Tillräckligt kunnig för medryttare?

kenttjej

Trådstartare
Hittade inte tidigare inlägg om detta.

Jag är väldigt sugen på att rida lite mer än mina 1ggr/v på ridskolan och funderar då på att bli medryttare. Men jag känner mig lite osäker på min kunskapsnivå, jag menar ni som är hästägare hur kunniga vill ni att era medryttare ska vara för att låta dem rida o ta hand om era hästar?

Jag har ridit på ridskola 1ggr/v i ca 6 år fram tills jag va 16, gjorde då ett uppehåll på 7 år o började rida nu igen för 1 år sen. (nu är jag alltså 24) Så jag känner mig ganska kunnig åtminstone vad gäller ridningen, kan få hästen att gå någorlunda i form å så. Däremot när det kommer till skötsel o sjukdomar o den biten så kan jag nog ganska lite (för det lärs i princip inte ut på ridskolor). Men jag vill ju verkligen lära mig allt om hästar och försöker läsa mig till det mesta.

Så jag undrar lite vad ni anser? Skulle jag kunna vara medryttare? Om inte, vad är det jag saknar? Vad skulle ni ställa för krav på en person som ska rida o ta hand om era älsklingar?

Sv: Tillräckligt kunnig för medryttare?

Hmm det jag skulle kolla mest på är väl kankse inte om du kan få den i form, du kmr ju utvecklas med hästen :) det jag skulle kolla på är om du rider på ett sånt sätt som jag tkr är bra (är ju så olika för olika hur de rider) självklart hur du är mot hästen, och hur du är som person. Skulle nog instinktvist hellere välja en liote försiktigare person som hellre frågar om dne inte vet än att den gör det den tror är bäst. Så skulle jag ha medryttae skulle jag nog mer se att du var snäll mothästen och att ni funkade ihop och att du kan det basiska som att få på utrustning och kankse göra rent ett sår om den skulle få det. Men skulle jag ha en medryttare skulle jag nog vara emd den i stallet i början och "lära" upp den oxå, så man inte lämnar den i stallet bara och rid nu! Lixom :grin:

Tack för ditt trevliga svar! Jag skulle nog oxå trivas med det upplägget du beskriver, skulle kännas tryggt att man utför sysslor tillsammans i början. Känns lite nervöst när man funderar på o bli medryttare på nån annans häst bara sådär, skulle va jobbigt o bli utskrattad för att man inte duger åt nåns häst typ.... :crazy:

För min del skulle jag hellre ha en medryttare som är lite osäker men alltid snäll mot hästen och gör sitt bästa, man ser ju ganska bra om hästen trivs med ryttaren, än en som tror de kan allt och rider alldeles för hårt.

Jag är väldigt rädd om min häst och vill inte hon ska gå för hårt, så finns det någon som kan rida med ut exempelvis så skulle hon klara av en osäker ryttare fint då hon är en riktig klippa i sällskap. Dock skulle det inte gå att rida ut ensam på henne, då måste man vara erfaren ryttare.
Men helt klart om jag hade två hästar och inte hann med den ena så skulle jag inte ha något emot en osäkrare medryttare till en trygg häst då man själv kan vara med under ridturerna och tillgänglig för frågor OM jag tycker ridstilen är trevlig. :)

visst kan du det :laugh: jag är noga med att dom som är runt mina hästar främst ska ha en stor portion ödmjukhet ;)

det finns ju hästar som lämpar sig mer för orutinerade ryttare än andra som kräver sin ryttare/människa, så det finns hästar för alla ;)

lycka till :)

Får se om jag kan skrapa ihop lite mod o börja söka efter en medryttarhäst till hösten, det vore ju så grymt roligt! Måste nog se över ekonomin och mitt tidschema oxå innan..

Jag har ingen egen häst, utan är medryttare, så jag kan väl berätta lite från min synpunkt.
Jag kan typ inget om sjukdomar, det man behöver kunna tycker jag är väl att man ska märka om hästen mår bra, om den haltar eller har nåt sår. Vara uppmärksam helt enkelt. När det hänt nånting med min medryttarhäst så har jag pratat med ägaren, hon kanske inte hade märkt det om hon såg honom i hagen så hon är ju glad att jag upptäcker det, och sen kan hon hjälpa mig med vad man ska göra.
Sen kan ju inte hon allting heller (men vem kan det) men det mesta som småsår och behandling av enklare fel som man inte behöver vet till.
Som tex hade han skållor för 1,5 år sen, då visade jag henne och så sa hon vad det va för nåt och vad man skulle göra.

Jag har verkligen lärt mig jättemycket på att vara medryttare. Det viktigaste är inte det man kan utan det man är villig att lära sig.
För ingen kan allt, men man kan ju alltid lära sig.

Min syster har varit medryttare sen hon var 9 och då var ju ägaren med i stort sett hela tiden i början. Nu är hon 20 och förra året när hon flyttade utomlands i ett halvår fick vi skafa en annan medryttare till hästen och det kan jag säg att det funkade inte. Helt enkelt eftersom hon inte klarade av hästen. Hästen gjorde vad han ville och blev helt okontrollerbar, dessutom hade hon inte tillräckligt med tid, så hästen fick iblnd stå i två veckor, vilket bara ledde till att hästen blev ännu piggare och busigare när han väl kom ut och hon kunde inte kontrollera honom alls.

Hade hon haft mer tid och så hade hon säkert kunnat lära sig. Men hon var alldeles för osäker på sig själv för att klara av en så busig häst.

Jag tror att bara du är villig att engagera dig i hästen och lära dig så spelar det inte så stor roll hur duktig du är. Det finns alltid nån häst som passar.

Lycka till med den blivande sköthästen:D

Har ni någon sorts kurs på ridkolan du kan gå som handlar om det praktiska med att ha häst? Jag rekomenderar att du går en sådan isåfall. Och ifall du ska leta medryttarhäst kan det vara värt att sätta in en annons där du ärligt berättar hur mycket du kan och hur länge du har ridit. Det finns många ägare som bara vill att deras häst ska gå lite lättare under dagarna medryttaren rider... Tex ut i skogen eller ett lätt pass på banan. Det är nog många som också gärna lägger ner lite tid på att lära dig och kanske hjälpa dig med ridningen lite då och då. Sen är det så att man märker fort om det är något annorlunda med hästen och ser du till att ringa ägaren och fråga direkt så ska det inte vara några problem med det.

Så med rätt ägare och med en trygg häst så går det nog allderles utmärkt! :D Du bör nog satsa på en lugn och trygg läromästare till häst till en början så du får hjälp av denne att leta dig fram: både i ridningen och i hanteringen. ;)

Jag tror absolut att du kan bli medryttare!
Det gäller bara att hitta rätt häst och rätt ägare.
Om jag var du skulle jag leta efter en ganska välutbildad häst som du kan lära dig på och som tillåter att du gör lite fel. Gärna en som har högre utbildningsståndpunkt än du, en bussig sådan!

Sen är det viktigt att ägaren och du har en öppen kommunikation, så att du frågar när du är osäker och att ägaren gärna hjälper om det är något. Be honom/henne gå igenom nogrannt hur hästen ska skötas och varför. Jag hade mycket hellre tagit en medryttare som inte är så kunnig men erkänner det, är ödmjuk och vill lära sig än en som redan tror att h*n kan allt.

Hittar du en häst som passar dig tror jag det kan bli kanon :)

Jag har varit medryttare/skötare/vad man ska kalla det på hästar sen något år efter att jag började rida.. Iof bara på skogshästar som ägarna sällan ridit själva men kul har det varit ändå :)
Jag har fått komma lite som jag vill bara jag ringt dagen innan och kollat att det vart ok och så att ägaren vet att jag kommer.

När jag har varit där har jag mockat&sopat så det ser snyggt ut när jag åker, fixat fodret, borstat och ridit. I början kunde jag inte mycket heller men har alltid fått hjälp när jag undrat :) Har fått sköta mig själv och rida i skogen.

Nu har jag foderhäst och jag ska ha någon som rider henne ibland när jag har mycket i skolan. Vktigt för mig är att den personen rider med mjuka hjälper, att den är noga med skötsel osv och att jag kommer överens med den. Och jag tänker att jag hellre har någon som inte kan jättemycket men uppfyller det (bara den klarar av att få hästen att gå dit den vill typ och funkar med den) och som inte får hästen i form och bara busar i skogen typ de dagar den har hästen,
än någon som drar ihop den och är för hård och tror den kan allt.:)
Lycka till!

När jag blev medryttare hade jag ridit ca 4 år på ridskola och varit skötare på ridskolehäst under ett par av de åren. Inte så himla duktig alltså. Men, jag och ägaren gick igenom grundligt hur allt skulle göras och det gick jättebra (fast jag inte kunde sitta ner i traven och knappt fick till galopp på hästen när jag provred!).

jo tkr det är oansvarigt att liksom bara "kasta" in den nya medryttaren i stallet och rid nu typ... För då får man ju även lära känna den bättre och se om man verkligen tycker den passar och se hur den är mot hästen. Man vet ju själv hur osäker man är bara man är med någon i ett nytt stall, har ju ingen aning om rutinerna.
Jag tror nog personligheten är viktigast iaf för mej, för ridningen är det enkalre att utvecklas eller "ändra" än en personlighet :)

Tyvärr har vi väldigt lite (inga skulle jag nog säga) kurser utöver vanliga lektioner med något teoripass per termin. Ska nog ta o tjata lite på dem att de får ordna lite kurser i hästhållning, hästsjukdomar mm.

Det var en bra idé, tack!

Haha! :D Vad skönt, då behöver man inte va nån toppryttare när man blir medryttare för första gången då...

Du kan absolut bli medryttare :), det viktiga är ju att du är rak mot ägaren till hästen och berättar vad du kan och inte kan. Är du bara villig att lära och intresserad så kommer du lära dig massor.
Jag har lärt mig väldigt mycket om hästskötsel under alla år jag har varit medryttare på olika hästar.
Skriv ner allt som ska göras med hästen, förutom självklara ting som borstning, mockning (om du nu ska göra det) etc, så glömmer du inte. Be ägaren visa ordentligt och gärna vara med i stallet första gångerna.
Sjukdomar är ju inte lätt att lära sig, men att känna igenom hästen medans man borstar och pysslar med den är något som bör sitta i ryggmärgen.
Lycka till:)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama