Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?
Såvitt jag valt att förstå det så får man inte binda fast en häst vid motorfordon.
Jag har kört en hel del fyrhjuling med mina. Första gångerna var vi två, en som kör o en som håller hästen. Nu kör jag dom själv, hade jag ansett lydnaden inte duga så hade jag inte fortsatt. Mina hästar har tom lärt sig lyssna på motorljudet, så jag ger knappt några kommandon alls, de bara gör helt automatiskt. Och de tycker det är skönt! Vi joggar i deras bekväma tempo trav, öronen är spetsade o ögonen glada! Jag kör med repgrimma eller grimma och håller repet i min högerhand.
Det som däremot inte är lagligt i mitt fall är att köra min oreggade fyrhjuling på väg. Jag får med "terrängskoter" enbart lov att köra på min egen mark, eller till och från arbete på egen mark.
Jag har dock mer eller mindre övergått till att cykla med dom nu. Att cykla bredvid är en betydligt större fara! Men som sagt, med lydiga hästar och en hjälm på huvudet så går det bra. Då får jag själv motionen! Fast det kan bli lite segt att cykla med alla tre hästar på en o samma dag... Det blir några mil!
Jag föredrar att ge mig ut o jogga såhär framför att longera t.ex. Och handhäst rider jag ofta med, men det blir inte samma sak. Handhäst är trevligt och varierande motion, men att koncentrerat köra 4w eller cykla med fokus på jogga blir en annan grej. Om inte annat är det skönt att slippa att hästarna hetsar varandra!
(här cyklar vi iofs bara till hagen efter ridtur...för er som undrar över,svettfläckarna)