Tillbaka i stallet!

B

BJÖRKIS

Gud så skönt att vara tillbaka i Sverige och stallet igen, har verkligen längtat efter alla dofter och pållarnas "näsor".

USA är verkligen stort, tar lång tid att transportera sig nånstans, både själv pch med taxi. Men nu är det härligt att vara tillbaka, har hämtat hem hästarna igen så nu går de nöjt i hagen och mår som prinsar. Tog ju hem min nya åring i Fredags oxå, vilken störtskön grabb alltså! Han är väldigt lätthanterad och social, nyfiken som få och älskar mat! :rofl:

Nariaat har varit hos Annika och strulat till det, han tyckte man kunde stoppa ut huvudet ur grinden till skrittmaskinen, vilket inte alls va en bra ide. Sprängde stackars Annikas grind och slog sig rejält på frambenen på köpet, han röntgades på kliniken men de fann inget. Han är dock svullen fortfarande och jag har tid hos min veterinär kommande vecka för ny röntgen samt ultraljud, under tiden får han skräpa i hagen med de andra, han har minst lika roligt för det. Nariaat har inte gjort något alls på två veckor och det löp han är anmäld till i England känns inte rätt nu, bättre att han tar ett lopp hemma istället, men först ska han kollas upp så att inget är helt tokig.
Jag uppdaterar när jag vet mer, har saknat er alla, kramar

Sv: Tillbaka i stallet!

Välkommen hem!

Men oj.. vilken tur att Nariaat inte slog ihjäl sig då, vi får verkligen hoppas att det inte är någon allvarlig skada!!!

Önskar Er det bästa ;o)

hejj!
vad kul att du fått hem din pålle:)vilken tur att det gick bra med Nariaat!!hoppas allt är bra!
kram

HALLO!!
Det var ju synd att vi inte hann prata lite mer när vi möttes på kliniken i fredags.
Tänkte mest tala om att vi faktiskt saknar Nariaat lite, har var alltid så nyfiken och ville vara med när vi pysslade med dom andra hästarna, dessutom är ju han och "Rosa" ganska lika med sina jättebläsar.

Välkommen hem.

Hoppas det var skönt med en välförtjänt semester. Skall nog gå bra med din häst. Vila gör alltid gott.

Borta bra men hemma bäst stämmer så himla väl. Vi har saknat dig också.

Tack! Ni är så gulliga! Nu har vardagen kommit tillbaka och det känns otroligt bra, som sagt, borta bra men hemma bäst. Nariaat är pigg och glad som 17 men högra frambenet svullnar fortfarande rätt rejält under de få timmar han står inne på natten, undrar vad det kan vara, det får röntgen och ultraljud visa, men visst blir jag orolig.

"Drutten" (åringen) börjar vänja sig vid rutinerna här i stallet, hittar snart till sin egen box mm. Han står snällt uppbunden i gången och älskar när man borstar på honom, men benen är fortfarande lite läskiga att lyfta, jag brukar röra benen dagligen för att senare återgår till själva kratsningen, vill inte skrämma mitt nyförvärv. Öronen ska man oxå vara rädd om enligt honom, har klippt av manen nu i morse och ska rycka den om ett par dagar tänkte jag, vill inte gå för fort fram, han är verkligen positiv och nyfiken denna unga man, något jag vill utnyttja och inte skrämma bort. Täcke har han haft på sig utan bekymmer, likaså resårgjord vid buken, inget märkvärdigt tycks han säga, skratt! :rofl:
En cool kille som jag fastnade för direkt, senare återstår bara att se om han kan springa, :D

Ska ut och jobba nu, sköt om er, kramar :bump:

Vet precis hur det känns. Jag hade dåligt med träningsmöjligheter här i vintras och skickade ner min treåring till en proffstränare i skåne men fick hämta honom en månad senare efter att han fastnat med bakhoven i walkerns nätgrind och förmodligen ryckt rejält i grinden innan han kom loss. Det har tagit ända fram till nu att får ordning på honom och i går var han nere på jägers för första gången. Mycket försenat. Han fick kraftiga störningar i skelettet av olyckan så det blev många olika behandlingar. som extra pressent hade han också med sig en dubbelsidig karpaleds inflammation. Så tråkigt när det blir sådana avbräck i träningen! Hoppas verkligen din häst inte råkade lika illa ut.Välkommen hem!

Riktig cooling du varit och köpt då? Kommer nog väl till när det är dags för lite mer än bara borsta och gosa. Lycka till med benet på Naariat.

Jodå, han är frän grabben. Tänkte han skulle få ha lite sadel på ryggen framåt nästa vecka, får se vad han gillar det. Tränsningen är det oxå tid att börja med, men först vill jag kolla upp hans tänder så att de är ok, inget vidare med bett i mun om man har en massa vassa kanter som irriterar. Mycket av grovjobbet med pålle ska jag göra själv sen åker han upp till Annika för inridning, jag är ensam i stallet och orkar inte gå igenom samma pärs med honom som jag hade med Narre och Nogge, det var inte lätt med resultatet blev helt ok, men det var besvärligt att hela tiden behöva ringa efter folk som kunde hjälpa till. Tycker väldigt bra om Annika, hon är jätteduktig och har samma åsikt som jag, skynda långsamt.

Idag har vi klippt raggen och det va otäckt med saxen mellan öronen, men jag är envis som synden och han fick ge med sig :D
Undra då vad han kommer säga när klippmaskinen kommer fram, för det blir aldrig snygg ragg när man klipper med sax. Bara en liten sträng för träns och grimma. Inte som på araberna. Han har inte varit här många dagar och jag är nöjd över hans beteende med de saker vi gjort än så länge, inte lätt för honom heller att bara lämna hingstflocken och flytta till nytt stall där det plötsligt ställs krav på honom.

Låter ju jätte bra. Alltid bra att skynda långsamt. Dom andra grabbarna har ju blivit bra så då blir nog denna det också skall du se. Gillar ditt sätt och tänkande vad det gäller hästarna. Önskar att fler tänkte som dig.

Så rart sagt av dig! Blir nästan generad :o

Jo, hästarna är ju mitt liv så jag självklart är jag mån om att de ska ha det bra. Nogge är till salu och jag tror han passar ypperligt till distans, han gör sig bättre där än på bana, även 2-åringen är till salu, han blir nog maxad D om man har riktig tur, inte så stor men riktigt snygg, den finaste jag har faktiskt!

Åringen sköter sig utmärkt, idag fick jag lyfta fötter, dock va han inte helt ok med det men mkt bättre. Han förstår snart att det inte är någon fara, gillar honom starkt, lite nerver har har han allt men så länge man berömmer och lugnar honom går han med på mkt utan att "svälla" över :rofl:
Ska duscha honom idag, då lär det nog blir protester som heter duga :D , förväntar mig att han kommer göra allt för att slippa vattnet och slangen :eek: , tur att jag har gott om tid idag för slipper, det gör han inte. Han måste ju glänsa som en stjärna ska göra på banan, hi hi :angel:

Kramar :angel:

Inget du behöver bli generad över. Ta emot istället. Du har en bra hästfilosofi anser jag. Tänk om alla människor tänkte så. Vad bra alla hästar skulle ha det då.

Han kanske inte blir rädd för slangen alls. Kanske funkar perfekt. Annars hoppas jag att du blir lika blöt som han. Näe, jag bara skämtar. Det där med att lyfta fötterna tar sin lilla tid när dom inte är vana. Fölungarna sprattlar hej vilt. Men lär sig fort att det inte är lönt att bråka.

Lite nerver skall dom ju ha, eller hur? Dom är ju trots allt avlade för att springa, och då behövs det en skopa nerver också. Annars vore dom ju tråkiga. Tänk dig en lobitomerat fullblod, hur tror du den skulle klara sig på banan? Nä lite nerver skall det allt vara.

Kul att det går så bra för dig! Det rullar på med min åring också. Fötterna har varit ett problem här också men det börjar gå jättebra. Hon hade faktiskt sadel på för första gången i går. Det gick kanon fint. Hon varken rusade eller slog när hon fick springa i paddocken.Så här långt ser det ut att gå pricis lika lätt som mina tidigare två. Fast lite jobbigare blir hon nog. Har blivit varnad för henne lite var stans, men sånt tror jag inte på förren jag har sett det. Sen tror jag att hennes syskon har varit så besvärliga pga att dom varit i proffsträning sen dom var ett. Lycka till!

Vad är det för stam på din åring?Hur har syskonen gått på banan?Hur går det med Seduce Me?Nyfiken i en strut :D

lawless skrev:
Vad är det för stam på din åring?Hur har syskonen gått på banan?Hur går det med Seduce Me?Nyfiken i en strut :D
Seduce me fick en riktig svacka efter lunch v5an den 20 de. Vi kom på att efter missförstånd så hade nog sadeln spänts för många gånger i all stress som föreligger runt lunch v5an. Vi tyckte att vi spännde gjorden alldeles tillräckligt när vi sadlade ut, men den spänndes mången gång till(vid boxarna) och hästen kom in sist i mål och nedbruten. Hon hade blödningar i huden där sadeln suttit och hon hade nog inte fått tillräckligt med luft(ej specielt elastiska gjordar). Hon fick även besvär med ryggen efter detta. Tanken är att om hon är bättre när kiropraktorn kommer i morgon ska hon starta i gen den 16de.
Min åring är efter Theatrician undan Real Bold morfar Never so bold.
Hon är en riktig snygging med en stor portion humör och nyfikenhet.

Jo,jag såg löpet på TV.Hon var ju uppe i början för att sedan försvinna helt.Trodde att det hände något allvarligt.Det är lätt att man inbillat sig att man spänt gjorden för löst när det gäller elastiska gjordar. :crazy:
Få se vad det blir av åringen då.Det ska vara lite jävlar anamma i dom. :devil: Pappan till åringen gick väl bort för inte så länge sen om jag inte minns fel.

Han dog väl i våras. Det vore kul om hon blir bra. speciellt som hon inte ens gick in i ringen på auktionen. jag satt så bra till inne i tältet så jag såg vad som hände utanför när hon inte ville gå in. Jag tyckte hon var så vacker så när auktionen var slut rusade vi fram till Sten T och frågade vad han ville ha, och det var billigt så vi tog henne. Det konstigste var att hon efter visningen inte var någon som jag hade tänkt att ropa på. Hoppas att ödet förde oss samman och att det innebär något i framtiden.
Ang Seduce Me`s gjordar var dom inte riktigt elastiska. Så det var därför det blev för hårt. Ser det bättre ut med hennes rygg nu i dag så blir det nog startanmälan på fredag. Hon ska möta Partagas mfl. Hon får P-A på ryggen igen. Ända gångerne hon vunnit i min träning(Båda i kvalen) Totalt oriden med bra tider och tusen meter är hennes favorit distans. Var jobbar du Lawless? Eller är du tränare?

Har träningsridit galopp för ett antal år sedan.Får abstinens och kan inte släppa taget om galoppen utan håller koll.Kul att följa hästar och deras eventuella avkommor.Ibland är jag så sugen att köpa en egen och tävla med.Men,men det får bli i framtiden när ekonomin och tiden tillåter.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 081
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar