Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Förövrigt vill jag tillägga att jag tycker tuaphua alltid skriver kunniga, vidsynta och verklighetsförankrade inlägg.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

*kl*

med tanke på vad många som regelbundet motionerar sina hästar med tex. fyrhjuling så är det nog lagen det är fel på och inte sättet man motionerar hästen.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

*kl*

med tanke på vad många som regelbundet motionerar sina hästar med tex. fyrhjuling så är det nog lagen det är fel på och inte sättet man motionerar hästen.

Logiskt?! :idea:

Det finns en eventuell anledning till att vi alls har lagar, det är för att skydda människor (eller andra) från oss själva.

/V
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

I mina ögon är det inte farligare att köra fyrhjuling och motionera häst än att rida eller ännu värre köra häst.
Ska vi lagstadga bort det också?
Förbjuda utegång för hästar i elbandsgagar vintertid pga rymningsrislen och de årliga trafikolyckorna?
Förbjuda ridning och körning på annat än minst tio mil från trafikerad väg?
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Det beror på vilken gren du syftar på. Jag vet em-hästar som tränats så. De kan ha gått VM med. Jag vet att de också placerade sig i em.

Det är en del som gör så med hästar som är specialfall också. Såna som inte är redo för inkörning eller inridning än. Och detta under många års tid utan skador på vare sig hästar eller människor.
Det är rätt bra miljöträning.

De vänjer sig vid att höra motorljud och det under rörelse så rädslan och energin pyser ur dem. De lär sig att inte fly de ljuden.
De här hästarna blir inte rädda för trafik.

Dock brukar de jag känner till göra detta då man är två. En kör och en håller. Och man har långt ledrep. Långt!
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Såvitt jag valt att förstå det så får man inte binda fast en häst vid motorfordon.

Jag har kört en hel del fyrhjuling med mina. Första gångerna var vi två, en som kör o en som håller hästen. Nu kör jag dom själv, hade jag ansett lydnaden inte duga så hade jag inte fortsatt. Mina hästar har tom lärt sig lyssna på motorljudet, så jag ger knappt några kommandon alls, de bara gör helt automatiskt. Och de tycker det är skönt! Vi joggar i deras bekväma tempo trav, öronen är spetsade o ögonen glada! Jag kör med repgrimma eller grimma och håller repet i min högerhand.

Det som däremot inte är lagligt i mitt fall är att köra min oreggade fyrhjuling på väg. Jag får med "terrängskoter" enbart lov att köra på min egen mark, eller till och från arbete på egen mark.

Jag har dock mer eller mindre övergått till att cykla med dom nu. Att cykla bredvid är en betydligt större fara! Men som sagt, med lydiga hästar och en hjälm på huvudet så går det bra. Då får jag själv motionen! Fast det kan bli lite segt att cykla med alla tre hästar på en o samma dag... Det blir några mil!

Jag föredrar att ge mig ut o jogga såhär framför att longera t.ex. Och handhäst rider jag ofta med, men det blir inte samma sak. Handhäst är trevligt och varierande motion, men att koncentrerat köra 4w eller cykla med fokus på jogga blir en annan grej. Om inte annat är det skönt att slippa att hästarna hetsar varandra!
wpid-973764_580499615314416_1481548882_n.jpg

(här cyklar vi iofs bara till hagen efter ridtur...för er som undrar över,svettfläckarna)
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Hur gör du i uppförsbackarna? Om de blir lite kraftigare tappar man ju rätt mycket fart och så blir det ju gärna lite vingligt också.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Jag får väl erkänna att i de brantare backarna så går jag... :D :cool:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 135
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 288
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 237
Senast: Kristall10
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp