av en annan häst, jag tyckte bara inte det var viktigt att nämna det i detta inlägg.
Okej tack så mkt för era svar! 850 kvadratmeter och det ska minst vara 10 000? Jag var väldigt skeptisk men nu känner jag mig hemsk som ens tänkte tanken :( Men nu vet jag det iaf, så jag får helt enkelt försöka få tag på en åker här inärheten som är tillräckligt stor!

Tack igen!

så för att det finns andra folk som har otjänliga, otillräckliga hagar, så är det bara att köra på? hagen enligt beskrivning kommer inte uppfylla djurskyddskraven på en enda punkt, då den kommer bli så otroligt lerig och nedsliten att ingen häst kommer kunna röra sig i den, oavsett yta rent tekniskt sett, eller ej.

En kort fråga. Vad finns det för regler angående hagar egentligen? Eller vart kan jag hitta info om dessa krav?

Regler om hagar är ju årets stora hetpotatis, då nya djurskyddslagar ang. utevistelse och vilken typ av utevistelse det handlar om, har slagit i kraft.

du hittar det mesta via jordbruksverket, gällande paragraferna.
det som är det primära är att hästen ska ha daglig utevistelse och kunna röra sig fritt i samtliga sina naturliga gångarter. Utöver det är lagen luddig, det finns ingen maxgräns för vad som räknas som skälig utevistelse, och "rastning" i samtliga gångarter kan även ske via paddock eller ridhus i några minuter.

man får dock lägga ihop två och två, och det finns ett antal olika separata paragrafer som är avsedda att ge en helhetsbild:

dels finns paragrafen om fri rörelse.
dels daglig utevistelse och möjlighet då per ovan - till fri rörelse.

sen finns det även stadgar som sagt, ang. lämpligt underlag, det får inte vara för mycket lera, vilket då påverkar ovan stadgar - hästen rör sig inte gärna och då kan den inte utöva sina naturliga gångarter.

vidare finns , som tidigare nämt i tråden en REKOMMENDATION på yta - vilket är som sagt 1 hektar/häst. detta är om hagen skall bedömas ha en sportslig till att vara tjänlig per ovan nämda aspekter, året runt, för hästen.....

Rekommendationen är 1ha bete/häst, lite skillnad om man har shettis eller ardenner. På vintern räcker det att hagen är tillräckligt stor att hästen kan röra sig fritt i alla gångarter och vara tillfredställande dränerad.

Jag har 9 hästar men inte 17 har jag 9 ha mark

Jag ser inte någonstans i mitt inlägg att jag skrev att hennes hagstorlek var passande jag bara skrev att 1 hektar per häst inte är en regel.

Rekommendationen är 1ha bete/häst, lite skillnad om man har shettis eller ardenner. På vintern räcker det att hagen är tillräckligt stor att hästen kan röra sig fritt i alla gångarter och vara tillfredställande dränerad.

Jag uppfattade inte TS frågeställning som att hagen enbart skulle användas vintertid?
Oavsett, en så smal hage på åkermark kommer att bli upptrampad på nolltid och då kommer hästen inte att röra sig öht.

Vi har fyra tunga hästar på 6,5 ha mark - sommartid. Under vintern får de nöja sig med 1 ha.

har mina hästar inhyrda på ridklubb och där står kanske flertalet hästar fördelat på 1 ha. Vissa kan inte göra mer än skritt och vissa har rasthagar som är lite större men ingen har 1 ha. Har även en inhyrd på landet och han har kanske 3000 kvm hage

*kl*

Jag har en liknande hage. Alltså smal och lång. Har den enbart vintertid, har annat bete till hästarna. Men mina hästar har kunnat röra sig bra i hagen tycker jag. TS behöver ju inte ha två stora hästar, en liten och en stor så blir inte trycket så stort.

Till TS, det finns ingen skog eller liknande bredvid marken som du kanske kan få låna av markägaren? Så får du lite skydd också till dem.

Det är mycket möjligt att det är 1 ha per häst som är rekomendationen, men allvarligt talat så är det ytterst få hästar i Sverige som har så mycket. Visst är det ett önsketänkande att det vore så.
De flesta av våra hästar mår ändå väldigt bra, trots att de har mer begränsade ytor att springa på.

Men en hage som är 7 meter bred, på åkermark, har inte en sportslig att hålla för trycket av ens en enda häst, det är oerhört smalt! Har du dem endast där när det är tjäle i backen? det är enda jag skulle kunna se inte orsakar ett bottenlöst lerhål. Tjäle i backen och sen oskodd häst ovanpå det.....

De flesta av våra hästar mår ändå väldigt bra, trots att de har mer begränsade ytor att springa på.

Alltså det där är ju lite svårt. Ofta uppfattar man hästarna som att dom "mår bra", för att dom finner sig i situationen. Man ser ofta inte skillnaden för än man byter till det bättre...

jag ger hästarna en varsin roddbåt så klarar de sig fint. ;)

Nu har inte jag ren åkermark i min hage, det är kuperat och det finns många fina torra platser, men det är klart att vissa delar blir mer upptrampade men inte värre än för andra runt här.

Sen är det ju inte säkert att TS behöver ha kvar just åkermarken, det går väl att göra en paddock av hagen med grus i typ?

Alltså det där är ju lite svårt. Ofta uppfattar man hästarna som att dom "mår bra", för att dom finner sig i situationen. Man ser ofta inte skillnaden för än man byter till det bättre...

Men hur menar du nu? Självklart ska hästar få utevistelse i stora hagar, men menar du att hästar som tex är uppstallade på ridskolor inte mår bra?? Märker ingen skillnad i humöret eller något på mina hästar direkt varesig de går i sommarhage eller vinterhage. Det jag märker skillnad på är om de går ute länge eler inte. Ju längre utetid ju nöjdare hästar. Jag upplever inte att de just tänker på storleken på hagen.
Å alla kan vi väl få det bättre men vi trivs bra i situationen vi befinner oss i.
Jag hade jättegärna varit stormrik haft ett skitfint hus istället för att vara medelsvensson i ett vanligt medelsvenssons hus. Men mår jag dåligt? Absolut inte. Jag har ett mycket bra liv. Varför skulle inte våra medelsvensson hästar i våra medelsvensson hagar ha ett mycket bra liv bara för att de har en något mindre hage än önskvärt? (om nu önskan är 1 ha/häst).....

Det som föranlett den nya lagen ang. typ av hage och utevistelse är flera studier som gjorts där det konstaterats att hagens storlek spelar väldigt stor roll när det gäller hästens initiativ att bete sig naturligt. Fanns en kort återgivelse i ridsport för ngt år sen, i vintras tror jag, som kortfattat summerade dessa studier och det var väldigt intressant.
det påvisade helt klart, att mindre hagar helt tog död på hästens benägenhet att röra på sig på ett sätt som är naturligt och främjar god hästhälsa, dvs hästarna slutade ströva runt om hagen var för liten och stod bara och hängde. Inte alls bra för en hästkropp. Samma iaktagelser har ju gjorts dessutom på hästar som enligt nya trenden, matas med mat i obegränsad mängd i hagen (fri tillgång) om man inte noga parat ihop detta med hagens storlek, mat och vattens position osv. Följderna av att stå spikad på ett ställe med fritt smörgåsbord uppdukat, har redan i veterinär kretsar skådats och konstaterats sen länge.

så att hästarna ser glada ut, håller hullet, och nöjer sig med sin lott i livet och beter sig harmoniskt trots allt, är inte för den skull ett likhetstecken på att det är sund hästhållning för deras del, vore det så enkelt skulle nog de flesta hästhållnings aspekter kunna hävdas vara acceptabla. de är tåliga och väldigt lättanpassade djur. Detta är en stor nackdel i många fall....

Nu tror jag inte detta är särskilt relevant i just ditt fall, jag tolkar din beskrivning som att dina hästar inte står i en sjukrute hage med grus 10x30 meter direkt även om du anser hagen vara "liten" osv. Men min kommentar är ändå viktig anser jag, för att folk inte ska ekvivalera att det kvittar, för väldigt många anläggningar, har hästarna ute på såna premisser, dvs det är boxhage/ruta som gäller. Titta på skol och elev hästarna på Strömsholm! Bara ett exempel - finns hur många hobbyhäst anläggningar som helst med samma upplägg! Med ett sånt upplägg köper jag inte för en sekund att den storleken är okej även om hästarna skulle vara ute (vilket de inte är) 12 timmar om dagen. De står och glor och kan inte röra sig i samtliga gångarter, knappt trav ö.h.t. Möjligtvis några bock och brall på stället eller i en liten cirkel.
en sån häst mår bättre av att gå ute kortare tid och aktiveras med ridning/annan motion i hög grad, än att stå ute för att tekniskt sett är det halva dygnet.....

Senast ändrad:

Jag håller verkligen med dig angående de här småhagarna. Ogillar typen av många ridskolehagar skarpt, men ibland är det väl tyvärr så det får vara även om det inte är helt önskvärt.
Och självklart ska man sträva efter att hästarna ska få så stora hagar som möjligt och så bra möjlighet som möjligt att röra sig fritt varje dag.
Intressant det där du skriver om fri tillgång. Ligger nog rätt mycket i det, hästarna förlorar instinkten att faktiskt leta mat, det finns alltid ett stort bord med mat, och det går ju faktiskt både energi och tankeverksamhet varje dag för att just leta efter mat, nyttigt för både kropp och själ.

Nej jag tycker verkligen att det är skrämmande att folk har så små hagar till sina hästar att de inte har en chans att sträcka ut i galopp!!! Hästar som busar runt i hagen kan man ju verkligen se att det strålar lycka av.
Tittar på hagarna på ena ridklubben i min stad, om privathästarna skulle ta tre galoppstrång så hade de nått nästa staket, och då behöver de ju också kanske få upp farten på nått sätt också, ja endel av hagarna är inte ens så stora, jag skulle aldrig stalla upp min häst på det sättet.

Förr, kanske nu också men rör mig inte i hästvärlden på det sättet längre, var det många tävlingsryttarna som inte hade sina hästar ute i stora hagar eftersom de inte ville att de skulle springa, för då ökade skaderisken, om en häst inte tål att springa fritt i en hage, hur ska den då klara av att tävla på några nivåer alls?? :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 455
Senast: Ceta
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 366
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 816
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka