tillfälligt stall under renovering?

Buck

Trådstartare
hej, vi ska renovera klart vårt stall till våren och har då tänkt ha hästarna ute dygnet runt, dock så ska vi börja renoveringen i april-maj, och då kommer det förmodligen att vara kallt fortfarande :/ dvs regn och blåst här i skåne.
vi har 2 stora hästar och en shettis då, shettisen går i en egen gräs fri hage och de stora går tillsamans, dock så är min häst C både spark glad och tycker inte om när andra hästar är för närgångna, speciellt när det är mat i närheten. häst nr 2 A är glad bara hon har hö, är dock väldigt vallande mot mindre hästar så hon kan inte gå med ponnyn :(

bör vi bygga 3 tillfälliga uteboxar eller 2 ligghallar?

vi ska byta ut taket på nuvarande stallet så det kommer inte gå att ta in hästarna vid extra dåligt väder:grin:

finns det boxar som man kan hyra som t ex tävlings stall?

vi hade kunnat hyra in hästarna här i närheten kanske men C är väldigt svår att flytta då hon sparkar i boxen konstant, skenar och spränger hagar de första 2 månaderna i nya stall... (hon har i alla fall gjort det hos de 3 senaste ägarna).

Sv: tillfälligt stall under renovering?

Det går att hyra mobila boxar, det är oftast inte jättebilligt, men det kan kanske vara värt det i ditt fall. Det är samma typ av uppstallning som man har på t ex tävlingsplatser.

Googla så får du upp träffar.

Absolut bäst hade varit att hyra uteboxar i ditt fall, men som sagt är det rätt dyrt och i annat fall skulle du nog vara tvungen att bygga 2 ligghallar isf, du säger ju i vilket fall som helst att ponnyn och de stora hästarna ska ha separata hagar. idag ska hästarna ha skydd i hagen.
Besvärliga hästar du fått tag på måste jag säga.... :(

Mitt tips är att kolla upp vad det skulle bli för prissklillnad på att hyra boxar och bygga 2 ligghallar... Det kanske inte skiljer så mycket i slutet. Men samtidigt har du ju kvar ligghallarna. Det kan vara skönt att ha i hagen än om man har stall där hästarna ska gå in på kvällen.

Täckar du hästarna och dom har skydd i hagen går det ingen nöd på dom att gå ute dygnet runt till ni fått stallet klart.
Dom flesta hästar jag har haft har trivts bäst med att gå ute.

Lycka till :)

vi har funderat på att bygga ngt skydd i hagen innan, och då shettisens hage och storhästarnas delar en vägg så hade det kanske gått att bara bygga ett tak från gaveln över både shettisens och storhästarnas hagar.
man ser gaveln som hästarna får ganska mycket lä ifrån när det blåser ifrån väster och söderifrån.
31883039.jpg

tror ni att det räcker med ett utskjutande tak och en halv vägg på kanterna?

kladdade lite i paint hur jag tänkt att skyddet kan se ut,
32091451.jpg

hästarna brukar redan stå vid väggen vid dåligt väder så ett tak där hade varit uppskattat även om de inte går ute 24/7 året om.

(den lilla skäcken ska tas bort och är inte shettisen jag pratat om innan, shettsen ser ni i övre bilden bakom fuxens rumpa^_^, shettisen får lätt fång och får absolut inte gå i gräshage)

Senast ändrad:

Det där ser väl bra ut tycker jag :)
Min enda fundering så här spontant är gällande halvväggarna på utsidorna, kommer det inte att driva in väldigt mkt där? Är det inte bättre med hela väggar mot sidorna?

vindnät kan nog vara bra att ha, dock så har det varit helt tomt på snö precis där "ute stallet" ska stå, så väggen tar bort nästan all vind så det är ofta nästintill vindstilla en 3m från väggen vid kraftig blåst. tänkte att halv väggar kan vara bra då det blir ljust och om halv väggen är en 2m hög så skyddar den mot drag till stor hästarna också (båda är ca 167 i mkh).

Så sjukt söt paintbild du gjorde :D

Jag hade definitivt satsat på att bygga något långvarigt planerat skydd i hagen som fick såt kvar efter stallbygget. Typ som du tänkt där. Med mått så att det fungerar som lösdrift även om du bara kommer använda det som lösdrift under stallbygget. Då har du ju ryggen fri, bra skydd till hästarna även senare och dessutom möjlighet att fortsätta ha lösdrift delar av/hela året om hästarna trivs med det :)

Fast då måste man förpröva eftersom gården då rent teoretiskt kan ha flera hästar.

Just. Jag hatar den haken. Jag vill definitivt ha en lag om att det gäller om man tänk hålla det antalet hästar (5 eller fler är det väl). Dvs att man kan ha stall för 3 + tilltagen lösdrift för 3 men bara ha två djur (mitt önskade framtida fall) och stallet är godkänt för upptill 4 stycken då - utan förprövning. Ska man stoppa in fler få man skaffa sig intyg på att man får det.

(jag är dock inte påläst alls om förprövning - vad det innebär, om det är högre krav, vad det kostar osv. Så det kanske är jättelätt och bara ett gratis sätt att få tips :D)

men detta är ingen lösdrift ju ^_^ det är bara en utbyggnad av verkstan som av en händelse går ut över hagarna :angel:

men detta är ingen lösdrift ju ^_^ det är bara en utbyggnad av verkstan som av en händelse går ut över hagarna :angel:
Kan bli väldigt dyrt om djurskyddet inte ser det på samma sätt vid en inspektion, en förprövning kostar ju numera inte något. Dessutom den ger en en bra feedback på om man tänkt rätt själv innan man bygger.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 353
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka