Tillåtet??

kicki71

Trådstartare
Är det någon som kan upplysa mig om det är tillåtet att ha eggbett som bridongbett, på kandarträns när man tävlar? :confused:
Eller är det vanligt tränsbett(bridong)som endast är tillåtet? :cool:

Sv: Tillåtet??

Har inte tillgång till TR och skulle behöva få veta. Är i beställnings tagen, och ska beställa hem bett till kandaret. Skulle helst velat ha detta eggbett som bridong, men är inte detta tillåtet, måste det bli ett med vanliga ringar...

Detta är vad jag hittar i TR:

Förteckning över av FEI och svenska ridsportsförbundet godkända bett vid dressyrtävling

1. Normalt tränsbett
2. Bett med fast ringar
3. Två ledat tränsbett (vad jag f.ö hört heta tredelat....)
4. Normalt bridongbett Även tvåledat bridongbett är tillåtet.
5. Bridongbett med fasta ringar
6. Normal stång, är även tillåtet med stång med rörliga skänklar
7. halvmånestång
8-9 . hakkedja och hakkedjetunnel - tillåtet.

Betsling vid dressyrtävling i lätta klasser tom LA:4,alla ponnyklasser o msv B för unga hästar avd A är träns. I LA:5, MSV B:1 och MSV B för unga hästar avd B är bettsling valfritt träns el, kandar, vilket bestämmes av ryttaren. i msv b:2 och högre klasser är bettsling kandar.

kandar består av huvudlag, stång - och bridongbett samt hakkedja och nosgrimma. stångbettet skall ha oledat munstycke och fasta el. rörliga skänklar. underskänkelns längd på stången får ej överstiga 10 cm.
hakkedjan kan vara försedd med skyddshylsa (tunnel) av gummi el, läder. skumrem - tillåten. bridongringens diameter får ej överstiga 8 cm. Tillåtna typer av såväl stång som bridongbett framgår av bild s. 8 (fast de kan du ju tyvär inte se.. är i TR) Ett bett skall vara gjort av enbart metall. Ingen form av plast el, gummibett är tillåtna. Nosgrimman ska spännas ovanför bettet. stång och bridongtygel ska vara av läder.

Träns består av huvudlag och nosgrimma samt bett..

Senast ändrad av en moderator:

Tusen tack! Utav texten, så verkar det som arr jag får använda bridongbettet, men ska för säkerhets skull försöka få en glimt av bilderna...Annars får jag väl beställa TR själv!!!!
Men tack iaf.

Det kommer ett nytt TR 2005, och bettbestämmelserna är tydligare. Vänta med att skaffa TR - och bett - tills allt är klart.mvh/T_B

varsågod! Som true_blue säger så är det inte så långt til nya så vänta på den ;) om du inte ska ut och tävla det här året..
Om du är medlem i någon förening/ridklubb så kan det hända att dom har TR att låna om man har tur. Kolla där isf så kan du få titta på bilderna :)

Tack för alla svar. Jag har inte så bråttom, då det inte är tävlingssäsong nu, så då väntar jag...

Det lär ta tid innan nya TR dyker upp. Ligger fortfarnade för korrekturläsning hos en del GP-domare.

:eek: Hmmm, då måste nått göras...men av tidigare inlägg så ser då jag som att man får rida på eggbett som bridong, bara inte bettringen är för stor...??

ja de är väl inte så stor skillnad mellan eggbett och bett m fasta ringar så det borde man få.

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka